Reformowanie szkoły wyższej - kierunki polityki
PDF

Jak cytować

Białecki, I. (2016). Reformowanie szkoły wyższej - kierunki polityki. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(17), 140–156. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4652

Abstrakt

Aby lepiej wypełniać podejmowane zadania, uniwersytet powinien zmodyfikować swą strukturę; uczynić swoją organizację bardziej elastyczną, zdolną do sprawniejszego realizowania pojawiających się zadań dydaktycznych i badawczych, a także do sprawniejszego nadzorowania jakości tych zadań. Cechą takiej organizacji powinna być lepsza kontrola oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów pracy (dydaktycznej i badawczej) pozostających w dyspozycji uczelni. W artykule będzie mowa o dwóch kwestiach: o potrzebie umowy - uzgodnienia i uregulowania wzajemnych zobowiązań uniwersytetu i jego pracowników oraz o tworzeniu odrębnych struktur dydaktyki i badań, które, dzięki zastosowaniu elementów rozwiązań rynkowych wewnątrz i na zewnątrz uniwersytetu, umożliwia sprawne, a zarazem elastyczne podejmowanie zadań badawczych i dydaktycznych.

PDF

Finansowanie

Artykuł ten powstał w ramach projektu TEMPUS-STRADEV

którego celem jest wprowadzenie procedur planowania strategicznego na Uniwersytecie Warszawskim.

Bibliografia

Acherman Hans, Mattens Willem 2001 Central Strategie Governance and Decentralised Accountable Leadership, The Case of the Universteit van Amsterdam, maszynopis niepublikowany.

Białecki Ireneusz 1996 Kształcenie dorosłych w Polsce - na podstawie wyników międzynarodowych badań nad alfabetyzmem funkcjonalnym, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Knowledge Management... 2000 Knowledge Management in the Learning Society, OECD, Paris.