Abstrakt
Celem artykułu jest analiza nowych form relacji między tekstem a jego dodatkami: supersystemem rozrywkowym opartym na transmedialnej interaktywności (koncepcja Marshy Kinder); opowiadaniem transmedialnymo (koncepcja Henry’ego Jenkinsa); uniwersum kulturowym (koncepcja własna na podstawie bogatej literatury przedmiotu). Teorie te zostały zaprezentowane jako pewnego rodzaju proces polegający na zacieraniu się granic między tekstualnością a medialnością we współczesnej literaturze i kulturze popularnej.
Bibliografia
Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. Zredagowane przez Sheila Faria Glaser. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994.
Benioff, David, i Daniel Brett Weiss. Game of Thrones. USA, 2011.
Berners-Lee, Tim. „The World Wide Web: Past, Present and Future”. www.w3.org. Udostępniono 4 czerwiec 2016. https://www.w3.org/People/Berners-Lee/1996/ppf.html.
Błocian, Ilona, i Ewa Kwiatkowska, red. Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.
Błocian, Ilona, i Ewa Kwiatkowska, red. , red. Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu (Mythographic Studies. Contemporary Presence of Myth). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.
Dominas, Konrad. „Bogowie i herosi w kulturze popularnej na przykładzie produkcji Wolfganga Petersena «Troja» oraz Tarsema Singha «Immortals. Bogowie i herosi»”. W Fantastyczność i cudowność: „Homo mythicus”. Mityczne wzorce tożsamości, zredagowane przez Bogdan Trocha, Grzegorz Trębicki, i Halina Kubicka. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury : Fabryka Reklamy Ibi, 2014.
Dominas, Konrad. „Internetowa recepcja mitu na przykładzie wybranych podań grecko-rzymskiej literatury”. W Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu, zredagowane przez Ilona Błocian i Ewa Kwiatkowska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.
Gąsowska, Lidia. Fan fiction: nowe formy opowieści. Kraków: Korporacja Ha!art, 2015.
Gemra, Anna, red. Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje (Popular Literature and Popular Culture. Studies, Analyses, Interpretations). Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.
Gemra, Anna, red. „Wprowadzenie”. W Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.
Gemra, Anna, i Adam Mazurkiewicz, red. Literatura i kultura popularna: badania i metody. Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Popkultura - Popliteratura. Wrocław, 2014.
Genette, Gérard. „Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia”. W Współczesna teoria badań literackich za granicą, zredagowane przez Henryk Markiewicz, przetłumaczone przez A. Milecki, T. 4, cz. 2. Kraków, 1992.
Głowiński, Michał. „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki LXXVII, nr 4 (1996).
Howe, Sean. Niezwykła historia Marvel Comics. Przetłumaczone przez Bartosz Czartoryski. Kraków: Wydawnictwo SQN, 2013.
Immortals. Gods and Heroes. Los Angeles, 2011.
Jawłowski, Albert. Dawno temu w Galaktyce Popularnej. Popkultura i Media. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010.
Jenkins, Henry. Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Przetłumaczone przez Małgorzata Bernatowicz i Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2007.
Keen, Andrew. Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Zredagowane przez Kazimierz Krzysztofek. Przetłumaczone przez Małgorzata Bernatowicz i Katarzyna Topolska-Ghariani. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.
Kinder, Marsha. Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutanta Ninja Turtle. Berkeley: University of California Press, 1991.
Levinson, Paul. Nowe nowe media. Przetłumaczone przez Maria Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
Lichański, Jakub Zdzisław, Wojciech Kajtoch, i Bogdan Trocha. Literatura i kultura popularna: metody: propozycje i dyskusje. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, 2015.
Lynch, David, i Mark Frost. Twin Peaks. USA, 1990.
Łotman, J. M. „Tekst w tekście”. Przetłumaczone przez J. Faryno. Literatura na Świecie, nr 3 (1985).
Maciąg, Rafał. Pragmatyka internetu: Web 2.0 jako środowisko. Krakó: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Maigret, Éric. Socjologia komunikacji i mediów. Przetłumaczone przez Iwona Piechnik. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
Markiewicz, Henryk. „Odmiany intertekstualności”. W Wymiary dzieła literackiego. Kraków: Universitas, 1996.
Markiewicz, Henryk. , red. Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 4, cz. 2. Kraków, 1992.
Markiewicz, Henryk. Wymiary dzieła literackiego. Kraków: Universitas, 1996.
Mazurkiewicz, Adam. „Teksty kultury cyberpunkowej w systemie rozrywkowym”. Studia Pragmalingwistyczne, nr 3 (2011).
Mazurkiewicz, Adam. Z problematyki cyberpunku: Literatura - sztuka - kultura. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.
Mersch, Dieter. Teorie mediów. Przetłumaczone przez Ewa Krauß. Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”, 2010.
Nexo Knights, 2015.
Nycz, Ryszard. „Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy”. W Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: Universitas, 2000.
Nycz, Ryszard. Tekstowy świat: Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: Universitas, 2000.
Orliński, Wojciech. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora SA, 2013.
Shuen, Amy Anne. Web 2.0: przewodnik po strategiach. Przetłumaczone przez Andrzej Stefański. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2009.
Singh, Tarsem. Immortals. Bogowie i herosi. USA, 2011.
Stölzl, Philipp. Du hast. Udostępniono 4 czerwiec 2016. https://www.youtube.com/watch?v=W3q8Od5qJio.
The Matrix: Music from the Motion Picture. Beverly Hills, CA: Maverick : Manufactured and distributed by Warner Bros. Records, 1999.
Trocha, Bogdan, Grzegorz Trębicki, i Halina Kubicka, red. Fantastyczność i cudowność: „Homo mythicus”. Mityczne wzorce tożsamości. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury : Fabryka Reklamy Ibi, 2014.
Wachowski, Lilly, i Lana Wachowski. Matrix. DVD. Galapagos, 2010.
Wałaszewski, Zbigniew. „Papierowy jednorożec, klubówka i Łowca Androidów. O powstawaniu supersystemu rozrywkowego”. W Literatura i kultura popularna: badania, analizy, interpretacje, zredagowane przez Anna Gemra. Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów. Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski, 2015.
Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.google.com/about/company/history/.
Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.internetsociety.org/internet/what-internet/history-internet/brief-history-internet.
Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.imdb.com/title/tt0328832/.
Udostępniono 7 czerwiec 2016. http://henryjenkins.org/2006/06/welcome_to_convergence_culture.html.
Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.marvelcomics.pl/.
Udostępniono 4 czerwiec 2016. http://www.ameet.pl/kategoria-produktu/katalog/lego/nexo-knights/.
Udostępniono 4 czerwiec 2014. http://www.lego.com/pl-pl/nexoknights/products.
Udostępniono 7 czerwiec 2016. https://www.asus.com/pl/About_ASUS/Pochodzenie_slowa_ASUS/
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.