Realizm dźwiękowy i muzyczny w grach wideo o kontekście historycznym
PDF

Słowa kluczowe

realizm w grach
gry historyczne
muzyka historyczna
historyczne instrumenty muzyczne

Jak cytować

Pietruszewski, P. (2023). Realizm dźwiękowy i muzyczny w grach wideo o kontekście historycznym. Homo Ludens, (1(15), 155–175. https://doi.org/10.14746/HL.2022.15.9

Abstrakt

Muzyka i  dźwięk w  grach wideo o  kontekście historycznym w  znacznej części bazują na memicznych skojarzeniach świadomości zbiorowej. O ile konteksty realizmu wizualnego i narracyjnego są dobrze przebadane, o  tyle kwestia realizmu dźwiękowego gier historycznych wymaga głębszej analizy. Artykuł próbuje dać odpowiedź na następujące pytania: jak mocno warstwa muzyki zbliża gracza do rzeczywistej muzyki okresu historycznego, w którym toczy się akcja gry? Jakie zabiegi dźwiękowe decydują o tym, iż przeciętny gracz jest w stanie rozpoznać ścieżkę dźwiękową z punktu widzenia historycznego i geograficznego? W tekście przyglądam się zagadnieniu pod kątem użycia w grach form muzycznych zgodnych z daną epoką historyczną oraz w odniesieniu do instrumentarium historycznego i ulokowania geograficznego. Świadome wyważanie tych elementów przez twórców przyczynia się do głębszego zanurzenia gracza w epoce i miejscach, w których toczy się rozgrywka. Tym samym należy do elementów potęgujących immersję.

https://doi.org/10.14746/HL.2022.15.9
PDF

Bibliografia

Bregman, A. S. (1990). Auditory Scene Analysis: the Perceptual Organization of Sound. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1486.001.0001

Galloway, A. R. (2006). Gaming: Essays on Algorithmic Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Grabarczyk, P. (2021). The Typology of Representations in Computer Games. Journal of the Philosophy of Games, 3(1), 1–35. Online: https://journals.uio.no/JPG/article/view/2926/7849>. DOI: https://doi.org/10.5617/jpg.2926

Kapell, M. W., Elliott, A. B. R. (red.) (2013). Playing with the Past: Digital Games and the Simulation Of History. New York: Bloomsbury Academic.

MacCallum-Stewart, E., Parsler, J. (2007). Controversies: Historicising the Computer Game. W: DiGRA ’07 – Proceedings of the 2007 DiGRA International Conference: Situated Play (s. 203–210). Online: <http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/07312.51468.pdf>.

Neumeyer, D. (2004). Merging Genres in the 1940s: The Musical and the Dramatic Feature Film. American Music, 22(1), 122–132. DOI: https://doi.org/10.2307/3592971

Parker, J. R., Heerema, J. (2008). Audio Interaction in Computer Mediated Games. International Journal of Computer Games Technology. International Journal of Computer Games Technology, 1(1), 1–8. Online: <https://downloads.hindawi.com/journals/ijcgt/2008/178923.pdf>. DOI: https://doi.org/10.1155/2008/178923

Schut, K. (2007). The Bias of Computer Games in the Presentation of History. Games and Culture, 2(3), 213–235. Online: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1555412007306202>. DOI: https://doi.org/10.1177/1555412007306202

Schwartz, L. (2006). Fantasy, Realism, and the Other in Recent Video Games. Space and Culture, 9(3), 313–325. Online: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1206331206289019>. DOI: https://doi.org/10.1177/1206331206289019

Shaw, A. (29 paźdzernika 2014). The Tyranny of Realism: Historical Accuracy and Politics of Representation in „Assassin’s Creed III”. First Person Scholar. Online: <http://www.firstpersonscholar.com/the-tyranny-of-realism>.

Stevens, R. (2021). The Inherent Conflicts of Musical Interactivity in Video Games. W: M. Fritsch, T. Summers (red.), The Cambridge Companion to Video Game Music (s. 74–93). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108670289.007

Tavinor, G. (2019). Towards an Analysis of Virtual Realism. W: DiGRA ’19 – Proceedings of the 2019 DiGRA International Conference: Game, Play and the Emerging Ludo-Mix (s. 1–10). Online: <http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/DiGRA_2019_paper_24.pdf>.

Tavinor, G. (2012). Videogames and Fictionalism. W: J. R. Sageng, H. Fossheim, T. M. Larsen (red.), The Philosophy of Computer Games (s. 185–199). Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4249-9_13

Uricchio, W. (2005). Simulation, History and Computer Games. W: J. Raessens, J. H. Goldstein, Handbook of Computer Game Studies (s. 328–338). Online: <https://web.mit.edu/uricchio/Public/pdfs/pdfs/cybergames%20.pdf>.

