The Text And Its Additions, Additions And Text – From Entertainment Supersystem To Cultural Universe
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

transmedial storytelling
text
textuality
entertainment supersystem
cultural universe
intertextuality

How to Cite

Dominas, K. (2016). The Text And Its Additions, Additions And Text – From Entertainment Supersystem To Cultural Universe. Forum of Poetics, (6), 24–33. https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26747

Abstract

The article sets out to analyze new forms of relationships between a text and its additions: an entertainment supersystem based on transmedial interactivity (a concept developed by Marsha Kinder); transmedial storytelling (a concept taken from Henry Jenkins); and the cultural universe (my own concept based on the rich literature on the topic). These theories are presented as a kind of process of obliterating the boundaries between textuality and mediality in contemporary popular literature and popular culture.

https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26747
PDF (Język Polski)
PDF

References

Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. Zredagowane przez Sheila Faria Glaser. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994.

Benioff, David, i Daniel Brett Weiss. Game of Thrones. USA, 2011.

Berners-Lee, Tim. „The World Wide Web: Past, Present and Future”. www.w3.org. Udostępniono 4 czerwiec 2016. https://www.w3.org/People/Berners-Lee/1996/ppf.html.

Błocian, Ilona, i Ewa Kwiatkowska, red. Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.

Błocian, Ilona, i Ewa Kwiatkowska, red. , red. Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu (Mythographic Studies. Contemporary Presence of Myth). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.

Dominas, Konrad. „Bogowie i herosi w kulturze popularnej na przykładzie produkcji Wolfganga Petersena «Troja» oraz Tarsema Singha «Immortals. Bogowie i herosi»”. W Fantastyczność i cudowność: „Homo mythicus”. Mityczne wzorce tożsamości, zredagowane przez Bogdan Trocha, Grzegorz Trębicki, i Halina Kubicka. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury : Fabryka Reklamy Ibi, 2014.

Dominas, Konrad. „Internetowa recepcja mitu na przykładzie wybranych podań grecko-rzymskiej literatury”. W Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu, zredagowane przez Ilona Błocian i Ewa Kwiatkowska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.

Gąsowska, Lidia. Fan fiction: nowe formy opowieści. Kraków: Korporacja Ha!art, 2015.

Gemra, Anna, red. Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje (Popular Literature and Popular Culture. Studies, Analyses, Interpretations). Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.

Gemra, Anna, red. „Wprowadzenie”. W Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.

Gemra, Anna, i Adam Mazurkiewicz, red. Literatura i kultura popularna: badania i metody. Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Popkultura - Popliteratura. Wrocław, 2014.

Genette, Gérard. „Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia”. W Współczesna teoria badań literackich za granicą, zredagowane przez Henryk Markiewicz, przetłumaczone przez A. Milecki, T. 4, cz. 2. Kraków, 1992.

Głowiński, Michał. „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki LXXVII, nr 4 (1996).

Howe, Sean. Niezwykła historia Marvel Comics. Przetłumaczone przez Bartosz Czartoryski. Kraków: Wydawnictwo SQN, 2013.

Immortals. Gods and Heroes. Los Angeles, 2011.

Jawłowski, Albert. Dawno temu w Galaktyce Popularnej. Popkultura i Media. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010.

Jenkins, Henry. Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Przetłumaczone przez Małgorzata Bernatowicz i Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2007.

Keen, Andrew. Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Zredagowane przez Kazimierz Krzysztofek. Przetłumaczone przez Małgorzata Bernatowicz i Katarzyna Topolska-Ghariani. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.

Kinder, Marsha. Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutanta Ninja Turtle. Berkeley: University of California Press, 1991.

Levinson, Paul. Nowe nowe media. Przetłumaczone przez Maria Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.

Lichański, Jakub Zdzisław, Wojciech Kajtoch, i Bogdan Trocha. Literatura i kultura popularna: metody: propozycje i dyskusje. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, 2015.

Lynch, David, i Mark Frost. Twin Peaks. USA, 1990.

Łotman, J. M. „Tekst w tekście”. Przetłumaczone przez J. Faryno. Literatura na Świecie, nr 3 (1985).

Maciąg, Rafał. Pragmatyka internetu: Web 2.0 jako środowisko. Krakó: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Maigret, Éric. Socjologia komunikacji i mediów. Przetłumaczone przez Iwona Piechnik. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.

Markiewicz, Henryk. „Odmiany intertekstualności”. W Wymiary dzieła literackiego. Kraków: Universitas, 1996.

Markiewicz, Henryk. , red. Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 4, cz. 2. Kraków, 1992.

Markiewicz, Henryk. Wymiary dzieła literackiego. Kraków: Universitas, 1996.

Mazurkiewicz, Adam. „Teksty kultury cyberpunkowej w systemie rozrywkowym”. Studia Pragmalingwistyczne, nr 3 (2011).

Mazurkiewicz, Adam. Z problematyki cyberpunku: Literatura - sztuka - kultura. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.

Mersch, Dieter. Teorie mediów. Przetłumaczone przez Ewa Krauß. Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”, 2010.

Nexo Knights, 2015.

Nycz, Ryszard. „Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy”. W Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: Universitas, 2000.

Nycz, Ryszard. Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: Universitas, 2000.

Orliński, Wojciech. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora SA, 2013.

Shuen, Amy Anne. Web 2.0: przewodnik po strategiach. Przetłumaczone przez Andrzej Stefański. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2009.

Singh, Tarsem. Immortals. Bogowie i herosi. USA, 2011.

Stölzl, Philipp. Du hast. Udostępniono 4 czerwiec 2016. https://www.youtube.com/watch?v=W3q8Od5qJio.

The Matrix: Music from the Motion Picture. Beverly Hills, CA: Maverick : Manufactured and distributed by Warner Bros. Records, 1999.

Trocha, Bogdan, Grzegorz Trębicki, i Halina Kubicka, red. Fantastyczność i cudowność: „Homo mythicus”. Mityczne wzorce tożsamości. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury : Fabryka Reklamy Ibi, 2014.

Wachowski, Lilly, i Lana Wachowski. Matrix. DVD. Galapagos, 2010.

Wałaszewski, Zbigniew. „Papierowy jednorożec, klubówka i Łowca Androidów. O powstawaniu supersystemu rozrywkowego”. W Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje, zredagowane przez Anna Gemra. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.

Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.google.com/about/company/history/.

Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.internetsociety.org/internet/what-internet/history-internet/brief-history-internet.

Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.imdb.com/title/tt0328832/.

Udostępniono 7 czerwiec 2016. http://henryjenkins.org/2006/06/welcome_to_convergence_culture.html.

Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.marvelcomics.pl/.

Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.ameet.pl/kategoria-produktu/katalog/lego/nexo-knights/.

Udostępniono 4 czerwiec 2014. http://www.lego.com/pl-pl/nexoknights/products.

Udostępniono 7 czerwiec 2016. https://www.asus.com/pl/About_ASUS/Pochodzenie_slowa_ASUS/