Abstrakt
Celem pracy jest reinterpretacja Ledwie mroku Andrzeja Falkiewicza. Ta powieść-esej uznawana była za próbę wynalezienia nowego idiomu wyrażającego doświadczenie cielesności. Jednak lektura opisujących pracę nad powieścią autokomentarzy zawartych w Tej chwili pozwala stwierdzić, że dla Falkiewicza szczególnie istotna była także rola nowych mediów, w szczególności zaś komputera. Omawiany w dalszej części artykułu projekt „przesyłka-witryna” polegający na internetowym udostępnieniu wcześniejszych tekstów potwierdzałby tę intuicję. Przyjęta perspektywa interpretacyjna pozwala spojrzeć na Ledwie mrok jako na tekst o relacjach, w jakie wchodzi kartka z ekranem, sproblematyzowaniu tych związków służy zaś pojęcie protohipertekstu wprowadzone w zakończeniu.
Bibliografia
Aarseth, Espen. Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną. Tłum. Mariusz Pisarski. Kraków: Ha!art 2014.
Bolter, Jay David. Przestrzeń pisma. Tłum. Aleksandra Małecka, Michał Tabaczyński. Kraków: Korporacja Ha!art, 2014.
Falkiewicz, Andrzej. Ledwie mrok. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998.
Falkiewicz, Andrzej. „przesyłka-witryna” [brak miejsca i czasu wydania].
Falkiewicz, Andrzej. Ta chwila. Wrocław: Biuro Literackie, 2013.
Falkiewicz, Andrzej. Takim ściegiem. Zapisy z lat 1974–1976, przepisane w 1986, przeczytane w 2008 roku. Wrocław: Biuro Literackie, 2009.
Falkiewicz, Andrzej. Znalezione. Szkice do książki. Wrocław: ATUT, 2009.
Falkiewicz, Andrzej. Ledwie mrok. Wrocław: Warstwy, 2015.
Frużyńska, Joanna. Mapy, encyklopedie, fraktale: hipertekstowe opowieści w prozie XX wieku. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.
Gębala, Anna. „Homo sacer, czyli przeciw homogeniczności. Uwagi o «Ledwie mroku» Andrzeja Falkiewicza”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz. 139–151. Wrocław: ATUT, 2014.
Hörisch, Jochen. Eine Geschichte der Medien. Von der Oblate zum Internet. Frankfurt: Suhrkamp, 2004.
Janik, Justyna. Gra jako obiekt oporny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022.
Jankowicz, Grzegorz. „Granice hipertekstu?”. W: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, 151–159. Kraków: Rabid, 2002.
Kirschenbaum, Matthew. Track Changes. A Literary History of Word Processing. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674969469
Koronkiewicz, Marta. „«Uniemożliwić średniość». Strategie pisarskie”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 113–124. Wrocław: ATUT, 2014.
Kudra, Andrzej. „Hiperjęzyk hipertekstu a chiralność”. Media, Kultura, Społeczeństwo 1 (2006): 119–127.
Marecki, Piotr. Między kartką a ekranem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
Manovich, Lev. Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.
Maliszewski, Karol. „O «rozpiętości wyrazowej człowieka»«Ledwie mrok» Andrzeja Falkiewicza” W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 125–138. Wrocław: ATUT, 2014.
Morawski, Stefan. Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1985.
Orska, Joanna. „Ma petite Artaud; gry językowe / gry teatralne”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 69–94. Wrocław: ATUT, 2014.
Pająk, Andrzej. „Na tropie dziwnych książek. Polska droga do e-literatury (od baroku do XXI wieku)”. W: Od liberatury do e-literatury, red. Eugeniusz Wilk, Monika Górska-Olesińska, 275–282. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2011.
Parikka, Jussi. Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses. New York: Peter Lang, 2016. DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1868-5
Pisarski, Mariusz. Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy. Kraków: Korporacja Ha!art, 2013.
Pisarski, Mariusz. „Protohiperteksty”. Techsty 13.07.2022. https://techsty.artMariusz.pl/hipertekst/protohiperteksty.htm.
Skrendo, Andrzej. „Stanisław Brzozowski i Andrzej Falkiewiczfragmenty o powinowactwie”. W: Stanisław Brzozowski(ko)repetycje, t. 2, red. Tomasz Mizerkiewicz, Andrzej Skrendo, Krzysztof Uniłowski, 295–311. Katowice: FA-art, 2013.
Uniłowski, Krzysztof. „Andrzej Falkiewicz i neoawangarda”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 187–199. Wrocław: ATUT, 2014.
Uniłowski, Krzysztof. „Intymność niemożliwa”. Teksty Drugie 1-2, (2007): 235–248.
Uniłowski, Krzysztof. „Modernizm poczty”. FA-art 1 (1999): 36–38.
Zielinski, Siegfried. Audiovisions. Cinema and television as entr’actes in history. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.5117/9789053563137
Žižek, Slavoj. Przekleństwo fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Kołodziej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.