Sprachliches Verhalten der polnischen Germanistikstudierenden am Beispiel vom Sprechakt „Einladen“

Main Article Content

Agnieszka Wolak

Abstrakt

The aim of the paper is to present the variety of speech behavior of the Polish students of German Philology performing the speech act of inviting. Inviting is a specific speech act, which demands from L2-learners not only the knowledge of the language learned, but also the knowledge of speech behavior specific for the community which uses the language for everyday communication. The awareness of this fact has an influence on the speech behavior of L2-learners, which shows itself in the quality of utterances used.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Wolak, A. (2011). Sprachliches Verhalten der polnischen Germanistikstudierenden am Beispiel vom Sprechakt „Einladen“. Investigationes Linguisticae, 24, 197-212. https://doi.org/10.14746/il.2011.24.13
Dział
Artykuły

Bibliografia

  1. Austin, John Langshaw (1962/1972): Zur Theorie der Sprechakte. (How to do things with words). Deutsche Bearbeitung von Eike von Savigny. Stuttgart: Philipp Reclam Jun.
  2. Awdiejew, Aleksy (2004): Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  3. Awdiejew, Aleksy/Habrajska, Grażyna (2004): Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
  4. Cohen, Laurence Jonathan (1980): „Sprechakte”. [w:] Klußmann, Paul (red.): Sprechakttheroie. Ein Reader. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 9–52.
  5. Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin-München-Wien-Zürich-New York, Langenscheid KG.
  6. Grice, H. Paul (1980): „Logik und Gesprächsanalyse“. [w:] Klußmann, Paul (red.): Sprechakttheroie. Ein Reader. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 109–126.
  7. Morreale, Sherwyn/Spitzberg, Brian/Barge, Kevin (2007): Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  8. Searle, John Rogers (1969/1987): Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  9. Searle, John Rogers (1980a): „Eine Klassifikation der Illokutionsakte”. [w:] Klußmann, Paul (red.): Sprechakttheroie. Ein Reader. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 82–108.
  10. Searle, John Rogers (1980b): „Indirekte Sprechakte”. [w:] Klußmann, Paul (red.): Sprechakttheroie. Ein Reader. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 127–150.
  11. Searle, John Rogers (1999): Język, umysł, społeczeństwo. Filozofia i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. / Wydawnictwo CiS.