Abstract
The article demonstrates the need to construct a new hermeneutics in the area of digital media. According to the author, the answer to this need within game studies consists of executing close textual interpretations, concentrated on detail and scrupulously grasping significant nuances at various levels of such cultural texts. As examples of digital texts particularly susceptible to such analysis, he refers not only to narrative games but also games experimental in form and aspiring to be works of art, such as The Graveyard by Tale of Tales.
References
Aarseth, Espen. „I Fought the Law: Transgressive Play and the Implied Player”. Situated Play, Proceedings of DiGRA 2007 Conference, 2007.
Höss, Rudolf. Wspomnienia Rudolfa Hössa komendanta obozu oświęcimskiego. Przetłumaczone przez Jana Sehna. Warszawa: Wydaw. Prawnicze, 1956.
Huizinga, Johan. Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Przetłumaczone przez Maria Kurecka i Witold Wirpsza. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.
Kasperski, Edward. „Współczesny neotranscendentalizm? (Wisława Szymborska: «Platon, czyli dlaczego»)”. W Komparatystyka dzisiaj, zredagowane przez Ewa Szczęsna i Edward Kasperski, T. 2. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2011.
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Sztuka interaktywna: od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010.
Krawczak, Michał. „Programowanie interakcji: software i sztuki performatywne”. Didaskalia : gazeta teatralna., nr 112 (2012): 111–15.
Kubiński, Piotr. Gry wideo: zarys poetyki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2016.
Kubiński, Piotr. „W stronę poetyki gier wideo”. Forum Poetyki, nr 2 (2016): 20–29.
Lotman, Yuri M, i Uniwersytet Gdański. Uniwersum umysłu: semiotyczna teoria kultury. Przetłumaczone przez Bogusław Żyłko. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.
Nabokov, Vladimir Vladimirovich. Lolita. Przetłumaczone przez Michał Kłobukowski. Warszawa: Uniwersum umysłu: semiotyczna teoria kultury, 2013.
Olesińska-Górska, Monika. Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej. Zredagowane przez Andrzej Pitrus. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
Przybyszewska, Agnieszka. Liberackość dzieła literackiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
Ricardo, Francisco J. Literary Art in Digital Performance Case Studies in New Media Art and Criticism. New York–London: Bloomsbury Academic, 2009.
Roland Barthes. „Retoryka obrazu”. Przetłumaczone przez Zbigniew Kruszyński (tłum.). Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 76, nr 3 (1985): 289–302.
Samyn, Michael. „Postmortem: Tale of Tales’ The Graveyard”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. www.gamasutra.com/view/feature/132258/postmortem_tale_of_tales_the_.php?
Samyn, Michael, i Auriea Harvey. „Over Games”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. http://tale-of-tales.com/tales/OverGames.html.
Schreiber, Paweł. „Eksperymentalne komputerowe gry tekstowe lat 90. a ruch notgames”. Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. 2014, nr 1 (2014): 131–40.
Strużyna, Hanna, i Andrzej Strużyna. „Wyjątkowość doświadczenia śmierci w artystycznych grach wideo”. Replay : the Polish journal of games studies. 2015, nr 2 (2015): 51–63.
Szymborska, Wisława. Chwila. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2002.
„TheGraveyard”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. http://tale-of-tales.com/TheGraveyard/
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.