Abstrakt
Celem artykułu Poezja jako mixed media: Darek Foks jest przedstawienie specyficznego, wielokodowego charakteru fotoksiążki Eurydyka Darka Foksa. Koncentrując się na trzech zagadnieniach – znaczeniu tradycji książki fotograficznej, specyficznym rozumieniu idei fotografii oraz reżimu estetycznego przedstawień kobiecego ciała – autorka przekonuje, że trzy media, które uczestniczą w komponowaniu książki (tekst, fotografie i domyślnie filmy), są nie tyle osobnymi porządkami znaczeniowymi, ile różnymi poziomami czytelności i widzialności.
Bibliografia
Burgin, Victor. Fiction Film. 1991. https://collections.lacma.org/node/173259. Dostęp 25.08.2023.
Calle, Sophie. Suite Vénitienne. Los Angeles: Siglio, 2015.
Foks, Darek. Eurydyka. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, 2021.
Fried, Michael. Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven and London: Yale University Press, 2008.
Krauss, Rosalind E. Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Tłum. Małgorzata Szuba. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2011.
Meller, Oskar. „Przechwycić porządek pożądania”. Notatnik Literacki 1 (2023). https://notatnikliteracki.pl/teoria/przechwycic-porzadek-pozadania-2/. Dostęp 25.08.2023.
Michałowska, Marianna. Foto-teksty. Związki fotografii z narracją. Poznań: Wydawnictwo Naukowe, 2012.
Mitchell, Wiliam John Thomas. Beyond Comparison: Picture, Text, and Method. W tegoż: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, 83-107. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.
Sekula, Allan. Społeczne użycie fotografii. Tłum. Krzysztof Pijarski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2010.
Sztuka po 1900 roku. Modernizm. Antymodernizm. Postmodernizm. Red. Hal Foster et al. Tłum. Małgorzata Szubert, Dorota Skalska-Stefańska, Anna Cichowicz. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2023.
Wieczorkiewicz, Anna. Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2013.
Wittgenstein, Ludwig. Uwagi o barwach. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2014
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Kałuża
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.