Abstrakt
Autorka pyta o możliwość wykorzystania technologii rzeczywistości wirtualnej na potrzeby literatury. Pierwsza część szkicu przynosi charakterystykę możliwych „romansów” VR i sztuki słowa oraz krytyczny namysł nad kategorią „literatury VR”. Kolejna poświęcona jest szczegółowej analizie doświadczenia VR Noccc w reżyserii Weroniki Lewandowskiej i Sandry Frydrysiak, z uwzględnieniem wcześniejszych medialnych realizacji wiersza Noccc stanowiącego oś narracyjną doświadczenia. W przedstawionych analizach kluczowa jest koncepcja ucieleśnionego aktu lektury i opis doświadczenia poetyckiego w VR jako takiego, w którym odbiorca staje się podmiotem (doświadczającym) sytuacji lirycznej.
Finansowanie
Artykuł ten powstał w ramach realizacji projektu Poszerzone przestrzenie opowieści i ucieleśniony akt lektury i był finansowany w ramach komponentu krajowego w programie Bekkera NAWA (nr umowy BPN/BKK/2021/1/00006/U/00001)
Bibliografia
Belisle, Brooke, Paul Roquet. „Guest Editors’ Introduction: Virtual reality: immersion and empathy”. Journal of Visual Culture 19 (2020): 3–10. DOI: https://doi.org/10.1177/1470412920906258
Bell, Alice, Astrid Ensslin. Digital Fiction and the Unnatural. Transmedial Narrative Theory, Method, and Analysis. Columbus: The Ohio State University Press, 2021.
Bye, Kent. „«Nightsss»: From Erotic Poem to Immersive Poetry to Neuroscience Research”. Voices of VR (18.02.2021). https://voicesofvr.com/979-nightsss-from-erotic-poem-to-immersive-poetry-to-neuroscience-research/.
Coward, Teddy. „Meter, Verse: How the Poetry Community is Embracing VR”. Why Now (1.02.2022). https://whynow.co.uk/read/meter-verse-how-the-poetry-community-is-embracing-virtual-reality.
Drygalska, Ewa. „Czuła jest noc”. Dwutygodnik.com 315 (2021). https://www.dwutygodnik.com/artykul/9668-czula-jest-noc.html.
Kołodziej, Agata. „«Potrzebuję przestrzeni wypełnionej i do wypełnienia»rozmowa z Weroniką Lewandowską”. W: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. Agata Kołodziej, 121–127. Internet/Kraków: Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, 2013,
Mc Laughlin, Thomas. Reading and the Body: The Physical Practice of Reading. New York: Palgrave Macmillan, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-52289-4
Murray, Janet. „Not a Film and Not an Empathy Machine. How necessary failures will help VR designers invent new storyforms”. Medium (6.10.2016). https://immerse.news/not-a-film-and-not-an-empathy-machine-48b63b0eda93.
Pawlicka, Urszula. „Nie mieszczę się w tekście”. Ha!art (15.07.2012). https://web.archive.org/web/20120715063347/http:/ha.art.pl/felietony/2427-urszula-pawlicka-nie-mieszcze-sie-w-tekscie.html.
Pisarski, Mariusz. „Podmienianie ciał: reinkarnacje «Nocccy» Weroniki Lewandowskiej”. Techsty 12 (2022). https://techsty.art.pl/m12/noccc.html.
Przybyszewska, Agnieszka, Weronika Lewandowska. „Kiedy czytelnicze ciało błądzi po dźwiękowo-wizualnym krajobrazie. O (nie)możliwym romansie poezji i rzeczywistości wirtualnej z Weroniką Lewandowską rozmawia Agnieszka Przybyszewska”. Techsty 12 (2022). https://techsty.art.pl/m12/noccc_rozmowa.html.
Redzisz, Monika. „VR: wiele zależy od naszej ekspresji. Tyle możesz doświadczyć, na ile odważysz się działać ciałem”. Wysokie Obcasy (23.03.2021). https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,26894624,vr-wiele-zalezy-od-naszej-ekspresji-tyle-mozesz-doswiadczyc.html.
Smolińska, Marta. Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Kraków: Universitas, 2020.
Tatarska, Anna. „Debiutantki z Polski pokonały 14 tys. konkurentów. Ich erotyczny film VR ma premierę na prestiżowym festiwalu”. Gazeta Wyborcza (29.01.2021). https://wyborcza.pl/7,101707,26736058,debiutantki-z-polski-pokonaly-14-tys-konkurentow-ich-erotyczny.html
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Przybyszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.