Abstract
The question I wish to pose through my remarks on versification is not limited to the syntax of the avant-garde sentence. It is rooted, rather, in an attempt to reckon with the flat nature of the sheet of paper, and the spatial and dynamic possibilities it implies. The artists of the Polish Avant Garde attempted to refine this, identifying their poems as “constructions”. Rhetoric allows us to hone this possibility, if its premises for the composition of a work (which I prefer to define as an “action”) are mobilised not only as tools for describing the stylistic aspects of a text, but as a system of creative cues that engage the reader. This process is understood as actio – the implementation of the artistic text. In this approach, the poetic text becomes a “notation”, not unlike the sequence of notes documented in music, while its “implementation” consists of the “mimetic” repetition of the author’s creative actions.
References
Aleksandra Okopień-Sławińska. „Wiersz awangardowy dwudziestolecia międzywojennego (postawy, granice, możliwości)”. Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, nr 2 (1965).
Arystoteles. Etyka nikomachejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
Barłowska, Maria, Agnieszka Jadwiga Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, Monika Bogdanowska, Elżbieta Dutka, Wacław Forajter, Beata Gaj, i in. Retoryka. Warszawa: PWN, 2015.
Burke, Kenneth. „Tradycyjne zasady retoryki”. W Retoryka (Tematy teoretycznoliterackie, archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”), zredagowane przez Marek Skwara. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.
Deleuze, Gilles, i Felix Guattari, red. Co to jest filozofia? Gdańsk: słowo/obraz/ terytoria, 2000.
Dłuska, Maria. Próba teorii wiersza polskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1962.
Dziadek, Adam. „Wersologia polska – kontr(o)wersje”. W Strukturalizm w Europie Środkowej i Wschodniej: wizje i rewizje, zredagowane przez Danuta Ulicka i Włodzimierz Bolecki. Warszawa: Instytut badań literackich PAN : Fundacja Akademia humanistyczna, 2012.
Kulawik, Adam. Wersologia. Kraków: Antykwa, 1999.
Lausberg, Heinrich. Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze. Bygdoszcz: Homini, 2002.
Orska, Joanna. „Życie słowa. Składnia zdania (post)awangardowego”. W Przyboś dzisiaj, zredagowane przez Zenon Ożóg, Janusz Pasterski, i Magdalena Rabizo-Birek. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017.
Peiper, Tadeusz. „Chorał robotników”. W Pisma wybrane. Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1979.
Peiper, Tadeusz. Tedy. Nowe usta. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1972.
Pszczołowska, Lucylla, i Dorota Urbańska. Wiersz Wolny: Geneza i Ewolucja Do Roku 1939. Warszawa: Inst. Badań Literackich, 1998.
Sadowski, Witold. Wiersz wolny jako tekst graficzny. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2004.
Skwara, Marek. Retoryka (Tematy teoretycznoliterackie, archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”). Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.
Sławiński, Janusz. Koncepcja jezyka poetyckiego Awangardy Krakowskiej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 1998.
Sommer, Piotr. Po ciemku też. Poznań: WBPiCAK, 2013.
Urbańska, Dorota. Wiersz wolny: próba charakterystyki systemowej. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 1995.
Ważyk, Adam. „O wierszu wolnym”. W Amfion. Rozważania nad wierszem polskim. Warszawa: Czytelnik, 1983.
Ziomek, Jerzy. Retoryka opisowa. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1990
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.