Abstract
This interpretative essayistic article is devoted to a detailed micrological analysis of Krystyna Miłobędzka’s poems in her book Imiesłowy (Participles). The author attempts to show how three punctuation signs – two commas and one hyphen – can diametrically alter the surface interpretation of a work in the event of such seemingly minor details being omitted. In his conclusion, the author raises the question of whether it is possible, within a micrological analysis, to speak of separating interpretation from the philologist-collector’s pure overinterpretation.
References
Barańczak, Stanisław. „In statu nascendi”. Twórczość, nr 9 (1971).
Bogalecki, Piotr. Niedorozmowy: kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2011.
Foremniak, Katarzyna. O sztuce przestankowania w Polsce i we Włoszech: rozwój normy interpunkcyjnej od XVI wieku do współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
Gumbrecht, Hans Ulrich. The Powers of Philology: Dynamics of Textual Scholarship. Urbana; Chicago: University of Illinois Press, 2003.
Jakobson, Roman. „Podświadome modelowanie werbalne w poezji”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa i Anna Tanalska, 142–56. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
Jakobson, Roman. „Poezja gramatyki i gramatyka poezji, tłum”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa, przetłumaczone przez Zbigniew Kloch, T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
Lipszyc, Adam. Czas wiersza: Paul Celan i teologie literackie. Kraków-Budapeszt: Austeria, 2015.
Miłobędzka, Krystyna. Imiesłowy. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2000.
Miłobędzka, Krystyna. Zbierane, gubione, 1960-2010. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.
Miłosz, Czesław. To. Kraków: Znak, 2004.
Nawarecki, Aleksander. „Mikrologia, genologia, miniatura”. W Miniatura i mikrologia literacka, 1:9–29. Katowice: Wydawn. Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Sienkiewicz, Barbara. „Prawdziwy koniec hypallage?” Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2002, nr 3 (2002): 212–22.
Sławiński, Janusz. „Zanik centrali”. Kresy, nr 18 (1994).
Suszek, Ewelina. Szybkość, pośpiech, kompresja: „poetyka przyśpieszenia” w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Szymutko, Stefan. „Po co literatura jeszcze jest?: na motywach książek Janusza Sławińskiego «Przypadki poezji» i «Miejsce interpretacji»”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2007, nr 3 (2007): 142–52.
„tryb przypuszczający, warunkowy”. Udostępniono 7 luty 2017. http://sjp.pwn.pl/sjp/tryb-przypuszczajacy-warunkowy;2530925. html.
Zasępa, Aleksandra. Czas (w) poezji Krystyny Miłobędzkiej, 2016
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.