Mikropoetyka wobec gier wideo, czyli minimalistyczna pochwała krótkowzroczności
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

tale of tales
teoria literatury
mikropoetyka
close reading
gry wideo
The Graveyard
interpretacja

Jak cytować

Kubiński, P. (2017). Mikropoetyka wobec gier wideo, czyli minimalistyczna pochwała krótkowzroczności. Forum Poetyki, (8-9), 56–65. https://doi.org/10.14746/fp.2017.8-9.26774

Abstrakt

Artykuł wskazuje na potrzebę konstruowania nowej hermeneutyki w obrębie mediów cyfrowych. Według autora odpowiedź na tę potrzebę w obrębie game studies polega na prowadzaniu bliskotekstowych interpretacji, skoncentrowanych na szczególe i skrupulatnie wychwytujących znaczące niuanse na różnych poziomach takiego tekstu kultury. Jako przykład tekstów cyfrowych szczególnie podatnych na taką analizę podaje nie tylko gry fabularne, lecz także eksperymentujące ze swoją formą i zmierzające w kierunku dzieł artystycznych (m.in. The Graveyard autorstwa Tale of Tales).

https://doi.org/10.14746/fp.2017.8-9.26774
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Aarseth, Espen. „I Fought the Law: Transgressive Play and the Implied Player”. Situated Play, Proceedings of DiGRA 2007 Conference, 2007.

Höss, Rudolf. Wspomnienia Rudolfa Hössa komendanta obozu oświęcimskiego. Przetłumaczone przez Jana Sehna. Warszawa: Wydaw. Prawnicze, 1956.

Huizinga, Johan. Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Przetłumaczone przez Maria Kurecka i Witold Wirpsza. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.

Kasperski, Edward. „Współczesny neotranscendentalizm? (Wisława Szymborska: «Platon, czyli dlaczego»)”. W Komparatystyka dzisiaj, zredagowane przez Ewa Szczęsna i Edward Kasperski, T. 2. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2011.

Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Sztuka interaktywna: od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010.

Krawczak, Michał. „Programowanie interakcji: software i sztuki performatywne”. Didaskalia : gazeta teatralna., nr 112 (2012): 111–15.

Kubiński, Piotr. Gry wideo: zarys poetyki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2016.

Kubiński, Piotr. „W stronę poetyki gier wideo”. Forum Poetyki, nr 2 (2016): 20–29.

Lotman, Yuri M, i Uniwersytet Gdański. Uniwersum umysłu: semiotyczna teoria kultury. Przetłumaczone przez Bogusław Żyłko. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

Nabokov, Vladimir Vladimirovich. Lolita. Przetłumaczone przez Michał Kłobukowski. Warszawa: Uniwersum umysłu: semiotyczna teoria kultury, 2013.

Olesińska-Górska, Monika. Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej. Zredagowane przez Andrzej Pitrus. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Przybyszewska, Agnieszka. Liberackość dzieła literackiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Ricardo, Francisco J. Literary Art in Digital Performance Case Studies in New Media Art and Criticism. New York–London: Bloomsbury Academic, 2009.

Roland Barthes. „Retoryka obrazu”. Przetłumaczone przez Zbigniew Kruszyński (tłum.). Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 76, nr 3 (1985): 289–302.

Samyn, Michael. „Postmortem: Tale of Tales’ The Graveyard”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. www.gamasutra.com/view/feature/132258/postmortem_tale_of_tales_the_.php?

Samyn, Michael, i Auriea Harvey. „Over Games”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. http://tale-of-tales.com/tales/OverGames.html.

Schreiber, Paweł. „Eksperymentalne komputerowe gry tekstowe lat 90. a ruch notgames”. Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. 2014, nr 1 (2014): 131–40.

Strużyna, Hanna, i Andrzej Strużyna. „Wyjątkowość doświadczenia śmierci w artystycznych grach wideo”. Replay : the Polish journal of games studies. 2015, nr 2 (2015): 51–63.

Szymborska, Wisława. Chwila. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2002.

„TheGraveyard”. Udostępniono 30 czerwiec 2017. http://tale-of-tales.com/TheGraveyard/