Abstract
Artykuł opisuje strategię ukraińskiej transformacji dotyczącej polityki edukacyjnej w zakresie włączania (inkluzji) – najważniejszej innowacji pedagogicznej XX w. Zauważalne jest, że idea uczenia we wspólnym nurcie nabiera właściwego znaczenia i staje się fundamentalną kategorią dydaktyczną. Wprowadzanie jej w życie ma złożony charakter, wymaga pogłębionego namysłu, rozwoju oraz wdrażania rozwiązań prawnych, programów zawierających treści psychologiczne, pedagogiczne i społeczne.References
Andrews J., Lupart J. (2000) The Inclusive Classroom. Educating Exceptional Children. The University of Calgary: Nelson Thomson Learning
Armstrong F., Armstrong D., Barton L., (Eds.) (2000) Inclusive Education: Policy, Context and Comparative Perspectives. London.
Deppeler J., Loreman T., & Sharma U. (2005). Reconceptualising specialist support services in inclusive classrooms, Australasian Journal of Special Education, 29 (2). 117–127.
Natsionalna doktryna rozvytku osvity v Ukraini u ХХІ stolitti [National Doctrine of the Development of Education in Ukraine for the 21st century] (2004). Osvita Ukrainy [Ukrainian Education], 5, p. 5
The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education adopted by the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7–10 June 1994 [Ukrainian translation] (2000). Kyiv
United Nations Children’s Fund (UNICEF) (2005), Children and Disability in Transition in CEE/CIS and Baltic States.