O strategiach grzecznościowych polskich i niemieckich studentów na przykładzie reakcji na komplementy
PDF

Jak cytować

Frankowska, V. (2010). O strategiach grzecznościowych polskich i niemieckich studentów na przykładzie reakcji na komplementy. Investigationes Linguisticae, 19, 31–52. https://doi.org/10.14746/il.2010.19.2

Liczba wyświetleń: 252


Liczba pobrań: 570

Abstrakt

This article presents the complimenting behaviour of German and Polish students: strategies they use when respoding to compliments. The speech act was also analysed as regards the concept of face and positive and negative politeness. A corpus of 345 German and Polish compliment responses was examinated. The results show the existence of cross-cultural differences as well as similarities between the two groups of students. The article presents parts of author’s Master’s Thesis.
https://doi.org/10.14746/il.2010.19.2
PDF

Bibliografia

Chen, R. 1993: Responding to compliments. A contrastive study of politeness strategies between American English and Chinese speakers. In: Journal of Pragmatics (20). 49-73.

Farghal, M./Al-Khatib, 2001: Jordanian college students’ responses to compliments: a pilot study. In: Journal of Pragmatics 33. 1485-1502.

Mikołajczyk, B. 2008: Wyrażenia znieważające jako leksykalne środki realizacji aktów zagrażających twarzy na przykładzie języka niemieckiego i polskiego. In: Kontakty językowe i kulturowe w Europie.

Studia Germanica Gedanensia 17. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 186-197.

Nicolaysen, S. 2007: Kompliment als Höflichkeitsstrategie. Ein Vergleich am Beispiel des Schwedischen und des amerikanischen Englischen. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Schulze, R. 1985: Höflichkeit im Englischen. Zur linguistischen Beschreibungund Analyse von Alltagsgesprächen. Tübingen: Gunter Narr Verlag.

Zborowski, P. 2005: Dankbarkeit vs. Höflichkeit und sprachliche Routine. Der Dankakt im Schwedischen verglichen mit Polnisch und Deutsch. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.