Abstract
The aim of this paper is to analyse the role of space in the imagination of music listeners. It includes general observations on the place and the importance of the problem of space in musical studies and it explores the peculiarity of some aspects of the music reception. Furthermore, it focuses on the relationship between literature and 19th century programme music in order to point different techniques used by composers to produce spatial associations in listeners’ imagination.
References
Agawu, V. K. 1991. Playing with Signs. A semiotic interpretation of classical music. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. @: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2007/VH_53/Agawu_Playing_with_Signs.pdf?lang=en;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dkosmologie%20agenda:th%26start%3D6
Arnold, Ben. 2002. The Liszt Companion. Westport: Greenwood Press.
Baquero Goyanes, M. 1995. Estructuras de la novela actual. Madryt: Castalia.
Bloody daughter [film]. 2014. Reż. Stéphanie Argerich. Francja: Intermezzo films.
Byron, G. G. B. 1955. Wędrówki Childe Harolda. Dramaty. Przekł. J. Kasprowicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Eggebrecht, H. H. 1992. Muzyka i czas. w: Dahlhaus, C., Eggebrecht, H. H. Co to jest muzyka? Przekł. D. Lachowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 160-164.
Harnoncourt, N. 1995. Muzyka mową dźwięków. Przekł. M. Czajka. Warszawa: Ruch Muzyczny.
Harnoncourt, N. 1999. Dialog muzyczny: rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie. Przekł. M. Czajka. Warszawa: Ruch Muzyczny.
Ishiguro, M. A. 2010. The affective properties of keys in instrumental music from the late nineteenth and early twentieth centuries (rozprawa doktorska). University of Massachusetts Amherst. @: http://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1561&context=theses
Kregor, J. 2015. Program music. Cambridge: Cambridge University Press. @: https://books.google.pl/books?id=rqwPBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
Lafond-Kettlitz, B. 2009. Die Alpen in Literatur und Malerei. Albrecht von Haller, Caspar Wolf, Ludwig Hohl, Ferdinand Hodler. w: Études Germaniques, 4 (256). Klincksieck. @: https://www.cairn.info/revue-etudes-germaniques-2009-4-page-933.htm
Langer, S. 1953. Feeling and Form. A Theory of Art. Nowy Jork: Charles Scribner’s Sons. @: https://monoskop.org/images/1/11/Langer_Susanne_K_Feeling_and_Form_A_Theory_of_Art.pdf
Lissa, Z. 1974. Wstęp do muzykologii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Liszt, F. 1855. Années de pèlerinage. Première Année. Suisse. Mainz: Schott. @: http://imslp.nl/imglnks/usimg/2/21/IMSLP13834-Liszt_-_S160_Ann%C3%A9es_de_PC3%A8lerinage_1%C3%A8re_Ann%C3%A9e_No1-5_(Schott).pdf, http://imslp.nl/imglnks/usimg/d/dd/IMSLP13835-Liszt_-_S160_Ann%C3%A9es_de_P%C3%A8lerinage_1%C3%A8re_Ann%C3%A9e_No6-9_(Schott).pdf
Losiak, R. 2005. Doświadczenie odbioru muzyki w świetle fenomenologii percepcji Maurice’a Merleau-Ponty’ego. Muzyka, 1. 87-115.
Losiak, R. 2012. Muzyka bliżej ciała. Wokół problemu percepcji muzycznej. w: Acta Universitatis Wratislaviensis, 3426. 149-162. @: pkult.sjol.eu/download.php?id=4727d23aaa8265e6b52448f428b69289650fe154
Michels, U. 1995. Atlas muzyki, t. I. Przekł. P. Maculewicz. Warszawa: Pruszyński i S-ka.
Nowik, W. 2015. Ku uniwersalizmowi sztuk – Franciszek Liszt. «Lata pielgrzymki. Rok drugi. Włochy». Polski Rocznik Muzykologiczny 2015. 139-154. @: http://www.zkp.org.pl/files/IwonkaL/Polski%20Rocznik%20Muzykologiczny/PRM_2015_Nowik.pdf
Okoński, M. 2013. O obszarach muzycznej czasoprzestrzeni w twórczości chóralnej a capella Andrzeja Koszewskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. @: http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1430Marta%20Okonski%20O%20obszarach%20muzycznej%20czasoprzestrzeni%20w%20tworczosci%20choralnej%20a%20cappella.pdf?sequence=1
Pauer, E. 1876. The Beautiful in Music. Londyn: Novello. @: https://ia802505.us.archive.org/34/items/elementsofthebea010421mbp/elementsofthebea010421mbp.pdf
Polony, L. 2007. Przestrzeń i muzyka. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie.
Roger, A. 2007. Breve tratado del paisaje. Madryt: Biblioteca Nueva.
Rousseau, J. J. 1768. Dictionnaire de musique. Paryż: Chez la veuve Duchesne. @: http://imslp.nl/imglnks/usimg/e/e5/IMSLP72006-PMLP144356-Dictionnaire_de_musique_(1768).pdf
Schmid, C. 2010. Historisches Lexikon der Schweiz. @: http://www.hls-dhs-dss.ch/textes/d/D17439.php
Scruton, R. 2009. Understanding music. Philosophy and interpretation. Londyn, Nowy Jork: Continuum. @: https://portalconservador.com/livros/Roger-Scruton-Understanding-Music1.pdf
Smetana, B. 1950. Die Moldau. Symphonic poem. Londyn: Boosey & Hawkes.
Solyok, I., Mező, I. 1976. Preface. w: Ferenc Liszt. New Edition of the Complete Works. Series I. Works for piano solo. Bazylea: Bärenreiter Kassel. X-XII. @: http://imslp.eu/files/imglnks/euimg/8/82/IMSLP176822-PMLP09968-Liszt_NLA_Serie_I_Band_06_00_Vorwort_scan.pdf
Strawiński, I. 1980. Poetyka muzyczna. Przekł. S. Jarociński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Szymańska-Stułka, K. 2015. Idea przestrzeni w muzyce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderka Chopina.
Tarasti, E. 2008. Los signos en la historia de la música, historia de la semiótica musical. Tópicos del seminario, 19. 15-71. @: http://www.scielo.org.mx/pdf/tods/n19/n19a2.pdf
Tarasti, E. (red.) 2009. Space in Musical Semiosis. An Abductive Theory of the Musical Composition Process. Helsinki: Hakapaino. @: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/19374/spaceinm.pdf?sequence=2
Tagg, P. 2013. Music’s Meanings. Nowy Jork: The Mass Media Music Scholar’s Press. @: http://tagg.org/bookxtrax/NonMuso/NonMusoAll.pdf
Yourcenar, M. 1998. Aleksis, czyli traktat o daremnych zmaganiach. Przekł. K. Dolatowska. Warszawa: Sic!
Wasilewska-Chmura, M. 2011. Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki: muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i awangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wójcik, D. 1999. ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.