Hoża w kolorze. O zadomowieniu w awangardzie
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Paweł Kłudkiewicz
Hoża. Moja ulica
Europa
konstruktywizm
logowizualność
miasto
czerwień
międzywojnie

Jak cytować

Karpowicz, A. (2024). Hoża w kolorze. O zadomowieniu w awangardzie. Forum Poetyki, (36), 70–83. https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45171

Abstrakt

W artykule prześledzono awangardowe inspiracje książki Pawła Kłudkiewicza Hoża. Moja ulica / Hoża. My Street (2022). Zwrócono uwagę na rolę logowizualności w kontekście miejskim, a także na funkcję zestawu kolorów: czerni, czerwieni i bieli, odsyłającego do konstruktywistycznych, zaangażowanych społecznie projektów pierwszej awangardy. Wskazano także na bezpośrednie odwołania do poematu Europa Anatola Sterna, Mieczysława Szczuki i Teresy Żarnower i odniesienia do estetyki grupy Twożywo, czerpiącej wprost ze sztuki konstruktywistycznej. Wskazano, że taka estetyka jest w książce Kłudkiewicza nośnikiem znaczeń społeczno-politycznych (nierówności społeczne, wynaturzenia kapitalizmu i nowoczesnego urbanizmu, widoczne w materialnej tkance współczesnego i międzywojennego miasta). 

https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45171
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Dziadek, Adam. „Atopiastadność i jednostkowość”. W: Wizerunki wspólnoty. Studia i szkice z literatury i antropologii porównawczej, red. Zbigniew Kadłubek, Tadeusz Sławek, 167–175. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.

Ingold, Tim. Lines. A Brief History. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203961155

Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 1 (2022): 12–27. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2

Kamczycki, Artur. „Czerwonym klinem bij białych. Rewolucyjno-mesjanistyczne znaczenia dzieła El Lissitzky’ego”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 17–25.

Karasińska, Barbara. „Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 2 (2017): 9–29. DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017

Kłudkiewicz, Paweł. Hoża. Moja ulica / My street. Warszawa: Schulewicz Publisher, 2022.

Kolesár, Zdeno, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Tłum. Joanna Goszczyńska. Kraków: Karakter, 2018.

Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii. Red. Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.

Lachman, Magdalena. „Dynamika reaktywacji: Uwie(r)żyć na słowo… grupie Twożywo?”. Acta Universitatis Lodziensis 41 (2022): 107–130. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06

Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, red. Juliusz Starzyński, 192–283. WrocławWarszawaKraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.

Libel, Mariusz. „Nie ma jednej odpowiedziz Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński”. Władza Sądzenia 19 (2020): 203–217. DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.11

Libel, Mariusz, Krzysztof Sidorek, Kasia Tórz. Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Red. Katarzyna Tórz. Warszawa: Osman Djajadisastra, 2020.

Rudziński, Piotr. „Konstruktywistyczna typografia wobec poezji. Dwa przykłady”. Biuletyn Historii Sztuki 1 (1984): 43–51.

Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.

Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.

Sienkiewicz, Karol. Twożywo. https://culture.pl/pl/tworca/twozywo. Dostęp 10.12.2023.

Stawar, Andrzej. „Idee i działalność Mieczysława Szczuki”. W tegoż: Szkice literackie, 618–625. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.

Stern, Anatol. „Europa”. Reflektor 3 (1925): 99–101. DOI: https://doi.org/10.1515/juru.1925.1925.3.169

Stern, Anatol, Aleksander Wat. „Prymitywiści do narodów świata i do Polski”. W: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, red. Zbigniew Jarosiński, Helena Zaworska, 3–6. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.

Strzemiński, Władysław. „Łódź sfunkcjonalizowana”. W tegoż: Pisma, red. Zofia Baranowicz, 324-354. Wrocław: Ossolineum, 1975.

Strzemiński, Władysław. „Wystawa Nowej Sztuki w Wilnie”. Zwrotnica 6 (1923): 193.

Szczuka, Mieczysław. „Sztuka a rzeczywistość”. Dźwignia 4 (1927): 12–18.

Śniecikowska, Beata. Słowoobrazdźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.

Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Ossolineum, 1981.

Więcek-Gigla, Aleksandra. „Rewolucje Mieczysława Szczuki”. Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2022): 1–10.

Wójtowicz, Aleksander. „«Europy». O edycjach poematu Anatola Sterna”. Teksty Drugie 6 (2022): 161–175. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.6.11

Wójtowicz, Aleksander. „Czarne i czerwone. Masy ludzkie w poezji polskiego futuryzmu”. Praktyka Teoretyczna 3 (2019): 29–44. DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2019.3.3

Zagrodzki, Janusz. „Władysław Strzemińskiobrazy słów”. Sztuka Europy Wschodniej 2 (2014): 81–91