Two Commas and a Hyphen by Krystyna Miłobędzka
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

micrology
linguistic poetry
Krystyna Miłobędzka

How to Cite

Żurek, Łukasz. (2017). Two Commas and a Hyphen by Krystyna Miłobędzka. Forum of Poetics, (8-9), 126–135. https://doi.org/10.14746/fp.2017.8-9.26779

Abstract

This interpretative essayistic article is devoted to a detailed micrological analysis of Krystyna Miłobędzka’s poems in her book Imiesłowy (Participles). The author attempts to show how three punctuation signs – two commas and one hyphen – can diametrically alter the surface interpretation of a work in the event of such seemingly minor details being omitted. In his conclusion, the author raises the question of whether it is possible, within a micrological analysis, to speak of separating interpretation from the philologist-collector’s pure overinterpretation.

https://doi.org/10.14746/fp.2017.8-9.26779
PDF (Język Polski)
PDF

References

Barańczak, Stanisław. „In statu nascendi”. Twórczość, nr 9 (1971).

Bogalecki, Piotr. Niedorozmowy: kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2011.

Foremniak, Katarzyna. O sztuce przestankowania w Polsce i we Włoszech: rozwój normy interpunkcyjnej od XVI wieku do współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

Gumbrecht, Hans Ulrich. The Powers of Philology: Dynamics of Textual Scholarship. Urbana; Chicago: University of Illinois Press, 2003.

Jakobson, Roman. „Podświadome modelowanie werbalne w poezji”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa i Anna Tanalska, 142–56. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.

Jakobson, Roman. „Poezja gramatyki i gramatyka poezji, tłum”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa, przetłumaczone przez Zbigniew Kloch, T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.

Lipszyc, Adam. Czas wiersza: Paul Celan i teologie literackie. Kraków-Budapeszt: Austeria, 2015.

Miłobędzka, Krystyna. Imiesłowy. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2000.

Miłobędzka, Krystyna. Zbierane, gubione, 1960-2010. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.

Miłosz, Czesław. To. Kraków: Znak, 2004.

Nawarecki, Aleksander. „Mikrologia, genologia, miniatura”. W Miniatura i mikrologia literacka, 1:9–29. Katowice: Wydawn. Uniwersytetu Śląskiego, 2000.

Sienkiewicz, Barbara. „Prawdziwy koniec hypallage?” Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2002, nr 3 (2002): 212–22.

Sławiński, Janusz. „Zanik centrali”. Kresy, nr 18 (1994).

Suszek, Ewelina. Szybkość, pośpiech, kompresja: „poetyka przyśpieszenia” w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.

Szymutko, Stefan. „Po co literatura jeszcze jest?: na motywach książek Janusza Sławińskiego «Przypadki poezji» i «Miejsce interpretacji»”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2007, nr 3 (2007): 142–52.

„tryb przypuszczający, warunkowy”. Udostępniono 7 luty 2017. http://sjp.pwn.pl/sjp/tryb-przypuszczajacy-warunkowy;2530925. html.

Zasępa, Aleksandra. Czas (w) poezji Krystyny Miłobędzkiej, 2016