Abstrakt
The article presents learning and teaching foreign languges from two perspectives: the social and psychological ones. The first subparagraph draws the attention to the social and psychological aspects of the communication at a foreign language lesson. Then is described the role of the teacher, whereas the last section shows the individual features of a language learner which influence his success in mastering a foreign language.Bibliografia
Arcisz, Arkadiusz (2003): „Psychologiczne aspekty procesu uczenia się języka obcego”. [w]: Komorowska, Hanna: Reforma w nauce języka obcego. Nowe programy i podręczniki. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 9-23.
Bauman, Katarzyna (2005): „Bariery psychiczne w procesie uczenia się języka obcego”. Języki Obce w Szkole 5, 28-33.
Dakowska, Maria (2005): Teaching English as a Foreign Language. A guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dakowska, Maria (2001): Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
Figarski, Władysław (2003): Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Fisher, Robert (1999): Uczymy, jak się uczyć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Grucza, Franciszek (1997): „Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki”. [w:] Dakowska, Maria/Grucza, Franciszek: Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 7-19.
Grygielska-Michalak, Hanna (2009): „Nauka języka obcego a poznawanie siebie”. Język obce w szkole 3, 30-33.
Komorowska, Hanna (2009): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kupisiewicz, Czesław (2005): Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kurcz, Ida (1992): Pamięć. Uczenie się. Język.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mróz, Tadeusz, Siwińska, Małgorzata (2008): Przewodnik do studiowania dydaktyki ogólnej dla nauczycieli i kandydatów na nauczycieli. Głogów: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.
Niebrzydowski, Leon (1995): Psychologia wychowawcza i społeczna. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Pawlak, Mirosław (2001): „Praca w grupach na lekcjach języka obcego”. Języki Obce w Szkole 4, 13-19.
Sigrist, Renata (2009/2010): „Jak uczyć, aby nauczyć, czyli skuteczne metody nauczania języka obcego”. Języki obce w szkole 6, 58-63.
Sion, Chris (2001): Creating Conversation in Class. Student-centred interaction. Surrey: Delta Publishing.
Sulikowska, Anna (2005) „Psychologiczne badania nad pamięcią i ich implikacje dla glottodydaktyki”. Języki obce w szkole 2, 22-31.
Szeliga, Kinga (2008): „Większe możliwości maluchów?”. [w:] Fordoński, Krzysztof/Łukasik, Marek: Piękno języka specjalistycznego a precyzja języka literackiego. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych, 61-66.
Szplit, Agnieszka (2001), „Bariery psychiczne uczniów”. Języki obce w szkole 1, 22-25.
Włodarski, Ziemowit (1976), Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.