Stan wdrożenia modelu nauczania skoncentrowanego na studentach i studentkach na polskich uczelniach wyższych
Main Article Content
Abstrakt
Student-Centered Learning, czyli kształcenie skoncentrowane na osobach studiujących, jest jedną z podstawowych idei wpływających na ewolucję szkolnictwa wyższego w Europie w ramach realizacji programu Procesu Bolońskiego, a na poziomie lokalnym – prac nad Krajowymi Ramami Kwalifikacji. Artykuł omawia historię i założenia Student- Centered Learning (SCL), a także jest próbą zdiagnozowania funkcjonowania polityki SCL w polskim szkolnictwie wyższym. Artykuł prezentuje wyniki badania przeprowadzonego z udziałem 336 osób studiujących (43% mężczyzn, 57% kobiet) na 50 uczelniach wyższych w 19 miastach polskich. Badania zostały przeprowadzone w formie kwestiona- riusza online, skonstruowanego na podstawie listy kontrolnej zamieszczonej w publikacji Student-Centered Learning – Toolkit for Students, Staff and Higher Education Institutions (Attard, Di Jorio, Geven i Santa, 2010) z uwzględnieniem specyfiki polskich uczelni wyż- szych. Omówienie wyników zaprezentowane jest w kontekście czynników, które utrud- niają wprowadzenie idei kształcenia skoncentrowanego na studentach i studentkach w polskim szkolnictwie wyższym.
Downloads
Article Details
Referencje
- Abel E.M., M. Campbell 2009 Student-Centered Learning in an Advanced Social Work Practice Course: Outcomes of a Mixed Methods Investigation, „Social Work Education”, Vol. 28, nr 1.
- Attard A., E. Di Jorio, K. Geven, R. Santa 2010 Student-Centered Learning: Toolkit for Students, Staff and Higher Education Institutions, Brussels.
- Barr R.B., J. Tagg 1995
- From Teaching to Learning - A New Paradigm for Undergraduate Education, „Change”, Vol. 27, nr 6.
- Baxter S., C. Gray 2001 The application of student-centered learning approaches to clinical education, „International Journal of Language & Communication Disorders”, nr 36, s. 396–400.
- Bender B. 2003 Student-Centered Learning: A Personal Journal. Center for Applied Research EDUCAUSE, „Research Bulletin”, nr 11, s. 2.
- Bennetts C. 2003 Self-evaluation and self-perception of student learning in person-centered counseling train- ing within a higher education setting, „British Journal of Guidance & Counseling”, Vol. 31, nr 3, s. 305-306.
- Bernas A., G. Bryda, P. Ciesielski, A. Feliks bdw Akcje ankietowe Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia Uniwersytetu Jagiellońskiego (w roku 2011) - Informator dla studenta, http://www.jakosc.uj.edu.pl/docu- ments/1609422/3160141/Akcje+ankietowe+USDJK.pdf (data dostępu: 06.02.2012).
- Birnbaum M.H. 2000 Psychological experiments on the Internet, San Diego.
- Blumberg P. 2009 Developing learner-centered teaching, San Francisco.
- Błaziński Z. bdw Obraz nauczyciela w oczach uczniów, http://83.13.198.50/publikacje/l627/l627.pdf; data dostępu: 20.01.2013).
- Bugaj J. bdw Kształcenie skoncentrowane na studentach tzw. Student Centered Learning (SCL): co się za tym kryje?, http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/fundusze_eu- ropejskie/PO_KL/KRK/20110201/20110201_Bugaj.pdf (data dostępu: 17.05.2012).
- Boone H.N. i in. 2002 Adult education philosophies practiced by agricultural education teachers’, „Journal of Ag- ricultural Education”, Vol. 43, nr 3.
- Bovill C. bdw Students and staff co-creating the curriculum: research into three case studies from Scot- land, Ireland and the USA, http://www.heacademy.ac.uk/assets/documents/studentengage- ment/University_of_Glasgow_Co-creating_the_curriculum.pdf (data dostępu: 10.05.2012).
- Brown Wright G. 2011 Student-Centered Learning in Higher Education, „International Journal of Teaching and Learning in Higher Education”, Volume 23, nr 3, 92–97.
- CBOS 2011 O stanie szkolnictwa wyższego i źródłach jego finansowania. Komunikat z badań, http:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_012_11.PDF (data dostępu: 17.05.2012)
- Collins J.W., N.P. O’Brien 2003 Greenwood Dictionary of Education, Westport.
