Abstrakt
Jest to trzeci artykuł z projektu Konsulting historyczny gier, prowadzonego przez Polskie Towarzystwo Badania Gier z dofinansowaniem z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Bazuje na ankiecie online przeprowadzonej wśród 16 profesjonalistów, którzy pracowali nad grami wideo jako konsultanci historyczni lub jako deweloperzy współpracujący z takimi konsultantami. Ze względu na ukierunkowanie na Europę Środkową i Wschodnią ankieta obejmuje respondentów, którzy pracowali dla studiów gier w Polsce, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Białorusi i Serbii. Artykuł zbiera oczekiwania i rekomendacje dotyczące budowania kompetencji istotnych w pracy historyka – konsultanta gier. Obejmuje to polecane narzędzia, metody i umiejętności, a także ogólniejsze refleksje z perspektywy letniego doświadczenia. W końcowej części artykuł omawia propozycje programowe dla formalnego kursu z konsultingu gier dla studentów historii.
Finansowanie
Tekst jest efektem Zadania nr 1.2 w projekcie badawczym Polskiego Towarzystwa Badania Gier pt. Konsulting historyczny gier – rozpoznanie potrzeb i stworzenie rozwiązań dla rozwoju nowej specjalizacji kreatywnej. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych w programie Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Bibliografia
Collewijn, M. (2015). Wargames: History in and of (Computer) Wargames. University of Amsterdam: unpublished MA Thesis. Online: <http://historyingames.com/wp-content/uploads/2017/04/Thesis-Maarten-Collewijn-EN.pdf>.
Copplestone, T.J. (2017a). But That’s Not Accurate: The Differing Perceptions of Accuracy in Cultural-heritage Videogames between Creators, Consumers and Critics. Rethinking History, 21(3), 415–438. DOI: https://doi.org/10.1080/13642529.2017.1256615
Copplestone, T. J. (2017b). Designing and Developing a Playful Past in Video Games. In: A.A.A. Mol, C. E. Ariese-Vandemeulebroucke, K.H.J. Boom, A. Politopoulos (eds.), The Interactive Past: Archaeology, Heritage & Video Games (pp. 85–98). Leiden: Sidestone Press.
Copplestone, T., Dunne, D. (2017). Digital Media, Creativity, Narrative Structure and Heritage. Internet Archaeology, 44(2). DOI: https://doi.org/10.11141/ia.44.2
Gdaniec, E., Wasiak, P., Janicki, A., Możejko, B., Świętosławski, W., Odorowicz, B. (2024). Historical Game Consulting: A Modular Syllabus. Homo Ludens, 17(1/2024), 181–226.
Mochocki, M. (2022). Editorial: Games with History, Heritage, and Provocation. Games and Culture, 17(6), 839–842. DOI: https://doi.org/10.1177/15554120221119268
Mochocki, M., Kot, Y. I. (2024). Historical Consultants in the CEE Video Game Industry. Part 1: Good and Bad Practices. Homo Ludens, 17(1), 31–60.
Pigulak, M., Gdaniec, E., Wasiak, P. (2024). Rola i miejsce kształcenia konsultanta historycznego branży gier na studiach wyższych. Perspektywa praktyczna. Homo Ludens, 17(1), 109–132.
Sabin, P. (2016). Wargames as an Academic Instrument. In: P. Harrigan, M. G. Kirschenbaum (eds.), Zones of Control: Perspectives on Wargaming (pp. 421–437). Cambridge, Massachusetts: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/10329.003.0044
University of Groningen (2024). History and Heritage Consultancy. University of Groningen. Online: <https://www.rug.nl/masters/historyand-heritage-consultancy>.
Contreras, R. (19 January 2023). The History Behind “Pentiment” According to Its Consulting Historians. Vice. Online: <https://www.vice.com/en/article/dy7bky/the-history-behind-pentiment-according-to-itsconsulting-historians> (accessed 24 September 2024).
Loroff, R. (2024). Award-winning Video Game from Lawrence Grad, “Fallout” Director, Has Roots in the School. Post Crescent. Online: <https://eu.postcrescent.com/story/news/education/2024/05/28/pentiment-video-game-made-with-help-of-lawrence-faculty-alum/73686659007> (accessed 24 September 2024).
RBARTRA (1 May 2019). What Do You Actually Do?! Episode 11: Nicholas Gliserman, Historical Advice for Video Games. University of York Careers and Placements. Online: <https://uoycareers.blog/2019/05/01/what-do-you-actually-do-episode-11-nicholas-gliserman-historicaladvise-for-video-games> (accessed 24 September 2024).
Roy, G. (10 December 2019). Designing an Undergraduate Course in Historical Game Studies: Interview with Thierry Robert. Play The Past. Online: <http://www.playthepast.org/?p=6604> (accessed 24 September 2024).
Roy, G. (12 December 2019). Designing an Undergraduate Course in Historical Game Studies: Interview with Julien Bazile. Play The Past. Online: <http://www.playthepast.org/?p=6633> (accessed 24 September 2024).
Saga, M. (7 October 2015). What It’s Like to Be an Architectural Consultant for “Assassin’s Creed II” (transl. M. Valletta). ArchDaily. Online: <https://www.archdaily.com/774210/maria-elisa-navarro-the-architectural-consultant-for-assassins-creed-ii> (accessed 24 September 2024).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Michał Mochocki, Yaraslau Kot

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.