Autonomia uniwersytetów jako narzędzie w działaniu na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego i badań
Okładka czasopisma Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 2(34), rok 2009, tytuł Przyszłość szkolnictwa wyższego
PDF

Słowa kluczowe

autonomia uniwersytetów
konwencje UNESCO
reformy badań naukowych
reformy szkolnictwa wyższego
system szkolnictwa wyższego we Francji
Strategia Lizbońska

Jak cytować

Meloni, H. (2009). Autonomia uniwersytetów jako narzędzie w działaniu na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego i badań. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(34), 154–163. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3180

Abstrakt

Postrzegając autonomię uniwersytetów jako zjawisko służące rozwojowi szkolnictwa wyższego, autor przedstawia główne elementy „międzynarodowego kontekstu” przemian zachodzących w organizacji szkolnictwa wyższego i badań we Francji (tzn. najważniejsze działania i dokumenty takich instytucji i organizacji jak UNESCO, OECD, Rada Europy, konferencje europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego i badań naukowych). Pamiętając o założeniach Strategii Lizbońskiej, prezentuje główne cele francuskiego systemu szkolnictwa wyższego i badań naukowych, opisuje mechanizmy służące rozwojowi tego systemu, a następnie analizuje zagadnienie autonomii akademickiej oraz jej wpływu na wydajność szkół wyższych w ich działalności dydaktycznej i badawczej. Artykuł kończą postulaty dotyczące poprawy efektywności szkół wyższych i instytucji badawczych we Francji.

PDF