Abstract
Objective of the study: The study aims at diagnosing the opinions of parents of children with minor and moderate intellectual disabilities on the forms and significance of leisure time behaviour. Materials and methods: The study was conducted in 2017 among the parents of students of the Maria Montessori Special Primary School at the 102nd Special School Complex in Poznań. The author’s own research questionnaire was used, containing questions about forms of spending free time, the amount of free time available and the participation of children in extracurricular classes and out-of-school activities, as perceived by parents. Results: The majority of parent respondents, regardless of the degree of their children’s disability, stated that their children had a lot of free time, at least two hours per day on weekdays and over six hours per day during the weekend. In the perception of most parents, during summer and winter holidays their children have whole days free. The respondents notice both active and passive forms of leisure activities pursued by their sons and daughters. The parents confirmed the participation of their children in numerous extracurricular classes and out-of-school activities. The study revealed that parents, siblings, or other family members were most often partners of leisure for intellectually disabled children. All the respondents declare that they know what their children are doing in their leisure time and who they spend it with.
References
Borzyszkowska H., Zajęcia pozalekcyjne i poza szkolne oraz czas wolny dzieci upośledzonych umysłowo, [w:] Upośledzenie umysłowe, pedagogika, red. K. Kirejczyk, PWN, Warszawa 1981.
Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2010.
Gracz J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań 2001.
Jegier A., Wprowadzenie, [w:] Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, ed. by A. Jegier, Difin SA, Warszawa 2016.
Kusztelak A., Ląg K., Czas wolny młodzieży aksjologicznym dylematem edukacji dla bezpieczeństwa, [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa. Interdyscyplinarne konteksty i dylematy, red. Z. Dziemanko, A. Kusztelak, Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług, Poznań 2010.
Parchomiuk M., Sposoby spędzania czasu wolnego przez młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim i sprawną umysłowo, „Wychowanie Na co Dzień” 2000, nr 4/5, s. 13-16.
Piętka R., Matacz B., Czynniki środowiska rodzinnego wpływające na osobowość i edukację szkolną dzieci upośledzonych umysłowo, http://www.profesor.pleducationwebsite [dostęp: 23.04.2017].
Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa 1992.
Tauber R.D., Siwiński W., Pedagogika czasu wolnego, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań 2002.
Zimny J., Czas wolny wyzwaniem rodziny w kształtowaniu osobowości osób niepełnosprawnych, [w:] Rodzina w oczach społeczeństwa, red. J. Zimny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Stalowa Wola 2013.
Żółkowska T., Aktywność pozadydaktyczna uczniów z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego a poziom opieki rodziców nad ich czasem wolnym, „Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii” 1995, nr 21.