Abstrakt
W artykule prześledzono awangardowe inspiracje książki Pawła Kłudkiewicza Hoża. Moja ulica / Hoża. My Street (2022). Zwrócono uwagę na rolę logowizualności w kontekście miejskim, a także na funkcję zestawu kolorów: czerni, czerwieni i bieli, odsyłającego do konstruktywistycznych, zaangażowanych społecznie projektów pierwszej awangardy. Wskazano także na bezpośrednie odwołania do poematu Europa Anatola Sterna, Mieczysława Szczuki i Teresy Żarnower i odniesienia do estetyki grupy Twożywo, czerpiącej wprost ze sztuki konstruktywistycznej. Wskazano, że taka estetyka jest w książce Kłudkiewicza nośnikiem znaczeń społeczno-politycznych (nierówności społeczne, wynaturzenia kapitalizmu i nowoczesnego urbanizmu, widoczne w materialnej tkance współczesnego i międzywojennego miasta).
Bibliografia
Dziadek, Adam. „Atopiastadność i jednostkowość”. W: Wizerunki wspólnoty. Studia i szkice z literatury i antropologii porównawczej, red. Zbigniew Kadłubek, Tadeusz Sławek, 167–175. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.
Ingold, Tim. Lines. A Brief History. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203961155
Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 1 (2022): 12–27. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2
Kamczycki, Artur. „Czerwonym klinem bij białych. Rewolucyjno-mesjanistyczne znaczenia dzieła El Lissitzky’ego”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 17–25.
Karasińska, Barbara. „Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 2 (2017): 9–29. DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017
Kłudkiewicz, Paweł. Hoża. Moja ulica / My street. Warszawa: Schulewicz Publisher, 2022.
Kolesár, Zdeno, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Tłum. Joanna Goszczyńska. Kraków: Karakter, 2018.
Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii. Red. Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.
Lachman, Magdalena. „Dynamika reaktywacji: Uwie(r)żyć na słowo… grupie Twożywo?”. Acta Universitatis Lodziensis 41 (2022): 107–130. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06
Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, red. Juliusz Starzyński, 192–283. WrocławWarszawaKraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.
Libel, Mariusz. „Nie ma jednej odpowiedziz Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński”. Władza Sądzenia 19 (2020): 203–217. DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.11
Libel, Mariusz, Krzysztof Sidorek, Kasia Tórz. Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Red. Katarzyna Tórz. Warszawa: Osman Djajadisastra, 2020.
Rudziński, Piotr. „Konstruktywistyczna typografia wobec poezji. Dwa przykłady”. Biuletyn Historii Sztuki 1 (1984): 43–51.
Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.
Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.
Sienkiewicz, Karol. Twożywo. https://culture.pl/pl/tworca/twozywo. Dostęp 10.12.2023.
Stawar, Andrzej. „Idee i działalność Mieczysława Szczuki”. W tegoż: Szkice literackie, 618–625. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.
Stern, Anatol. „Europa”. Reflektor 3 (1925): 99–101. DOI: https://doi.org/10.1515/juru.1925.1925.3.169
Stern, Anatol, Aleksander Wat. „Prymitywiści do narodów świata i do Polski”. W: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, red. Zbigniew Jarosiński, Helena Zaworska, 3–6. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.
Strzemiński, Władysław. „Łódź sfunkcjonalizowana”. W tegoż: Pisma, red. Zofia Baranowicz, 324-354. Wrocław: Ossolineum, 1975.
Strzemiński, Władysław. „Wystawa Nowej Sztuki w Wilnie”. Zwrotnica 6 (1923): 193.
Szczuka, Mieczysław. „Sztuka a rzeczywistość”. Dźwignia 4 (1927): 12–18.
Śniecikowska, Beata. Słowoobrazdźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.
Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Ossolineum, 1981.
Więcek-Gigla, Aleksandra. „Rewolucje Mieczysława Szczuki”. Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2022): 1–10.
Wójtowicz, Aleksander. „«Europy». O edycjach poematu Anatola Sterna”. Teksty Drugie 6 (2022): 161–175. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.6.11
Wójtowicz, Aleksander. „Czarne i czerwone. Masy ludzkie w poezji polskiego futuryzmu”. Praktyka Teoretyczna 3 (2019): 29–44. DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2019.3.3
Zagrodzki, Janusz. „Władysław Strzemińskiobrazy słów”. Sztuka Europy Wschodniej 2 (2014): 81–91
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Karpowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.