Poezja jako mixed media: Eurydyka Darka Foksa
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 36, rok 2024, tytuł wiosna 2024
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

fotoksiążka
fotografie
medium
nagość
kolaż
seryjność
symulacje

Jak cytować

Kałuża, A. (2024). Poezja jako mixed media: Eurydyka Darka Foksa. Forum Poetyki, (36), 116–131. https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45174

Abstrakt

Celem artykułu Poezja jako mixed media: Darek Foks jest przedstawienie specyficznego, wielokodowego charakteru fotoksiążki Eurydyka Darka Foksa. Koncentrując się na trzech zagadnieniach – znaczeniu tradycji książki fotograficznej, specyficznym rozumieniu idei fotografii oraz reżimu estetycznego przedstawień kobiecego ciała – autorka przekonuje, że trzy media, które uczestniczą w komponowaniu książki (tekst, fotografie i domyślnie filmy), są nie tyle osobnymi porządkami znaczeniowymi, ile różnymi poziomami czytelności i widzialności. 

https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45174
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Burgin, Victor. Fiction Film. 1991. https://collections.lacma.org/node/173259. Dostęp 25.08.2023.

Calle, Sophie. Suite Vénitienne. Los Angeles: Siglio, 2015.

Foks, Darek. Eurydyka. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, 2021.

Fried, Michael. Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven and London: Yale University Press, 2008.

Krauss, Rosalind E. Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Tłum. Małgorzata Szuba. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2011.

Meller, Oskar. „Przechwycić porządek pożądania”. Notatnik Literacki 1 (2023). https://notatnikliteracki.pl/teoria/przechwycic-porzadek-pozadania-2/. Dostęp 25.08.2023.

Michałowska, Marianna. Foto-teksty. Związki fotografii z narracją. Poznań: Wydawnictwo Naukowe, 2012.

Mitchell, Wiliam John Thomas. Beyond Comparison: Picture, Text, and Method. W tegoż: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, 83-107. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

Sekula, Allan. Społeczne użycie fotografii. Tłum. Krzysztof Pijarski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2010.

Sztuka po 1900 roku. Modernizm. Antymodernizm. Postmodernizm. Red. Hal Foster et al. Tłum. Małgorzata Szubert, Dorota Skalska-Stefańska, Anna Cichowicz. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2023.

Wieczorkiewicz, Anna. Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2013.

Wittgenstein, Ludwig. Uwagi o barwach. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2014