Niekupowanie – stare zjawisko w nowej odsłonie

Main Article Content

Ewa Majdecka

Abstrakt

Niekupowanie, czyli wymiana, pożyczanie, odnawianie i przerabianie, nie są znane od dzisiaj. Internet umożliwił zupełnie nowe sposoby komunikacji, dzięki którym porozumiewamy się nie tylko szybciej, ale też mamy szansę nawiązać kontakt z obcymi sobie osobami. To właśnie szansa dla większej popularności nowej odsłony niekupowania. W artykule opisuję elementy niekupowania, wskazując na charakterystykę działań poszczególnych uczestników takich praktyk oraz motywacje, które popychają ich do takiego działania czy, jak wskazują niektórzy badani, stylu życia. Opisuję i komentuję zasady funkcjonowania grup osób niekupujących skupionych w różnych miejscach Internetu, które je porządkują i uprawomocniają Zwracam również uwagę na różnice definicyjne słowa konsumpcjonizm wśród badanych i socjologów oraz antropologów. Prowadzą one do pozornego wzajemnego wykluczenia się tych definicji, co szczegółowo opisuję. W końcowej części artykułu rozważam, czy niekupowanie jest starym zjawiskiem w nowej odsłonie, czy może czymś zupełnie nowym

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Majdecka, E. (2013). Niekupowanie – stare zjawisko w nowej odsłonie. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(41), 143-152. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1661
Dział
Articles
Biogram autora

Ewa Majdecka, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW

Studentka studiów magisterskich w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, gdzie ukończyła studia licencjackie z socjologii.

Bibliografia

  1. Appadurai A. 2005, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji., Kraków: Universitas
  2. Barański J. 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  3. Baudrillard J. 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  4. Bauman Z. 2005, Konsumując życie, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja
  5. – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
  6. Bauman Z. 2007, Konsumenci w społeczeństwie konsumentów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  7. Jawłowska A. 2005, Wstęp, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
  8. Majdecka E., Trend do niekupowania, „Studia Socjologiczne” 4/2012
  9. Makarenko V., Moda na pożyczanie, „Wysokie Obcasy Extra” 4/2011
  10. Szlendak T. 2008, Supermarketyzacja: Religia i obyczaje młodzieży w kulturze konsumpcjonistycznej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
  11. Veblen T. 1971, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: PWN
  12. Wyka A. 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN