Niekupowanie – stare zjawisko w nowej odsłonie
PDF

Słowa kluczowe

konsumpcjonizm
wymiana
pożyczanie
odnawianie
przerabianie

Jak cytować

Majdecka, E. (2013). Niekupowanie – stare zjawisko w nowej odsłonie. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(41), 143–152. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1661

Abstrakt

Niekupowanie, czyli wymiana, pożyczanie, odnawianie i przerabianie, nie są znane od dzisiaj. Internet umożliwił zupełnie nowe sposoby komunikacji, dzięki którym porozumiewamy się nie tylko szybciej, ale też mamy szansę nawiązać kontakt z obcymi sobie osobami. To właśnie szansa dla większej popularności nowej odsłony niekupowania. W artykule opisuję elementy niekupowania, wskazując na charakterystykę działań poszczególnych uczestników takich praktyk oraz motywacje, które popychają ich do takiego działania czy, jak wskazują niektórzy badani, stylu życia. Opisuję i komentuję zasady funkcjonowania grup osób niekupujących skupionych w różnych miejscach Internetu, które je porządkują i uprawomocniają Zwracam również uwagę na różnice definicyjne słowa konsumpcjonizm wśród badanych i socjologów oraz antropologów. Prowadzą one do pozornego wzajemnego wykluczenia się tych definicji, co szczegółowo opisuję. W końcowej części artykułu rozważam, czy niekupowanie jest starym zjawiskiem w nowej odsłonie, czy może czymś zupełnie nowym
PDF

Bibliografia

Appadurai A. 2005, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji., Kraków: Universitas

Barański J. 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Baudrillard J. 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman Z. 2005, Konsumując życie, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja

– istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN

Bauman Z. 2007, Konsumenci w społeczeństwie konsumentów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Jawłowska A. 2005, Wstęp, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN

Majdecka E., Trend do niekupowania, „Studia Socjologiczne” 4/2012

Makarenko V., Moda na pożyczanie, „Wysokie Obcasy Extra” 4/2011

Szlendak T. 2008, Supermarketyzacja: Religia i obyczaje młodzieży w kulturze konsumpcjonistycznej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Veblen T. 1971, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: PWN

Wyka A. 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN