The Performativity of Tadeusz Kantor’s Multipart
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

archive
Kantor
Multipart

How to Cite

Michalik-Tomala, J. (2023). The Performativity of Tadeusz Kantor’s Multipart. Forum of Poetics, (33-34), 110–121. https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42115

Abstract

The article is an attempt to analyze the Multipart project as an example and a model of an experimental archive. This archive is, on the one hand, a collection and materialization of Kantor’s ideas, previous experiences, and inspirations, and, on the other hand, an ‘artistic’ documentation of the everyday life of the buyers and ‘users’ of these peculiar works. In particular, I focus on the extent to which Multipart may have been an inspiration for Kantor, or a stimulus, to create a ‘living archive’ of his work, on which he principally focused towards the end of his life. I read such attempts in the wider context of critical and theoretical texts written by the critics associated with the Foksal Gallery at the time, who discussed the way in which an art gallery was run and posed questions about documentation or the gallery as a ‘living archive’.

https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42115
PDF (Język Polski)
PDF

References

Borowski, Wiesław. „Malarstwo Kantora. Ambalaże i Multipart”. Współczesność 9 (1970): 8.

Borowski, Wiesław, Andrzej Turowski. „Dokumentacja”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 424 Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Borowski, Wiesław, Andrzej Turowski. „Żywe archiwum”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 425–426. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Czerska, Karolina „Performatywność archiwum Tadeusza Kantora”. W: Performatywność reprezentacji: widzialne/niewidzialne, red. Karolina Czerska, Joanna Jopek, Anna Sieroń, 21–60. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2013.

Halczak, Anna. „CRICOTEKA: «konieczność przekazywania»”. W: Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. Marta Bryś, Anna Róża Burzyńska, Katarzyna Fazan, 303–313. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014.

Kantor, Tadeusz. „List Tadeusza Kantora do Wiesława Borowskiego”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 376–377. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Kantor, Tadeusz. „Parasol”. W tegoż: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974. Pisma, t. I, wyb. i oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, 313–314. KrakówWrocław: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKAOssolineum, 2005.

Kantor, Tadeusz. „Projekt wystawy MULTIPART przesłany Wiesławowi Borowskiemu”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 378–381. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Michalik, Justyna. Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora. Kraków: Universitas, 2015.

Nader, Luiza. Konceptualizm w PRL. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.

Pleśniarowicz, Krzysztof. Kantor. Artysta końca wieku. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.

Szczupacka, Wiktoria. „Galeria przeciw galerii i żywe archiwum, czyli teoria i praktyka Galerii Foksal z perspektywy krytyki instytucjonalnej”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 169–185.

Zarzecka, Natalia „«Cricoteka» – żywe archiwum”. „Zarządzanie w Kulturze” 3 (2002): 159–176.