Hoża w kolorze. O zadomowieniu w awangardzie
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 36, rok 2024, tytuł wiosna 2024
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Paweł Kłudkiewicz
Hoża. Moja ulica
Europa
konstruktywizm
logowizualność
miasto
czerwień
międzywojnie

Jak cytować

Karpowicz, A. (2024). Hoża w kolorze. O zadomowieniu w awangardzie. Forum Poetyki, (36), 70–83. https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45171

Abstrakt

W artykule prześledzono awangardowe inspiracje książki Pawła Kłudkiewicza Hoża. Moja ulica / Hoża. My Street (2022). Zwrócono uwagę na rolę logowizualności w kontekście miejskim, a także na funkcję zestawu kolorów: czerni, czerwieni i bieli, odsyłającego do konstruktywistycznych, zaangażowanych społecznie projektów pierwszej awangardy. Wskazano także na bezpośrednie odwołania do poematu Europa Anatola Sterna, Mieczysława Szczuki i Teresy Żarnower i odniesienia do estetyki grupy Twożywo, czerpiącej wprost ze sztuki konstruktywistycznej. Wskazano, że taka estetyka jest w książce Kłudkiewicza nośnikiem znaczeń społeczno-politycznych (nierówności społeczne, wynaturzenia kapitalizmu i nowoczesnego urbanizmu, widoczne w materialnej tkance współczesnego i międzywojennego miasta). 

https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45171
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Dziadek, Adam. „Atopiastadność i jednostkowość”. W: Wizerunki wspólnoty. Studia i szkice z literatury i antropologii porównawczej, red. Zbigniew Kadłubek, Tadeusz Sławek, 167–175. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.

Ingold, Tim. Lines. A Brief History. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203961155

Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 1 (2022): 12–27. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2

Kamczycki, Artur. „Czerwonym klinem bij białych. Rewolucyjno-mesjanistyczne znaczenia dzieła El Lissitzky’ego”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 17–25.

Karasińska, Barbara. „Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 2 (2017): 9–29. DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017

Kłudkiewicz, Paweł. Hoża. Moja ulica / My street. Warszawa: Schulewicz Publisher, 2022.

Kolesár, Zdeno, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Tłum. Joanna Goszczyńska. Kraków: Karakter, 2018.

Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii. Red. Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.

Lachman, Magdalena. „Dynamika reaktywacji: Uwie(r)żyć na słowo… grupie Twożywo?”. Acta Universitatis Lodziensis 41 (2022): 107–130. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06

Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, red. Juliusz Starzyński, 192–283. WrocławWarszawaKraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.

Libel, Mariusz. „Nie ma jednej odpowiedziz Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński”. Władza Sądzenia 19 (2020): 203–217. DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.11

Libel, Mariusz, Krzysztof Sidorek, Kasia Tórz. Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Red. Katarzyna Tórz. Warszawa: Osman Djajadisastra, 2020.

Rudziński, Piotr. „Konstruktywistyczna typografia wobec poezji. Dwa przykłady”. Biuletyn Historii Sztuki 1 (1984): 43–51.

Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.

Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.

Sienkiewicz, Karol. Twożywo. https://culture.pl/pl/tworca/twozywo. Dostęp 10.12.2023.

Stawar, Andrzej. „Idee i działalność Mieczysława Szczuki”. W tegoż: Szkice literackie, 618–625. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.

Stern, Anatol. „Europa”. Reflektor 3 (1925): 99–101. DOI: https://doi.org/10.1515/juru.1925.1925.3.169

Stern, Anatol, Aleksander Wat. „Prymitywiści do narodów świata i do Polski”. W: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, red. Zbigniew Jarosiński, Helena Zaworska, 3–6. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.

Strzemiński, Władysław. „Łódź sfunkcjonalizowana”. W tegoż: Pisma, red. Zofia Baranowicz, 324-354. Wrocław: Ossolineum, 1975.

Strzemiński, Władysław. „Wystawa Nowej Sztuki w Wilnie”. Zwrotnica 6 (1923): 193.

Szczuka, Mieczysław. „Sztuka a rzeczywistość”. Dźwignia 4 (1927): 12–18.

Śniecikowska, Beata. Słowoobrazdźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.

Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Ossolineum, 1981.

Więcek-Gigla, Aleksandra. „Rewolucje Mieczysława Szczuki”. Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2022): 1–10.

Wójtowicz, Aleksander. „«Europy». O edycjach poematu Anatola Sterna”. Teksty Drugie 6 (2022): 161–175. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.6.11

Wójtowicz, Aleksander. „Czarne i czerwone. Masy ludzkie w poezji polskiego futuryzmu”. Praktyka Teoretyczna 3 (2019): 29–44. DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2019.3.3

Zagrodzki, Janusz. „Władysław Strzemińskiobrazy słów”. Sztuka Europy Wschodniej 2 (2014): 81–91