Co robi niteczka? O kilku (neo)awangardowych projektach książek poetyckich
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 36, rok 2024, tytuł wiosna 2024
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

projekt książki
eksperyment typograficzny
okładka
taktylność
poezja najnowsza
estetyka haptyczna

Jak cytować

Skurtys, J. (2024). Co robi niteczka? O kilku (neo)awangardowych projektach książek poetyckich. Forum Poetyki, (36), 96–115. https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45173

Abstrakt

Szkic poświęcony jest kilku współczesnym książkom poetyckim, których aspekt wizualny i realizacja projektu typograficznego skłaniają krytykę do wysuwania hipotez interpretacyjnych nie na podstawie samej lektury wierszy, lecz w pierwszej kolejności biorąc pod uwagę sposób obcowania z książką jako artefaktem. Przestawia to tryb recepcji z semiotycznego na taktylny, co skutkuje koniecznością wzięcia pod uwagę bardziej organicznych i etycznych aspektów komunikacji. Z tej perspektywy autora interesuje rola szycia bloków i sposób oprawy – zwłaszcza estetyka otwartego grzbietu, która naddaje tomom nowe znaczenia.

https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45173
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Bazarnik, Katarzyna. „Krótkie wprowadzenie do liberatury”. Er(r)go 2 (2003): 123–137.

Bernacki, Paweł. Polska książka artystyczna po 1989 roku w perspektywie bibliologicznej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2020.

Dunin, Janusz. „Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki”. W: Sztuka książki. Historiateoriapraktyka, red. Małgorzata Komza, 83–90. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003.

Fajfer, Zenon. Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009. Red. Katarzyna Bazarnik. Wstęp Wojciech Kalaga. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Góra, Konrad. Dzień został w nocy. Wiersze miłości i z nienawiści. Ligota MałaDùn ÉideannWrocław: wydawnictwo papierwdole–Katalog Press, Wydawnictwo Dzikie Przyjemności, 2021.

Hojka, Bożena. „Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej”. W: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. Małgorzata Komza, 61−72. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.

Kmiecik, Michalina. „Nowe linie w żywych ustach”. BiBLioteka (2022). https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/nowe-linie-w-zywych-ustach/.

Kwidziński, Kamil. Rozłąka. Tłocznia Wydawnicza „Ach Jo!”, Dom Literatury w Łodzi, 2019.

Lachman, Magdalena. „Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej)”. Teksty Drugie 6 (2012): 101–117.

Łubocki, Jakub Maciej. „Okładkoznawstwostare zagadnienie, nowa koncepcja badawcza”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3 (2020): 61–78.

Maliszewski, Karol. , „Idą poeci nowsi”. W: Wolność czytania. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2014.

Matthews, Nicole. Nickianne Moody. Judging a Book by Its Cover: Fans Publishers Designers and the Marketing of Fiction. London: Routledge, 2016.

Paterson, Mark. „«W jaki sposób dotyka nas świat»: estetyka haptyczna”. Tłum. Michalina Kmiecik. Ruch Literacki 2 (2020): 181–212. DOI: https://doi.org/10.24425/rl.2020.133847

Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.

Sajkowski, Jakub. „Sezon arktyczny? Ciepło, coraz cieplej. O debiucie Kamila Kwidzińskiego”. Kwartalnik sZAFa, 44 (2012).

Skurtys, Jakub. „Wszyscy będziemy jeszcze młodzi (Kamil Kwidziński: Rozłąka)”. ArtPapier 373 (2018). http://www.artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=358&artykul=7053&kat=17.

Skurtys, Jakub. „że nie porozdzielani szliśmy (Marcin Mokry «Świergot»)”. WizjeAktualnik (17.11.2019). https://magazynwizje.pl/aktualnik/skurtys-mokry/.

Smolińska, Marta. Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Kraków: Universitas, 2020.

Stasiewicz, Paweł. Oprawa skórzana. Ligota MałaBrzeg: wydawnictwo papierwdole, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, 2022.

Straus, Jan. Cięcie. Fotomontaż na okładkach w międzywojennej Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, 2014.

Świeściak, Alina. „Wokół elitaryzmu. Trzy przypadki”. Forum Poetyki 28-29 (2022): 60–75. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2022.28-29.36750

Tegumentologia polska dzisiaj. Polish bookbinding studies today. Red. Arkadiusz Wagner. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.

Trusewicz, Michał. „Dotykani i dotknięci (Marcin Mokry, «żywe linie nowe usta»)”. WizjeAktualnik (6.07.2022). https://magazynwizje.pl/aktualnik/trusewicz-mokry/.

Żurek, Łukasz. „I niósł, ale nie doniósłchciał zabić, a karmił”. e-CzasKultury 20 (2021). https://czaskultury.pl/artykul/i-niosl-ale-nie-doniosl-chcial-zabic-a-karmil/