Abstrakt
Szkic poświęcony jest kilku współczesnym książkom poetyckim, których aspekt wizualny i realizacja projektu typograficznego skłaniają krytykę do wysuwania hipotez interpretacyjnych nie na podstawie samej lektury wierszy, lecz w pierwszej kolejności biorąc pod uwagę sposób obcowania z książką jako artefaktem. Przestawia to tryb recepcji z semiotycznego na taktylny, co skutkuje koniecznością wzięcia pod uwagę bardziej organicznych i etycznych aspektów komunikacji. Z tej perspektywy autora interesuje rola szycia bloków i sposób oprawy – zwłaszcza estetyka otwartego grzbietu, która naddaje tomom nowe znaczenia.
Bibliografia
Bazarnik, Katarzyna. „Krótkie wprowadzenie do liberatury”. Er(r)go 2 (2003): 123–137.
Bernacki, Paweł. Polska książka artystyczna po 1989 roku w perspektywie bibliologicznej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2020.
Dunin, Janusz. „Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki”. W: Sztuka książki. Historiateoriapraktyka, red. Małgorzata Komza, 83–90. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003.
Fajfer, Zenon. Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009. Red. Katarzyna Bazarnik. Wstęp Wojciech Kalaga. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Góra, Konrad. Dzień został w nocy. Wiersze miłości i z nienawiści. Ligota MałaDùn ÉideannWrocław: wydawnictwo papierwdole–Katalog Press, Wydawnictwo Dzikie Przyjemności, 2021.
Hojka, Bożena. „Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej”. W: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. Małgorzata Komza, 61−72. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
Kmiecik, Michalina. „Nowe linie w żywych ustach”. BiBLioteka (2022). https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/nowe-linie-w-zywych-ustach/.
Kwidziński, Kamil. Rozłąka. Tłocznia Wydawnicza „Ach Jo!”, Dom Literatury w Łodzi, 2019.
Lachman, Magdalena. „Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej)”. Teksty Drugie 6 (2012): 101–117.
Łubocki, Jakub Maciej. „Okładkoznawstwostare zagadnienie, nowa koncepcja badawcza”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3 (2020): 61–78.
Maliszewski, Karol. , „Idą poeci nowsi”. W: Wolność czytania. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2014.
Matthews, Nicole. Nickianne Moody. Judging a Book by Its Cover: Fans Publishers Designers and the Marketing of Fiction. London: Routledge, 2016.
Paterson, Mark. „«W jaki sposób dotyka nas świat»: estetyka haptyczna”. Tłum. Michalina Kmiecik. Ruch Literacki 2 (2020): 181–212. DOI: https://doi.org/10.24425/rl.2020.133847
Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.
Sajkowski, Jakub. „Sezon arktyczny? Ciepło, coraz cieplej. O debiucie Kamila Kwidzińskiego”. Kwartalnik sZAFa, 44 (2012).
Skurtys, Jakub. „Wszyscy będziemy jeszcze młodzi (Kamil Kwidziński: Rozłąka)”. ArtPapier 373 (2018). http://www.artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=358&artykul=7053&kat=17.
Skurtys, Jakub. „że nie porozdzielani szliśmy (Marcin Mokry «Świergot»)”. WizjeAktualnik (17.11.2019). https://magazynwizje.pl/aktualnik/skurtys-mokry/.
Smolińska, Marta. Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Kraków: Universitas, 2020.
Stasiewicz, Paweł. Oprawa skórzana. Ligota MałaBrzeg: wydawnictwo papierwdole, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, 2022.
Straus, Jan. Cięcie. Fotomontaż na okładkach w międzywojennej Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, 2014.
Świeściak, Alina. „Wokół elitaryzmu. Trzy przypadki”. Forum Poetyki 28-29 (2022): 60–75. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2022.28-29.36750
Tegumentologia polska dzisiaj. Polish bookbinding studies today. Red. Arkadiusz Wagner. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
Trusewicz, Michał. „Dotykani i dotknięci (Marcin Mokry, «żywe linie nowe usta»)”. WizjeAktualnik (6.07.2022). https://magazynwizje.pl/aktualnik/trusewicz-mokry/.
Żurek, Łukasz. „I niósł, ale nie doniósłchciał zabić, a karmił”. e-CzasKultury 20 (2021). https://czaskultury.pl/artykul/i-niosl-ale-nie-doniosl-chcial-zabic-a-karmil/
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jakub Skurtys
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.