Kariery akademickie i ich kontekst - porównania międzygeneracyjne
Main Article Content
Abstrakt
Autorka koncentruje się na wybranych aspektach sytuacji, w jakiej funkcjonują uczelnie w Polsce od 1990 r, porównaniu przebiegu karier w różnych generacjach z uwzględnieniem podziału według płci i dziedzin, w których owe kariery przebiegają. Główna rozważana hipoteza dotyczy związku między sytuacją nauki i edukacji oferowanej przez szkolnictwo wyższe w Polsce w latach dziewięćdziesiątych a przebiegiem karier naukowych. Spadek nakładów na kształcenie i badania oraz pogarszanie się warunków materialnych osób zatrudnionych w tym sektorze powoduje spowolnienie karier naukowych, mierzonych czasem osiągania kolejnych stopni. Następna weryfikowana hipoteza dotyczy zmian w strukturze pracowników naukowych. Pogarszanie się ich sytuacji w dwóch wymiarach - możliwości prowadzenia badań naukowych oraz uzyskiwania satysfakcjonujących warunków materialnych z pracy w instytucjach badawczych i na uczelniach - powoduje zmianę struktury zatrudnionych. Z tych przyczyn, a także w efekcie wcześniej zaobserwowanego wzrostu udziału kobiet wśród studentów, następuje dalsze, aczkolwiek powolne, zwiększenie liczby kobiet wśród osób pracujących na stanowiskach nauczycieli akademickich. W artykule wykorzystano dane statystyczne dotyczące sytuacji szkolnictwa wyższego w całym kraju oraz przedstawiono studium przypadku uczelni (na przykładzie jednego z największych uniwersytetów w Polsce).
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Białecki I. 1997 Nierówności w dostępie do kształcenia w Polsce powojennej, w: R. Siemieńska (red.): Wokół problemów zawodowego równouprawnienia kobiet i mężczyzn, Fundacja Wspierania Prawa Europejskiego, Warszawa.
- Brooks A. 1997 Academic Women, Society for Research into Higher Education, Open University Press, Bristol.
- Chojnicki Z., Czyż T. 1994 Polish Science in a Regional Approach, w: A. Kukliński (ed.): Science, Technology, Economy, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Dickman H. 1993 The Imperiled Academy, Transaction Publishers, New Brunswick - London.
- Edukacja... 1991 Edukacja 1990-1991, GUS, Warszawa.
- Eggins H. 1997 Women as Leaders and Managers in Higher Education, Society for Research into Higher Education, Open University Press, Bristol.
- Hryniewicz J., Jałowiecki B. 1994 Rynek pracy intelektualnej w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Jałowiecki B., Hryniewicz J., Mync A. 1994 The Brain Drain from Science and Universities in Poland, 1992-1993, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Janion M.1995 Za waszą i naszą wolność, „Gazeta Wyborcza”, 3-4 lutego.
- Jasińska A., Siemieńska R. 1983 The Socialist Personality. A Case Study of Poland, „International Journal of Sociology”, nr 13.
- „Mały Rocznik Statystyczny” 1939, GUS, Warszawa.
- Miluska J. 1995 Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.
- Nisbet R. 1980 The Future of University, w: S. M. Lipset (ed.): The Third Century. America as a Post-Industrial Society, The University of Chicago Press, Chicago - London.
- Raport... 2000 Raport o stanie nauki i techniki w Polsce 1999, GUS, Warszawa.
- „Rocznik Statystyczny” 1986 ,1998 ,1999, 2000, GUS, Warszawa.
- „Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej”, GUS, Warszawa.
- Scott R 1995 The Meanings of Mass Higher Education, The Society for Research into Higher Education, Open University Press, Bristol.
- Siemieńska R. 1986 Women and Social Movements in Poland, „Women and Politics”, nr 6/4.
- Siemieńska R. 1989 Poland, w: G. P Kelly (ed.): International Handbook of Women’s Education, Greenwood Press, New York - London.
- Siemieńska R. 1990 Pleć, zawód, polityka. Udział kobiet w życiu publicznym w Polsce, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Siemieńska R. 1992 Academic Careers in Poland: Does Gender Make a Difference?, „Higher Education in Europe”, nr 23/2.
- Siemieńska R. 1998 Dimensions of Gender Inequality, referat na konferencję UNESCO nt. Women in Science, Quality and Equality - Conditions for Sustainable Human Development, Bied, Słowenia, 5-7 listopada 1998.
- Siemieńska R. 2000a Academe as a Space for Women and a Place for the Study and Promotion of Gender Equity in Poland, w: L. Grunberg (ed.): Good Practice in Promoting Gender Equality in Higher Education in Eastern and Central Europe and the Former Soviet Countries, UNESCO, Bucharest.
- Siemieńska R. 2000b Women in Academe in Poland: Winners Among Losers, "Higher Education in Europe”, nr 25/2.
- Siemieńska R. (red.) 1997 Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych, Fundacja Friedricha Eberta, Instytut Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Słomczyński K., Wesołowski W. (red.) 1973 Struktura i ruchliwość społeczna, Ossolineum, Warszawa.
- Staruchowicz W. 2001 Lista płac internautów, „Rzeczpospolita”, 11 kwietnia.
- Szkolnictwo wyższe... 1997 Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 1996-1997, GUS, Warszawa.
- Szkoty wyższe... 2000 Szkoły wyższe i ich finanse w 1999 roku, GUS, Warszawa.
- Wnuk-Lipińska E. 1996 Innowacyjność a konserwatyzm. Uczelnie polskie w procesie przemian społecznych, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.