Atherton, M. (1998). Ankh: Sound of Ancient Egypt [CD]. Celestial Harmonies.

Acram Digital (2017). Eight Minute Empire [gra wieloplatformowa]. Acram Digital, Polska.

Acram Digital (2018). Istanbul [gra wieloplatformowa]. Acram Digital, Polska.

Ascaron (1992). The Patrician [gra wieloplatformowa]. Triptychon Software, Niemcy.

Ascaron (2000). Patrician 2 [PC]. EU: Infogrames, NA: Strategy First, Niemcy.

Ascaron (2001). Patrician 3 [PC]. Ascaron, Niemcy.

Asobo Studio (2019). A Plague Tale: Innocence [gra wieloplatformowa]. Focus Home Interactive, Francja.

Aspyr Media, Firaxis Games (2010). Civilization 5 [gra wieloplatformowa]. Aspyr Media, 2K Games, Stany Zjednoczone.

Aspyr Media, Firaxis Games (2016). Civilization 6 [gra wieloplatformowa]. 2K Games, Aspyr Media, Take-Two Interactive, Stany Zjednoczone.

The Creative Assembly (2000). Shogun: Total War [PC]. Electronic Arts, Wielka Brytania.

The Creative Assembly (2002). Medieval: Total War [PC]. Activision, Wielka Brytania.

The Creative Assembly (2004). Rome: Total War [gra wieloplatformowa]. Activision, Wielka Brytania.

The Creative Assembly (2009). Empire: Total War [gra wieloplatformowa]. Sega, Wielka Brytania.

The Creative Assembly (2010). Napoleon: Total War [PC]. Sega, Wielka Brytania.

Crytek Frankfurt (2013). Ryse: Son of Rome [gra wieloplatformowa]. Mic- rosoft Windows, Deep Silver, Niemcy.

EA DICE (2016). Battlefield I [gra wieloplatformowa]. Electronic Arts, Szwecja.

EA DICE (2018). Battlefield V [gra wieloplatformowa]. Electronic Arts, Szwecja.

Ensemble Studios (1997). Age of Empires [gra wieloplatformowa]. Microsoft, Ubisoft, Stany Zjednoczone.

Ensemble Studios (1999). Age of Empires 2 [gra wieloplatformowa]. Microsoft, Konami, MacSoft, Stany Zjednoczone.

Ensemble Studios (2005). Age of Empires 3 [gra wieloplatformowa]. Microsoft, MacSoft, Glu Mobile, Destineer, Xbox Game Studios, Stany Zjednoczone.

Firaxis Games (2005). Civilization 4 [gra wieloplatformowa]. 2K Games, Aspyr Media, Take-Two Interactive, Cyberfront, 1C, Stany Zjednoczone.

Firaxis Games, Aspyr Media, MacSoft, Westlake Interactive (2001). Civilization 3 [gra wieloplatformowa]. Aspyr Media, Atari, MacSoft, Atari Europe S.A.S.U., Infogrames, Stany Zjednoczone.

Firefly Studios (2001). Stronghold [PC]. Take-Two Interactive, Wielka Brytania.

Firefly Studios (2005). Stronghold 2 [PC]. Take-Two Interactive, Wielka Brytania.

Gaming Minds Studios, RuneSoft (2010). Patrician 4 [gra wieloplatformowa]. Kalypso Media, Niemcy.

Haemimont Games (2009). Grand Ages: Rome [gra wieloplatformowa]. Kalypso Media, Bułgaria.

Hangar 13 (2016). Mafia 3 [gra wieloplatformowa]. 2K Games, Stany Zjednoczone.

Illusion Softworks (2002). Mafia [gra wieloplatformowa]. Gathering of Developers, Czechy.

Impression Games (1999). Pharaoh [PC]. Sierra Entertainment, Stany Zjednoczone.

MDF (1996). Polanie [PC]. Hurtownia Oprogramowania „User”, Polska.

MicroProse, MPS Labs, Microplay Software (1991). Civilization 1 [gra wieloplatformowa]. MicroProse, Australia.

MicroProse, Varcon (1996). Civilization 2 [gra wieloplatformowa]. MicroProse, Activision, Activision Blizzard, MacPlay, Australia.

Paradox Development Studio (2004). Crusader Kings [gra wieloplatformowa]. Strategy First, Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Development Studio (2012). Crusader Kings 2 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Development Studio (2016). Hearts of Iron 4 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Development Studio (2020). Crusader Kings 3 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Development Studio, Paradox Interactive (2001). Europa Universalis 2 [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Strategy First, CyberFront, 1C, Typhoon Games, MacPlay, Virtual Programming, Szwecja.

