Abstract
The present article examines the avant-garde inspirations behind Paweł Kłudkiewicz’s book Hoża. Moja ulica / My Street (2022). Particular attention is paid to the role of logovisuality in the urban context as well as to the function of the colors black, red, and white which refer to the constructivist and socially engaged projects of the first avant-garde. Direct references to Anatol Stern, Mieczysław Szczuka and Teresa Żarnower’s Europa: A Poem and references to the aesthetics of the art duo Twożywo, drawing directly from constructivist art, are also discussed. The article argues that such aesthetics conveys a social and political message in Kłudkiewicz’s book (as regards social inequalities, distortions of capitalism, and modern urbanism in contemporary and interwar Warsaw).
References
Dziadek, Adam. „Atopiastadność i jednostkowość”. W: Wizerunki wspólnoty. Studia i szkice z literatury i antropologii porównawczej, red. Zbigniew Kadłubek, Tadeusz Sławek, 167–175. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.
Ingold, Tim. Lines. A Brief History. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203961155
Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 1 (2022): 12–27. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2
Kamczycki, Artur. „Czerwonym klinem bij białych. Rewolucyjno-mesjanistyczne znaczenia dzieła El Lissitzky’ego”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 17–25.
Karasińska, Barbara. „Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 2 (2017): 9–29. DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017
Kłudkiewicz, Paweł. Hoża. Moja ulica / My street. Warszawa: Schulewicz Publisher, 2022.
Kolesár, Zdeno, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Tłum. Joanna Goszczyńska. Kraków: Karakter, 2018.
Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii. Red. Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.
Lachman, Magdalena. „Dynamika reaktywacji: Uwie(r)żyć na słowo… grupie Twożywo?”. Acta Universitatis Lodziensis 41 (2022): 107–130. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06
Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, red. Juliusz Starzyński, 192–283. WrocławWarszawaKraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.
Libel, Mariusz. „Nie ma jednej odpowiedziz Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński”. Władza Sądzenia 19 (2020): 203–217. DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.11
Libel, Mariusz, Krzysztof Sidorek, Kasia Tórz. Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Red. Katarzyna Tórz. Warszawa: Osman Djajadisastra, 2020.
Rudziński, Piotr. „Konstruktywistyczna typografia wobec poezji. Dwa przykłady”. Biuletyn Historii Sztuki 1 (1984): 43–51.
Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.
Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.
Sienkiewicz, Karol. Twożywo. https://culture.pl/pl/tworca/twozywo. Dostęp 10.12.2023.
Stawar, Andrzej. „Idee i działalność Mieczysława Szczuki”. W tegoż: Szkice literackie, 618–625. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.
Stern, Anatol. „Europa”. Reflektor 3 (1925): 99–101. DOI: https://doi.org/10.1515/juru.1925.1925.3.169
Stern, Anatol, Aleksander Wat. „Prymitywiści do narodów świata i do Polski”. W: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, red. Zbigniew Jarosiński, Helena Zaworska, 3–6. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.
Strzemiński, Władysław. „Łódź sfunkcjonalizowana”. W tegoż: Pisma, red. Zofia Baranowicz, 324-354. Wrocław: Ossolineum, 1975.
Strzemiński, Władysław. „Wystawa Nowej Sztuki w Wilnie”. Zwrotnica 6 (1923): 193.
Szczuka, Mieczysław. „Sztuka a rzeczywistość”. Dźwignia 4 (1927): 12–18.
Śniecikowska, Beata. Słowoobrazdźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.
Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Ossolineum, 1981.
Więcek-Gigla, Aleksandra. „Rewolucje Mieczysława Szczuki”. Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2022): 1–10.
Wójtowicz, Aleksander. „«Europy». O edycjach poematu Anatola Sterna”. Teksty Drugie 6 (2022): 161–175. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.6.11
Wójtowicz, Aleksander. „Czarne i czerwone. Masy ludzkie w poezji polskiego futuryzmu”. Praktyka Teoretyczna 3 (2019): 29–44. DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2019.3.3
Zagrodzki, Janusz. „Władysław Strzemińskiobrazy słów”. Sztuka Europy Wschodniej 2 (2014): 81–91
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Karpowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.