Abstrakt
Przeprowadzona przez autorkę analiza wypowiedzi naukowców-polityków dla prasy wykazała, że osoby te, wypowiadając się o sprawach dotyczących bieżącej polityki, najczęściej stosują argumentację perswazyjną (która stoi w opozycji do argumentacji typu naukowego). Konstatacja tego faktu legła u podstaw rozważań nad powodami porzucania poznawczego etosu nauki (na który składają się m.in. autorefleksja, sceptycyzm i precyzja). Głównych powodów autorka upatruje w różnicach między działalnością naukową a działalnością polityczną oraz w konieczności posługiwania się wiedzą zdroworozsądkową w obliczu skomplikowania obszaru działania, jakim jest scena polityczna.
Bibliografia
Atkinson J. 1960 Badania nad motywacją osiągnięć, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2.
Chmielewska-Banaszak D. 1999 Historia zewnętrzna humanistyki polskiej. Studium środowiska poznańskiego, Uniwersytet Śląski, Katowice, niepublikowana praca doktorska.
Drat-Ruszczak K. 1981 Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław.
Drat-Ruszczak K. 1982 Osobowościowe wyznaczniki efektywności naukowej, w: Efektywność a osobowość, red. K. Obuchowski, W.J. Paluchowski, Wrocław.
Hoiówka T. 1986 Myślenie potoczne, Warszawa.
Koj L. 1987 Integracja nauki, w: Filozofia a nauka, red. M. Iżewska, Wrocław.
Kozielecki J. 1987 Koncepcja transgresyjna człowieka, Warszawa.
Kozielecki J. 1997 Czynność myślenia, w: Psychologia, red. T. Tomaszewski, Warszawa.
Kuhn Th. S. 1985 Dwa bieguny: tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa.
Łukaszewski W. 2003 Wielkie pytania psychologii, Gdańsk.
Maruszewski T. 1980 Świadomość i wiedza: implikacje metodologiczne i psychologiczne, „Poznańskie Studia z Filozofii Nauki”, nr 5/6.
Maruszewski! 1986a Mechanizmy tworzenia wiedzy potocznej, „Człowiek i Świat”, nr 2.
Maruszewski T. 1986b Wiedza potoczna jako reprezentacja rzeczywistości, „Poznańskie Studia z Filozofii Nauki”, nr 10.
Maruszewski T. 2002 Psychologia poznania, Gdańsk.
Nelson T.D. 2003 Psychologia uprzedzeń, Gdańsk.
Pawłowski T. 1978 Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa.
Popper K. R. 1999 Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, Warszawa.
Reykowski J. 1977 Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności człowieka, w: Psychologia, red. T. Tomaszewski, Warszawa.
Sternberg R.J. i in. 1995 Testing Common Sense, „American Psychologist”, nr 50.
Strzałecki A. 1969 Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa.
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L. 1988 Psychologia i życie, Warszawa.