Abstrakt
Artykuł-szkic interpretacyjny poświęcony jest szczegółowej, mikrologicznej analizie dwóch wierszy Krystyny Miłobędzkiej z tomiku Imiesłowy. Autor stara się pokazać, jak trzy znaki interpunkcyjne – dwa przecinki oraz jeden dywiz – potrafią diametralnie zmienić powierzchowną interpretację utworów, w której obecność wspomnianych detali zostałaby pominięta. W zakończeniu autor stawia pytanie o to, czy w ramach analizy mikrologicznej możliwe jest mówienie o oddzieleniu od siebie interpretacji od czystej nadinterpretacji filologa-kolekcjonera.
Bibliografia
Barańczak, Stanisław. „In statu nascendi”. Twórczość, nr 9 (1971).
Bogalecki, Piotr. Niedorozmowy: kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2011.
Foremniak, Katarzyna. O sztuce przestankowania w Polsce i we Włoszech: rozwój normy interpunkcyjnej od XVI wieku do współczesności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
Gumbrecht, Hans Ulrich. The Powers of Philology: Dynamics of Textual Scholarship. Urbana; Chicago: University of Illinois Press, 2003.
Jakobson, Roman. „Podświadome modelowanie werbalne w poezji”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa i Anna Tanalska, 142–56. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
Jakobson, Roman. „Poezja gramatyki i gramatyka poezji, tłum”. W W poszukiwaniu istoty języka: wybór pism, zredagowane przez Maria Renata Mayenowa, przetłumaczone przez Zbigniew Kloch, T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
Lipszyc, Adam. Czas wiersza: Paul Celan i teologie literackie. Kraków-Budapeszt: Austeria, 2015.
Miłobędzka, Krystyna. Imiesłowy. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2000.
Miłobędzka, Krystyna. Zbierane, gubione, 1960-2010. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.
Miłosz, Czesław. To. Kraków: Znak, 2004.
Nawarecki, Aleksander. „Mikrologia, genologia, miniatura”. W Miniatura i mikrologia literacka, 1:9–29. Katowice: Wydawn. Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Sienkiewicz, Barbara. „Prawdziwy koniec hypallage?” Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2002, nr 3 (2002): 212–22.
Sławiński, Janusz. „Zanik centrali”. Kresy, nr 18 (1994).
Suszek, Ewelina. Szybkość, pośpiech, kompresja: „poetyka przyśpieszenia” w poezji Krystyny Miłobędzkiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Szymutko, Stefan. „Po co literatura jeszcze jest?: na motywach książek Janusza Sławińskiego «Przypadki poezji» i «Miejsce interpretacji»”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2007, nr 3 (2007): 142–52.
„tryb przypuszczający, warunkowy”. Udostępniono 7 luty 2017. http://sjp.pwn.pl/sjp/tryb-przypuszczajacy-warunkowy;2530925. html.
Zasępa, Aleksandra. Czas (w) poezji Krystyny Miłobędzkiej, 2016
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.