Nierówności edukacyjne w Polsce
Main Article Content
Abstrakt
Tematem artykułu są zmiany nierówności edukacyjnych w Polsce w okresie powojennym oraz porównania międzynarodowe. Nierówności zdefiniowano jako porównanie szans na studia tych osób, których ojcowie mieli wykształcenie zasadnicze zawodowe lub niższe z tymi, których ojcowie mieli wykształcenie wyższe. Taka definicja w zasadzie odpowiadała nierówności dzielącej młodzież inteligencką oraz młodzież pochodzącą z rodzin chłopskich i robotniczych. Porównano też nierówności w dostępie do studiów między kobietami i mężczyznami. Okazuje się, że w okresie powojennym nastąpiło wyrównanie szans obu płci, a nawet zarysowała się lekka przewaga kobiet. Natomiast nierówność związana z pochodzeniem nie zmieniła się mimo okresu socjalizmu, a nawet od połowy lat sześćdziesiątych najprawdopodobniej rosła. Porównania międzynarodowe wskazują, że w Polsce nierówności związane z pochodzeniem były większe niż w wybranych krajach Europy Zachodniej, mimo dość ugruntowanego przekonania, że socjalizm sprzyjał wyrównaniu szans edukacyjnych. Powstaje pytanie, czy utrzymywanie się nierówności edukacyjnych w Polsce oraz ich większy rozmiar niż w innych krajach europejskich był związany z cechami polskiego systemu szkolnego (mały procent młodzieży przechodzącej na studia, duży zaś - kończącej naukę na zasadniczej szkole zawodowej), czy też raczej z nierównościami społecznymi między porównywanymi kategoriami, istniejącymi poza szkołą. Autor opowiada się za tą ostatnią hipotezą.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bernstein B. 1972a Class and Pedagogies: Visible and Invisible, w: J. Karabel, A.H. Halsey (eds.): Power and Ideology in Education, New York, Oxford University Press.
- Bernstein B. 1972b Social Class, Language and Socialization, w: J. Karabel, A.H. Halsey (eds.): Power and Ideology in Education, New York, Otford University Press.
- Białecki I. 1982 Wybór szkoły a reprodukcja struktury społecznej, Ossolineum, Warszawa.
- Białecki I. 1996 Alfabetyzm funkcjonalny, „Res Publica Nowa”, czerwiec, nr 6(93).
- Białecki I., Domański H. 1995 Employment Opportunities in Poland's Changing Economy, „European Journal of Education”, vol. 30, nr 2, s. 171-185.
- Białecki I., Heyns B. 1993 Educational Attainments and the Status of Women in Transition in Poland, w: V.M. Moghadam (ed.): Democratic Reform and the Position of Women in Transitional Economies, Clarendon Press, Oxford.
- Białecki I., Sikorska J. (red.) 1998 Wykształcenie i rynek, TEPIS, Warszawa.
- Boudon R. 1973 Education, Opportunity and Social Inequality, New York, John Wiley and Sons.
- Bordieu P, Passeron J.C. 1970 La reproduction: elements pour une theorie du systeme d’enseignements, Paris, Les Editions de Minuit.
- Coleman J. i in. 1969 Equality of Educational Opportunity, Cambridge, Mass., Harvard University Press.
- Domański H. 1992 Zadowolony niewolnik. Studium o nierównościach między mężczyznami i kobietami w Polsce, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
- Education... 1993 Education at a Glance. OECD Indicators, OECD, Paris.
- Edukacja... 1996 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, przygotował zespół pod kierunkiem I. Białeckiego, MEN, TEPIS, Warszawa.
- Herrenstein R., Murray C. 1996 The Bell Curve. Intelligence and Class Structure in American Life, Simon & Schuster, New York.
- Heyns B., Białecki I. 1993 lnequality in Education in Post-war Poland, w: H.P. Blossfield, Y. Shavit (eds.): Persistent lnequality: Changing Educational Stratification in Thirteen Countries, Westview Press, Boulder, Colorado.
- Jastrząb-Mrozicka M. 1974 Społeczne procesy wyboru studiów wyższych, PWN, Warszawa.
- Jencks Ch. i in. 1972 Inequality: A Reassessment of the Effects of Family and Schooling in America, New York, Basic Books.
- JensenA. 1969 How Much Can We Boost IQ Scholastic Achievement, „Harvard Educational Review”, vol. 39, Winter.
- Kwieciński Z. 1974 Środowisko a wyniki pracy szkoły, WSiP, Warszawa.
- Kwieciński Z. 1980 Drogi szkolne młodzieży a środowisko, WSiP, Warszawa.
- Mateju P. 1993 Who Won and Who Lost in Socialist Redistribution in Czechoslovakia, w: H.P. Blossfield, Y. Shavit (eds.): Persistent lnequality: Changing Educational Stratification in Thirteen Countries, Westview Press, Boulder, Colorado.
- Misztal M. 1979 Rola wartości i aspiracji w procesie osiągnięć edukacyjnych i zawodowych, Warszawa.
- Przejście między edukacją... 1998 Przejście między edukacją a rynkiem pracy, raport przygotowany przez I. Białeckiego przez zespół w składzie: A. Buchner-Jeziorska, E. Drogosz-Zabłocka, J. Gęciski, G. Koptas, A. Kowalska, Warszawa.
- Woźnicki J. (red.) 1998a Model publicznej szkoły wyższej i jej otoczenia systemowego. Zasadnicze kierunki nowelizacji prawa o szkolnictwie wyższym, Warszawa.
- Woźnicki J. (red.) 1998b Współpłatność za studia - część druga, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Zagórski K. 1976 Zmiany struktury i ruchliwość społeczno-zawodowa w Polsce, GUS, Warszawa.