- Çubukçu Z. 2008 Preferences On Internet Based Learning Environments In Student-Centered Education, „Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE”, Volume 9, nr 4. http://tojde.anado- lu.edu.tr/tojde32/articles/article_12.htm (data dostępu 17.05.2013)
- Deklaracja Bolońska 2004 Deklaracja Bolońska, i co dalej. Zbiór komunikatów, wytycznych i sugestii. Materiały ze strony internetowej MENiS: http://www.menis.gov.pl; Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich, Poznań 2004, http://www.uka.amu.edu.pl/pictures/bolonia.pdf (data dostępu: 20.01.2013).
- Dmochowska H. 2009 Kwalifikacje zawodowe nauczycieli przedszkola wobec problemów rzeczywistości – sztuka wyboru odpowiedniego programu, www.przeciw-ubostwu.brpo.gov.pl/pliki/1237991110. pdf (data dostępu: 30.01.2013).
- Feliksiak M. 2009 Prestiż Zawodów. Komunikat z badań. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_008_09. PDF (data dostępu: 28.01.2013).
- Froyd J., N. Simpson 2010 Student-Centered Learning Addressing Faculty Questions about Student-centered Learn- ing, http://ccliconference.org/files/2010/03/Froyd_Student-CenteredLearning.pdf (data dostępu: 10.05.2012).
- Gubacs K. 2004 Project Based Learning: A student-centered Approach to Implement Video Editing in Physi- cal Education Teacher Education, „Journal of Physical Education, Recreation and Dance”, Vol. 75, nr 7.
- Henrich J., S. J. Heine, A. Norenzayan 2010 The weirdest people in the world?, „Behavioral and Brain Sciences”, nr 33, s. 61–83.
- Hirumi A. 2003 Student-centered, technology-rich learning environments (SCenTRLE): operationalizing constructivist approaches to teaching and learning, „Journal of Technology and Teacher Education”, Vol. 10, nr 4.
- Hofstede G., G. J. Hofstede 2007 Kultury i organizacje, tłum. M. Durska, Warszawa.
- Huba M.E., J. E. Freed 2000 Learner-Centered Assessment on College Campuses: Shifting the Focus from Teaching to Learning, Needham Heights.
- Hubball H., S. Robertson 2004 Using problem-based learning to enhance team and player development in youth soccer, „Journal of Physical Education, Recreation and Dance”, Vol. 75, nr 4.
- Kember D. 2009 Promoting student-centred forms of learning across an entire university, „Higher Educa- tion”, Vol. 58, nr 1.
- Lea S.J., D. Stephenson, J. Troy 2003 Higher Education Students’ Attitudes to Student-centred Learning: beyond ‘educational bu- limia’?, „Studies in Higher Education”, Vol. 28, nr 3, s. 321–334.
- Maclellan E., R. Soden 2004 The Importance of Epistemic Cognition in Evidence on Teaching-Research Relations. Stu- dent-Centred Learning’, „Instructional Science”, Vol. 32, nr 3.
- Mącik R. 2005 Wykorzystanie Internetu w badaniach marketingowych, Lublin.
- O’Neil G., T. McMahon 2005 Student-centered learning: What does it mean for students and lectures, http://www.aishe.org/readings/2005-1/oneill-mcmahon-Tues_19th_Oct_SCL.html (data dostępu: 01.05.2012).
- O’Sullivan M. 2003 The reconceptualisation of learner-centred approaches: A Nambian case study, „Internatio- nal Journal of Educational Development”, nr 24, s. 585-602.
- Prince M. 2004 Does active learning work? A review of the research, „Journal of Engineering Education”, Vol. 93, nr 3, s. 223–231.
- Riva G., T. Teruzzi, L. Anolli 2003 The use of internet in psychological research: Comparison on online and offline question- naires, „Cyber Psychology & Behavior”, Vol. 6, nr 1, s.73–80.
- Rogers C. 1992 Tworzenie klimatu wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Bluszcz, Kraków.
- Shackelford J. 1992 Feminist Pedagogy: A means for Bringing Critical Thinking and Creativity to the Economics Classroom, „Alternative Pegagogies and Economic Education”, Vol. 82, nr 2, s. 570-576. Szpunar M. 2007
- Konstruowanie narzędzi do badań online na przykładzie serwisu eBadania.pl, „Mentor”, Vol. 4, nr 21, s. 12–17.
- Tarkowska E. 1992 Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, Hipotezy, Impresje, Warszawa.
- Walczyk J., L.L. Ramsey 2003 Use of learner-centered instruction in college science and mathematics classrooms, „Journal of Research in Science Teaching”, Vol. 40, nr 6.
- Weimer M. 2002 Learner-Centered Teaching, San Francisco.
- Yasar S. 1998 Constructivist theory and learning-teaching process, „Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi”, Vol. 8, nr 1, s. 68–75; za: Çubukçu, Preferences on...