Performatywny wymiar Multipartu Tadeusza Kantora
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

archiwum
Kantor
Multipart

Jak cytować

Michalik-Tomala, J. (2023). Performatywny wymiar Multipartu Tadeusza Kantora. Forum Poetyki, (33-34), 110–121. https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42115

Abstrakt

Artykuł jest próbą analizy akcji Multipart jako formy i zarazem modelu eksperymentalnego archiwum. Archiwum będącego z jednej strony zbiorem i materializacją idei, wcześniejszych doświadczeń i konkretnych inspiracji Kantora, z drugiej zaś archiwum stanowiącego równie „artystyczny” zapis codzienności nabywców i „użytkowników” tych osobliwych dzieł. Interesującą mnie kwestią jest między innymi pytanie o to, w jakim stopniu Multipart mógł stanowić dla Kantora inspirację czy też impuls do procesu wytwarzania „żywego archiwum” swojej twórczości, któremu z całą determinacją oddał się pod koniec życia. Istotnym kontekstem dla moich rozważań jest ówczesna działalność krytyków tworzących Galerię Foksal, którzy w publikowanych tekstach krytyczno-teoretycznych zarówno podejmowali tematy związane ze sposobem prowadzenia galerii sztuki, jak i stawiali pytania o dokumentację czy galerię jako „żywe archiwum”.

https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42115
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Borowski, Wiesław. „Malarstwo Kantora. Ambalaże i Multipart”. Współczesność 9 (1970): 8.

Borowski, Wiesław, Andrzej Turowski. „Dokumentacja”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 424 Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Borowski, Wiesław, Andrzej Turowski. „Żywe archiwum”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 425–426. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Czerska, Karolina „Performatywność archiwum Tadeusza Kantora”. W: Performatywność reprezentacji: widzialne/niewidzialne, red. Karolina Czerska, Joanna Jopek, Anna Sieroń, 21–60. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2013.

Halczak, Anna. „CRICOTEKA: «konieczność przekazywania»”. W: Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. Marta Bryś, Anna Róża Burzyńska, Katarzyna Fazan, 303–313. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014.

Kantor, Tadeusz. „List Tadeusza Kantora do Wiesława Borowskiego”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 376–377. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Kantor, Tadeusz. „Parasol”. W tegoż: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974. Pisma, t. I, wyb. i oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, 313–314. KrakówWrocław: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKAOssolineum, 2005.

Kantor, Tadeusz. „Projekt wystawy MULTIPART przesłany Wiesławowi Borowskiemu”. W: Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. Małgorzata Jurkiewicz, Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, 378–381. Warszawa: Galeria Foksal, 1998.

Michalik, Justyna. Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora. Kraków: Universitas, 2015.

Nader, Luiza. Konceptualizm w PRL. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.

Pleśniarowicz, Krzysztof. Kantor. Artysta końca wieku. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.

Szczupacka, Wiktoria. „Galeria przeciw galerii i żywe archiwum, czyli teoria i praktyka Galerii Foksal z perspektywy krytyki instytucjonalnej”. Sztuka i Dokumentacja 19 (2018): 169–185.

Zarzecka, Natalia „«Cricoteka» – żywe archiwum”. „Zarządzanie w Kulturze” 3 (2002): 159–176.