Paradox Interactive (2001). Europa Universalis [PC]. Strategy First, Typhoon Games, Szwecja.

Paradox Interactive (2002). Hearts of Iron [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Interactive (2005). Hearts of Iron 2 [gra wieloplatformowa]. Strategy First, Szwecja.

Paradox Interactive (2007). Europa Universalis 3 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Paradox Interactive (2009). Hearts of Iron 3 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Virtual Programming, N3VRF41L Publishing, Szwecja.

Paradox Interactive (2013). Europa Universalis 4 [gra wieloplatformowa]. Paradox Interactive, Szwecja.

Reality Pump Studios (2003). Polanie 2 [PC]. Atari, Polska.

Rebellion Developments (2005). Sniper Elite [gra wieloplatformowa]. Rebellion Developments, Wielka Brytania.

Rebellion Developments (2012). Sniper Elite V2 [gra wieloplatformowa]. Rebellion Developments, Wielka Brytania.

Rebellion Developments (2014). Sniper Elite 3 [gra wieloplatformowa]. Rebellion Developments, Wielka Brytania.

Rebellion Developments (2017). Sniper Elite 4 [gra wieloplatformowa]. Rebellion Developments, Wielka Brytania.

Related Designs (2009). Anno 1404 [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Niemcy.

Related Designs, Sunflowers Interactive Entertainment Software (2006). Anno 1701 [PC]. Sunflowers Interactive Entertainment Software, Ubisoft, Niemcy.

Relic Entertainment (2006). Company of Heroes [gra wieloplatformowa]. THQ, Sega, Kanada.

Relic Entertainment, Feral Interactive (2013). Company of Heroes 2 [gra wieloplatformowa]. Feral Interactive, Sega, Kanada.

Relic Entertainment, World’s Edge (2021). Age of Empires 4 [PC]. Xbox Game Studios, Kanada.

Sunflowers Interactive Entertainment Software, Max Design (2002). Anno 1503 [gra wieloplatformowa]. Sunflowers Interactive Entertainment Software, Ubisoft, Electronic Arts, Niemcy.

Team Bondi (2011). L. A. Noire [gra wieloplatformowa]. Rockstar Games, Australia.

Tilted Mill Entertainment (2004). Immortal Cities: Children of the Nile [PC]. Tilted Mill Entertainment, Myelin Media, Sega, Sold Out Sales & Marketing Limited, Stany Zjednoczone.

"2K Czech" (2010). Mafia 2 [gra wieloplatformowa]. Feral Interactive, 1C, Connect2Media, 2K Games, Czechy.

Ubisoft Montréal (2007). Assassin’s Creed [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Gameloft, Akella, ak tronic Software & Services GmbH, Ubisoft Japan, Ubisoft KK, Kanada.

Ubisoft Montréal (2010). Assassin’s Creed: Brotherhood [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal (2012). Assassin’s Creed III [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Kiev (2016). Far Cry Primal [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Quebec (2014). Assassin’s Creed: Unity [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Quebec, Ubisoft Annecy, Massive Entertainment, Ubisoft Ukraine, Ubisoft Romania (2011). Assassin’s Creed: Revelations [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Quebec, Ubisoft Ukraine, Ubisoft Montpellier, Ubisoft Romania (2013). Assassin’s Creed: Black Flag [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Quebec, Ubisoft Ukraine, Ubisoft Sofia, Ubisoft Milan, Ubisoft Romania (2014). Assassin’s Creed: Rogue [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft Montréal, Ubisoft Ukraine (2009). Assassin’s Creed II [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Kanada.

Ubisoft, Ubisoft Montréal (2017). Assassin’s Creed: Origins [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Francja.

Ubisoft, Ubisoft Montréal (2020). Assassin’s Creed: Valhalla [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Francja.

Ubisoft, Ubisoft Montréal, Blue Byte Software, Ubisoft Quebec, Ubisoft Toronto (2017). For Honor [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Francja.

Ubisoft, Ubisoft Montréal, Ubisoft Quebec, Ubisoft Singapore (2018). Assassin’s Creed: Odyssey [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Francja.

Ubisoft, Ubisoft Quebec, Ubisoft Chengdu (2015). Assassin’s Creed: Syndicate [gra wieloplatformowa]. Ubisoft, Francja.

Warhorse Studios (2018). Kingdom Come: Deliverance [gra wieloplatformowa]. Warhorse Studios, DMM.com, Deep Silver, Prime Matter, KOCH Media Holding GmbH, Zoo Corporation, Czechy.