Abstrakt
Gatunki gier cyfrowych podlegają ciągłej ewolucji. Od ponad dekady na rynku gier cyfrowych rozwija się nowy podgatunek gier akcji cRPG zwany soulslike. Produkcje te nie są jednak hermetyczne i podlegają ciągłym przekształceniom. Jak zmiany poetyki Dark Souls – gry, która zapoczątkowała cały podgatunek – wpływają na tożsamość gier soulslike? Artykuł analizuje genologiczne definicje gier cyfrowych, poetyki gier typu soulslike oraz wewnętrzne zmiany zachodzące w obrębie tego podgatunku.
Bibliografia
Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5334.001.0001
Carroll, N. (2004). Filozofia horroru albo paradoksy uczuć (tłum. M. Przylipiak). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Chandler, D. (1997). An introduction to genre theory. Online: <https://www.researchgate.net/publication/242253420_An_Introduction_to_Genre_Theory>. Data dostępu: 21 maja 2023.
Garda, M. B. (2016). Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-619-2
Gawrysiak, P., Mańkowski, P., Uchański, A. (1998). Biblia komputerowego gracza. Warszawa: Iskry.
Juul, J. (2013). The Art Of Failure. Cambridge: MIT Press.
Kochanowicz, R. (2014). Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej. Analizy, interpretacje i wnioski z pogranicza poetyki, aksjologii, dydaktyki literatury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Majkowski, T. Z. (2019). Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mecheri, D., Romieu, S. (2017). Dark Souls: Beyond The Grave – Volume 1. Toulouse: Third Éditions.
Prajzner, K. (red.). (2019). Wprowadzenie do groznawstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-469-1
Wittgenstein, L. (1983). Dociekania filozoficzne (tłum. B. Wolniewicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
FromSoftware (2009). Demon’s Souls [PlayStation 3]. Namco Bandai Partners, Japonia.
FromSoftware (2011). Dark Souls [gra wieloplatformowa]. Bandai Namco Entertainment, Japonia.
id Software (1994). Doom [PC]. Id Software, USA.
id Software (1992). Wolfenstein 3D [PC]. Apogee Software, USA.
id Software (1991). Hovertank 3D [PC]. Softdisc, USA.
3D Realms (1996). Duke Nukem 3D [gra wieloplatformowa]. Apogee Software, USA.
LucasArts (1995). Star Wars: Dark Forces [gra wieloplatformowa]. LucasArts, USA.
Blizzard North (1996). Diablo [gra wieloplatformowa]. Blizzard Entertainment, USA.
Bethesda Game Studios (2011). The Elder Scrolls V: Skyrim [gra wieloplatformowa]. Bethesda Softworks, USA.
The Game Kitchen (2019). Blasphemous [gra wieloplatformowa]. Team17, Hiszpania.
Team Cherry (2017). Hollow Knight [gra wieloplatformowa]. Team Cherry, Australia.
Acid Nerve (2021). Death’s Door [gra wieloplatformowa]. Devolver Digital, USA.
Gunfire Games (2019). Remnant: From the Ashes [gra wieloplatformowa]. Perfect World Entertainment, Chiny.
FromSoftware (2015). Bloodborne [PlayStation 4]. Sony Computer Entertainment, Japonia.
FromSoftware (2022). Elden Ring [gra wieloplatformowa]. Bandai Namco Entertainment, Japonia.
Respawn Entertainment (2019). Star Wars Jedi: Fallen Order [gra wieloplatformowa]. Electronics Art, USA.
FromSoftware (2019). Sekiro: Shadows Die Twice [gra wieloplatformowa]. FromSoftware, Japonia.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Michał Czyński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.