Abstrakt
Stosunki między uniwersytetami a instytucjami, które dokonują podziału środków publicznych na szkolnictwo wyższe, ulegają w krajach europejskich gwałtownym zmianom. Rola państwa, niegdyś dostawcy środków dla szkół wyższych, stopniowo upodabnia się do tej, jaką odgrywa rynek. Presja wywierana na wydatki publiczne, połączona z dążeniem samych uniwersytetów do coraz większej autonomii oraz możliwości opanowania wahań poziomu dochodów w celu realizacji nowych zadań, zmieniła tradycyjną strukturę zależności szkół wyższych od środków publicznych. Po krótkim przeglądzie sytuacji międzynarodowej w tym zakresie, autor rozpatruje przede wszystkim przykłady Szwecji i Wielkiej Brytanii, konkludując, że nie tylko pozyskiwanie środków pozabudżetowych, lecz także sposób ich wykorzystania tworzy nowe wyzwania dla zarządzających uniwersytetami.
Bibliografia
Clark B.R. 1983 The Higher Education System, University of California Press.
Harach L. i in. 1994 Higher Education in the Slovak Republic, OECD Report, Paris.
Hernier L. 1994 Overall Budget and German Institutions of Higher Education, referat przedstawiony na XII Konferencji Generalnej Członków IMHE-OECD, Paryż.
Shattock M.L. 1994 L'universite du futur, „Revue International de Gestion des Etablissements d’Enseignement Superieur” , vol. 7, nr 2, s. 173-180.
Sjoberg A. 1993 Declaration au ministbre suedois de TEducation - 10 septembre 1993.
Unkel P. 1994 Discours d'ouverture de ia Douzieme Conference generale des etablissements membres de TIMHE, referat przedstawiony na XII Konferencji Generalnej członków IMHE-OECD, Paryż.
Williams G. 1994 Reforms and Potential Reforms in Higher Education Finance, IMHE - OECD, Paris.