Abstrakt
Szkic dotyczy przekładu Gniazdka dudków (1969) Johna Ashbery’ego i Jamesa Schuylera na język polski autorstwa Tadeusza Pióry i Andrzeja Sosnowskiego. Punktem odniesienia jest teza Marjorie Perloff o „nieoryginalności geniuszu” w sztuce neoawangardowej. Autorka szkicu odnosi się do kategorii transkreacji, sztuki translacji, już u źródeł amerykańskiego modernizmu w poezji stanowiącej zaprzeczenie historycznych kategorii oryginalności i innowacyjności, wiązanych zwykle z pojęciem awangardy.
Bibliografia
Ashbery, John. „Wstęp”. W: John Ashbery, James Schuyler, Gniazdko dudków, tłum. Tadeusz Pióro, Andrzej Sosnowski, 5–9. Warszawa: PIW, 2022.
Ashbery, John. „Kawalerskie maszyny Raymonda Roussela”. Tłum. Andrzej Sosnowski. W tegoż: Inne tradycje, przedmowa Grzegorz Jankowicz, 63–84. Kraków: Korporacja Ha!art: 2008.
Ashbery, John, James Schuyler. „Gniazdko dudków”. Tłum. Tadeusz Pióro, Andrzej Sosnowski. Literatura na Świecie 6 (1997): 146–151.
Ashbery, John, James Schuyler. „Gniazdko dudków”. Tłum. Tadeusz Pióro, Andrzej Sosnowski. Literatura na Świecie 5-6 (2007): 265–277.
Bailey, Robert. Art & Language International. Conceptual Art. Between the Art Worlds. Durham: Duke University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv125jpfz
Baumgarth, Christa. Futuryzm. Tłum. Jerzy Tasarski. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1978.
Benjamin, Walter. „Paryż II Cesarstwa według Baudelaire’a”. Tłum. Hubert Orłowski. W tegoż: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, oprac. Hubert Orłowski, 335–378. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996.
Boone, Bruce. „Gay Language as Political Praxis. The Poetry of Frank O’Hara”. Social Text 1 (1979): 59–92. DOI: https://doi.org/10.2307/466406
Borowski, Gabriel. „Transkreacja w Indiach i Brazylii. Wokół koncepcji Purushottamy Lala i Haroldo de Camposa”. Między Oryginałem a Przekładem 1 (2023): 145–163. DOI: https://doi.org/10.12797/MOaP.29.2023.59.08
Campos, Haroldo de. Transcriação. São Paulo: Perspectiva, 2013.
Diggory, Terence. Encyclopedia of the New York School Poets. New York: Facts on File, 2009.
Foster, Hal. Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX w. Tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Universitas, 2010.
Groys, Boris. The Total Art of Stalinism. Avant-Garde, Aesthetic Dictatorship and Beyond. Tłum. Charles Rougle. New Jersey: Princeton University Press, 1992.
Guilbaut, Serge. How New York Stole the Idea of Modern Art. Chicago and London: University of Chicago Press, 1983.
Jameson, Fredric. „Marxism and Postmodernism”. W tegoż: The Cultural Turn. Selected Writings on the Postmodern (1983–1998), 33–49. London, New York: Verso, 1998.
Jameson, Fredric. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Tłum. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
Jarniewicz, Jerzy. „Awangarda i kontrkultura: punkty styczne”. Czas Kultury 2 (2018): 148–154.
Jarosiński, Zbigniew. Literatura i nowe społeczeństwo. Idee lewicy literackiej dwudziestolecia międzywojennego. Czytelnik: Warszawa, 1983.
Perloff, Marjorie. Unoriginal Genius. Poetry by Other Means in the New Century. Chicago and London: University of Chicago Press, 2010.
Pióro, Tadeusz. „«Where the Children Play Among Ruins»: A Nest of Ninnies and the Literary Legacies of New York Dada”. Polish Journal of American Studies 15 (2021): 57–67. DOI: https://doi.org/10.7311/PJAS.15/1/2021.04
Pióro, Tadeusz, Andrzej Sosnowski. „Od tłumaczy”. W: John Ashbery, James Schuyler, Gniazdko dudków, tłum. Tadeusz Pióro, Andrzej Sosnowski, 237-241 Warszawa: PIW, 2022.
Richter, Hans. Dadaizm. Tłum. Jacek Stanisław Buras. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1986.
Rockhill, Gabriel. „The Politicity of ‘Apolitical’ Art”. W tegoż: Radical History and the Politics of Art, 91-217. New York: Columbia University Press, 2014.
Sosnowski, Andrzej. „Ah… Roussel”. W tegoż: „Najryzykowniej”, 136–152. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.
Sosnowski, Andrzej. „Chała”. Literatura na Świecie 8-9 (1992): 189–191.
Świeściak, Alina. „Fikcja awangardy?”. W tejże: Współczynnik sztuki. Polska poezja awangardowa i postawangardowa między autonomią a zaangażowaniem, 153–175. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
Šuvaković, Miško. Neo-Aesthetic Theory. Complexity and Complicity Must Be Defended. Tłum. Žarko Cvejić, Irena Šentevska, Branka Nikolić, Goran Kapetanović, Dragana Starčević, Sonja Bašić. Vienna: Hollitzer Verlag, 2017. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv6jmbng
Wiśniewski, Mikołaj. „Kampowanie. Gniazdko dudków”. W tegoż: Nowy Jork i okolice. O twórczości Jamesa Schuylera, 245–302. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2018.
Wolny-Hamkało, Agnieszka. „Umieć w camp”. Dwutygodnik 331 (2022). https://www.dwutygodnik.com/artykul/10023-umiec-w-kamp.html. Dostęp 3.11.2023.
Zając, Antoni. „Podmiejska sielanka”. Literatura na Świecie 7-8 (2022): 367–375.
Zobek, Teresa. „Żelazny Mesjasz”. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze 11 (1988): 36–52
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Orska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.