Abstract
The essay is devoted to a few contemporary books of poetry, whose visual aspect and realization of the typographic project encourage new interpretative hypotheses based on the manners in which the book manifests itself as an artifact rather than based on the reading of poems themselves. This shift of reception from semiotic to tactile requires a consideration of the organic and ethical aspects of communication. The present author is therefore interested in the role of stitching the blocks and types of bookbinding, especially the aesthetics of an open spine, which provides the books with new meanings.
References
Bazarnik, Katarzyna. „Krótkie wprowadzenie do liberatury”. Er(r)go 2 (2003): 123–137.
Bernacki, Paweł. Polska książka artystyczna po 1989 roku w perspektywie bibliologicznej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2020.
Dunin, Janusz. „Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki”. W: Sztuka książki. Historiateoriapraktyka, red. Małgorzata Komza, 83–90. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003.
Fajfer, Zenon. Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009. Red. Katarzyna Bazarnik. Wstęp Wojciech Kalaga. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Góra, Konrad. Dzień został w nocy. Wiersze miłości i z nienawiści. Ligota MałaDùn ÉideannWrocław: wydawnictwo papierwdole–Katalog Press, Wydawnictwo Dzikie Przyjemności, 2021.
Hojka, Bożena. „Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej”. W: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. Małgorzata Komza, 61−72. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
Kmiecik, Michalina. „Nowe linie w żywych ustach”. BiBLioteka (2022). https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/nowe-linie-w-zywych-ustach/.
Kwidziński, Kamil. Rozłąka. Tłocznia Wydawnicza „Ach Jo!”, Dom Literatury w Łodzi, 2019.
Lachman, Magdalena. „Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej)”. Teksty Drugie 6 (2012): 101–117.
Łubocki, Jakub Maciej. „Okładkoznawstwostare zagadnienie, nowa koncepcja badawcza”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3 (2020): 61–78.
Maliszewski, Karol. , „Idą poeci nowsi”. W: Wolność czytania. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2014.
Matthews, Nicole. Nickianne Moody. Judging a Book by Its Cover: Fans Publishers Designers and the Marketing of Fiction. London: Routledge, 2016.
Paterson, Mark. „«W jaki sposób dotyka nas świat»: estetyka haptyczna”. Tłum. Michalina Kmiecik. Ruch Literacki 2 (2020): 181–212. DOI: https://doi.org/10.24425/rl.2020.133847
Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.
Sajkowski, Jakub. „Sezon arktyczny? Ciepło, coraz cieplej. O debiucie Kamila Kwidzińskiego”. Kwartalnik sZAFa, 44 (2012).
Skurtys, Jakub. „Wszyscy będziemy jeszcze młodzi (Kamil Kwidziński: Rozłąka)”. ArtPapier 373 (2018). http://www.artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=358&artykul=7053&kat=17.
Skurtys, Jakub. „że nie porozdzielani szliśmy (Marcin Mokry «Świergot»)”. WizjeAktualnik (17.11.2019). https://magazynwizje.pl/aktualnik/skurtys-mokry/.
Smolińska, Marta. Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Kraków: Universitas, 2020.
Stasiewicz, Paweł. Oprawa skórzana. Ligota MałaBrzeg: wydawnictwo papierwdole, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, 2022.
Straus, Jan. Cięcie. Fotomontaż na okładkach w międzywojennej Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, 2014.
Świeściak, Alina. „Wokół elitaryzmu. Trzy przypadki”. Forum Poetyki 28-29 (2022): 60–75. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2022.28-29.36750
Tegumentologia polska dzisiaj. Polish bookbinding studies today. Red. Arkadiusz Wagner. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
Trusewicz, Michał. „Dotykani i dotknięci (Marcin Mokry, «żywe linie nowe usta»)”. WizjeAktualnik (6.07.2022). https://magazynwizje.pl/aktualnik/trusewicz-mokry/.
Żurek, Łukasz. „I niósł, ale nie doniósłchciał zabić, a karmił”. e-CzasKultury 20 (2021). https://czaskultury.pl/artykul/i-niosl-ale-nie-doniosl-chcial-zabic-a-karmil/
License
Copyright (c) 2024 Jakub Skurtys
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.