Abstract
The paper discusses the possible applications of virtual reality in literature. The first part characterizes possible “love affairs” between VR and literature, as well as some critical considerations regarding “VR literature”. The second part analyzes in detail VR Nightsss by Weronika Lewandowska and Sandra Frydrysiak, considering previous media realization of the poem Nightsss, i.e. the narrative axis of that experience. The analysis is based on the concept of an embodied act of reading and describing a poetic VR experience as one in which the recipient becomes the subject (experiencing) a lyrical situation.
Funding
Selected: This work was supported by the Bekker NAWA Programme under grant BPN/BKK/2021/1/00006/U/00001 Poszerzone przestrzenie opowieści i ucieleśniony akt lektury [Extended spaces of stories and an embodied act of reading]
References
Belisle, Brooke, Paul Roquet. „Guest Editors’ Introduction: Virtual reality: immersion and empathy”. Journal of Visual Culture 19 (2020): 3–10. DOI: https://doi.org/10.1177/1470412920906258
Bell, Alice, Astrid Ensslin. Digital Fiction and the Unnatural. Transmedial Narrative Theory, Method, and Analysis. Columbus: The Ohio State University Press, 2021.
Bye, Kent. „«Nightsss»: From Erotic Poem to Immersive Poetry to Neuroscience Research”. Voices of VR (18.02.2021). https://voicesofvr.com/979-nightsss-from-erotic-poem-to-immersive-poetry-to-neuroscience-research/.
Coward, Teddy. „Meter, Verse: How the Poetry Community is Embracing VR”. Why Now (1.02.2022). https://whynow.co.uk/read/meter-verse-how-the-poetry-community-is-embracing-virtual-reality.
Drygalska, Ewa. „Czuła jest noc”. Dwutygodnik.com 315 (2021). https://www.dwutygodnik.com/artykul/9668-czula-jest-noc.html.
Kołodziej, Agata. „«Potrzebuję przestrzeni wypełnionej i do wypełnienia»rozmowa z Weroniką Lewandowską”. W: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. Agata Kołodziej, 121–127. Internet/Kraków: Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, 2013,
Mc Laughlin, Thomas. Reading and the Body: The Physical Practice of Reading. New York: Palgrave Macmillan, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-52289-4
Murray, Janet. „Not a Film and Not an Empathy Machine. How necessary failures will help VR designers invent new storyforms”. Medium (6.10.2016). https://immerse.news/not-a-film-and-not-an-empathy-machine-48b63b0eda93.
Pawlicka, Urszula. „Nie mieszczę się w tekście”. Ha!art (15.07.2012). https://web.archive.org/web/20120715063347/http:/ha.art.pl/felietony/2427-urszula-pawlicka-nie-mieszcze-sie-w-tekscie.html.
Pisarski, Mariusz. „Podmienianie ciał: reinkarnacje «Nocccy» Weroniki Lewandowskiej”. Techsty 12 (2022). https://techsty.art.pl/m12/noccc.html.
Przybyszewska, Agnieszka, Weronika Lewandowska. „Kiedy czytelnicze ciało błądzi po dźwiękowo-wizualnym krajobrazie. O (nie)możliwym romansie poezji i rzeczywistości wirtualnej z Weroniką Lewandowską rozmawia Agnieszka Przybyszewska”. Techsty 12 (2022). https://techsty.art.pl/m12/noccc_rozmowa.html.
Redzisz, Monika. „VR: wiele zależy od naszej ekspresji. Tyle możesz doświadczyć, na ile odważysz się działać ciałem”. Wysokie Obcasy (23.03.2021). https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,26894624,vr-wiele-zalezy-od-naszej-ekspresji-tyle-mozesz-doswiadczyc.html.
Smolińska, Marta. Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Kraków: Universitas, 2020.
Tatarska, Anna. „Debiutantki z Polski pokonały 14 tys. konkurentów. Ich erotyczny film VR ma premierę na prestiżowym festiwalu”. Gazeta Wyborcza (29.01.2021). https://wyborcza.pl/7,101707,26736058,debiutantki-z-polski-pokonaly-14-tys-konkurentow-ich-erotyczny.html
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Przybyszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.