Gry w glottodydaktyce polonistycznej. Perspektywa teoretyczna oraz wnioski praktyczne
PDF

Słowa kluczowe

gry
język polski
glottodydaktyka

Jak cytować

Kaźmierczak, P. . (2020). Gry w glottodydaktyce polonistycznej. Perspektywa teoretyczna oraz wnioski praktyczne. Homo Ludens, (1 (13), 73–87. https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.4

Abstrakt

W artykule ukazano zasadność wykorzystania gier i zabaw podczas lekcji języka polskiego jako obcego. Autorka wyjaśnia, na czym polega strategia ludyczna stosowana w procesie kształcenia. Porównuje pomoce dydaktyczne dostępne na rynku wydawniczym i analizuje ich przydatność. Wniosek z przeprowadzonych rozważań obliguje do konstruowania autorskich gier i zabaw w zależności od potrzeb grupy zajęciowej. Ważna jest także dbałość o korzystanie ze złożonych narzędzi edukacyjnych, które ze względu na wielopłaszczyznowość działania mogą wpłynąć na wzrost efektów kształcenia.

https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.4
PDF

Bibliografia

Achtelik, A., Niesporek-Szamburska, B. (2016). Bawimy się w polski 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Caillois, R. (1997). Gry i ludzie (tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Volumen”.

Huizinga, J. (1998). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza). Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Kołaczek, E. (2018). Gry i zabawy językowe. Język polski jako obcy. Kraków: Wydawnictwo „Prolog”.

Kołaczek, E. (2016). Survival Polish Crash Course. Kraków. Wydawnictwo „Prolog”.

Kuc, P., Stempek, I. (2017). Gry i zabawy językowe – junior. Kraków: Wydawnictwo „Glossa”.

Litwin, M. (2014). Pojęcie grywalizacji wobec zjawisk związanych z rynkiem pracy. Homo Ludens, 6(1), 75–86. Online: <https://old.ptbg.org.pl/dl/162/Magdalena%20LITWIN%20-%20Poj%C3%84%E2%84%A2cie%20grywalizacji%20wobec%20zjawisk%20zwi%C3%84%E2%80%A6zanych%20

z%20rynkiem%20pracy.pdf>. Data dostępu: 4 października 2020.

Miodunka, W. T. (2016). Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Małolepsza, M., Szymkiewicz, A. (2010). HURRA!!! Po polsku 1. Kraków: Wydawnictwo „Prolog”.

Pelc, T. (1997). Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne. Podręcznik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego. Łódź: Wydawnictwo „Wing”.

Rabiej, A. (2009). Lubię polski! 1. Kraków: Wydawnictwo „Fogra”.

Rabiej, A. (2010). Lubię polski! 2. Kraków: Wydawnictwo „Fogra”.

Siek-Piskozub, T. (1994). Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Siek-Piskozub, T. (2007). Strategia ludyczna w glottodydaktyce. W: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (s. 13–28). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Słomczyński, M. (2014). Dydaktyczne aspekty projektowania gier. Homo Ludens, 6(1), 141–152. Online: <http://old.ptbg.org.pl/dl/163/Maciej%20S%C5%81OMCZY%C5%83SKI%20-%20Dydaktyczne%20aspekty%20projektowania%20gier.pdf>. Data dostępu: 4 października 2020.

Stempek, I. (2014). Gry i zabawy językowe 1. Kraków: Wydawnictwo „Glossa”.