Abstrakt
In this paper the author asks questions concerning a language: its role, place and function in the information society. Finding the answers she defines the issues by categorizing the concept of a language in relation to its users and the ICT tools used by these users. As a result they fall into three categories: 1. unintentional users, 2. intentional users and 3. pre-users; each with a set of ICT tools assigned to their group.
Bibliografia
Arnold, D.J./Balkan, Lorna/Meijer, Siety/Humphreys, R.Lee/Sadler, Louisa (1994): Machine Translation: an Introductory Guide. London: Blackwells-NCC. Castellas, Mauel (2007): Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN.
Crawford, Susan (1983): “The Origin and Development of a Concept: The Information Society”. Bulletin of the Medical Library Association 71 (4).
Davies, Graham/Walker Ros/Rendall, Heather/Hewer, Sue (2010): “Introduction to Computer Assisted Language Learning (CALL). Module 1.4”. [w]: Davies Graham (ed.): Information and Communications Technology for Language Teachers (ICT4LT). Slough: Thames Valley University. URL: http://www.ict4lt.org/en/en_mod1-4.htm [dostęp: 22.03.2010].
Dobrowolski, Zdzisław (2005): „Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella” [w]: Sosińska-Kalata, Barbara/Przastek-Samokowa, Maria: Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Warszawa: Wyd. Stow. Bibliotekarzy Polskich – seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka 78, 87–106.
European Association for Computer-Assisted Language Learning (2010): “EUROCALL Conferences”. URL: http://www.eurocall-languages.org/confs/index.html [dostęp: 26.03.2010].
European Commission Competitiveness and Innovation framework Programme (CIP) (2010): “Information and Communication Technologies Policy Support Programme (ICT-PSP)”. URL: http://ec.europa.eu/cip/ict-psp/index_en.htm, [dostęp: 26.09.2010].
European Commission ICT Research in FP7 (2010): “Language technologies”. URL: http://cordis.europa.eu/fp7/ict/language-technologies/fp7-ict_en.html [dostęp: 26.08.2010].
Gupta, Piklu/Schulze, Mathias (2010): “Human Language Technologies (HLT). Module 3.5”. [w]: Davies Graham. (ed.): Information and Communications Technology for Language Teachers (ICT4LT). Slough: Thames Valley University. URL: http://www.ict4lt.org/en/en_mod3-5.htm [dostęp: 02.05.2010].
Kacperek Papińska, Joanna (2008): Społeczeństwo informacyjne. Warszawa: PWN.
Krzysztofek, Kazimierz/Szczepański, Marek S. (2002): Zrozumieć rozwój: od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Nowina Konopka, Maria (2006): „Istota i rozwój społeczeństwa informacyjnego”. [w]: Białobłocki, Tomasz: Społeczeństwo informacyjne. Istota. Rozwój. Wyzwania. Warszawa: WAiP.
Prensky, Marc (2001): “Digital Natives, Digital Immigrants”. [w]: On the Horizon 9 (5). Lincoln: NCB University Press, URL: http://www.marcprensky.com [dostęp: 09.03.2010]
Szewczyk, Agnieszka (2007): „Społeczeństwo informacyjne – nowa jakość życia społecznego”. [w]: Szewczyk, Agnieszka: Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju. Warszawa: Difin.
Webster, Frank (2002): Theories of the Information Societies. � � Second Edition. Oxon USA and Canada: Routledge.