System edukacji a potencjał modernizacyjny społeczeństwa
PDF

Jak cytować

Buchner-Jeziorska, A. (2016). System edukacji a potencjał modernizacyjny społeczeństwa. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(7), 98–107. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4376

Abstrakt

W artykule przedstawiono wzajemne relacje między systemem edukacji a społeczeństwem i gospodarką, a zwłaszcza istotny wpływ tego systemu na procesy modernizacyjne. Przytoczone dane statystyczne wyraźnie pokazują, iż system kształcenia realnego socjalizmu sprawił, że społeczeństwo polskie charakteryzuje niski potencjał modernizacyjny - zarówno w wymiarze obiektywnym, tj. poziomu wykształcenia (około 70% Polaków ma najwyżej wykształcenie zasadnicze zawodowe), jak i wymiarze subiektywnym (osoby o niskim poziomie wykształcenia są z reguły przeciwnikami zmian społeczno-gospodarczych). Ponadto opisany przykład Polski wskazuje na brak jasno określonej polityki edukacyjnej państwa oraz niedocenianie roli systemu kształcenia w procesie transformacji (tj. po roku 1989) zarówno z punktu widzenia kształtowania struktury społecznej, jak i możliwości zwiększenia potencjału modernizacyjnego społeczeństwa.

PDF

Bibliografia

Aktywność... 1995 Aktywność ekonomiczna ludności Polski - maj 1995. Warszawa: GUS.

Białecki I. 1993 Dwa cele kształcenia. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.

Brown P. 1992 Education, the Free Market and Post-Communist Reconstruction. „British Journal of Sociology of Education”, vol. 13, nr 3.

Buchner-Jeziorska A. 1995 Polska droga do kapitalizmu. Łódź: Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego.

Domański H. 1995 U progu nowego rozwarstwienia (cz. 2). „Społeczeństwo Otwarte”, nr 7/8.

Friedland W.H. 1969 A Sociological Approach to Modernization. W: Modernization by Design. Social Change in the Twentieth Century. Ithaca - London: Cornell University Press.

Kołodko G. 1994 Strategia dla Polski. Warszawa: Poltext.

Rocznik statystyczny „Szkolnictwo ” 1987/1988; 1990/1991; 1993/1994 Warszawa: GUS.

Staszewski W. 1996 Korzenie polskiego półanalfabetyzmu sięgają podstawówki. Co z tym Ali kotem? „Gazeta Wyborcza”, nr 7.

Szkolnictwo wyższe 1980 Warszawa: Ministerstwo Nauki i Techniki.

Szkolnictwo wyższe... 1995 Szkolnictwo wyższe i nauka: stan-persepktywy-zamierzenia. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, wrzesień, maszynopis

Szkoły wyższe... 1995 Szkoły wyższe w roku szkolnym 1994/1995. Warszawa: GUS.

Wysokińska Z. 1995 Dynamiczne współzależności wymiany handlowej krajów Europy Środkowo-Wschodniej w świetle teorii integracji i wymiany międzynarodowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.