Agnieszka Dziedziczak-Foltyn Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy
Main Article Content
Abstrakt
W dobie społeczeństwa wiedzy zadaniem szkół wyższych jest nie tylko wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności, ale także przygotowanie go do radzenia sobie z dynamiką i złożonością współczesnego świata, czyli wzbogacenia osobowości studenta o tzw. wartość dodaną. Nauczyciele akademiccy - jako ludzie obcujący z wiedzą na co dzień, przekazujący ją i przyczyniający się do jej tworzenia - powinni pierwsi zareagować na zmiany w otaczającym świecie (stać się ich prekursorami), by następnie stwarzać warunki do rozwoju owej wartości dodanej (pełnić rolę moderatorów). Przedstawione w artykule standardy kompetencji zawodowych nauczycieli akademickich, nowy wymiar roli społecznej nauczyciela oraz kwestia relacji między nauczycielami a studentami składają się na profil nauczyciela akademickiego pożądany z punktu widzenia budowania społeczeństwa wiedzy.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bereźnicki F. 1998 Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich a samodzielne studiowanie, w: E. Radecki (red.): Student-nauczyciel akademicki (relacje interpersonalne), Wydawnictwo Ponad, Szczecin.
- Brzeziński J. 1994 Rozważania o uniwersytecie, w: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.): Edukacja wobec zmiany społecznej, Edytor, Poznań - Toruń.
- Czerepaniak-Walczak M. 2001 Kompetencje emancypacyjne nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 16.
- Delors J. (red.) 1998 Edukacja - jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa.
- Dobre obyczaje... 1994 Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Komitet Etyki Nauki PAN, Warszawa.
- Goćkowski J. 1984 Autorytety świata uczonych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- Górnikiewicz J. 2000 Kompetencje komputerowe nauczycieli akademickich w opiniach swoich studentów (na przykładzie Wydziału Pedagogicznego Wszechnicy Mazurskiej w Olecku), „Edukacyjne Dyskursy. Internetowe Czasopismo Pedagogiczne” (http://ip.univ.szczecin.pl/%7Eedipp).
- Gulda H. 1996 Społeczne wyzwania jako stymulatory pełnienia roli nauczyciela akademickiego w okresie transformacji systemowej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 4.
- Gulda H. 2001 Wyzwania edukacyjne wyznacznikiem nowej roli nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.
- Jaskot K. 1996 Uczelnia ukierunkowana na studenta, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 4.
- Jaskot K. 2001 Nastawienia nauczycieli akademickich w interakcjach dydaktycznych ze studentami, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.
- Kaczmarek Ż. 2005 Rekonstrukcja procesu dydaktycznego w kierunku samorozwoju studenta, w: T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.): Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
- Karwińska A., Karwiński M. 2005 Perspektywy doskonalenia dydaktyki. Dwa punkty widzenia, w: T, Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.): Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
- Kozielska M. 2004 Nauczyciel - kreator akademickiego dialogu edukacyjnego w społeczeństwie informacyjnym, materiały z V Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego we Wrocławiu (http://zjazdptp.dswe.wroc.pl).
- Kubiak-Szymborska E. 2003 Partnerstwo czy pozorna styczność? O relacjach nauczycieli akademickich i studentów w perspektywie paradygmatu edukacji podmiotowej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 22.
- Lewowicki T. 1988 Proces kształcenia w szkole wyższej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- Malewski M. 2001 Od misji życiowej do roli zawodowej. O kryzysogennej ewolucji kompetencji w nauce, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 16.
- Michalik-Surówka J. 1998 Paradygmat kompetencyjny w pracy nauczyciela, w: W. Prokopiuk (red.): Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Trans Humana, Białystok.
- Mikut M. 2001 Profesjonalna refleksja jako kluczowy element kompetencji zawodowych nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.
- Ostrowska U. 2000 Nauczyciel akademicki w roli badacza własnej działalności edukacyjnej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 14-15.
- Pawłowski K. 2004 Społeczeństwo wiedzy - szansa dla Polski, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- Szadzińska E. 2001 Kompetencje nauczyciela akademickiego w przygotowaniu nauczycieli do realizacji refleksyjnej praktyki, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.
- Snieżyński M. 2001 Dialog edukacyjny, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków.
- Toffler A.H. 1996 Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Wenta K. 2001 Samouctwo informacyjne w nabywaniu nowych kompetencji zawodowych nauczycieli akademickich, „Pedagogika Szkoły Wyższej” , nr 16.
- Wróblewska W. 2001 Kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich wobec zmieniającej się filozofii edukacyjnej szkoły w świetle literatury i opinii studentów, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.
- Zake S. 2001 Twórcza działalność nauczyciela szkoły wyższej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.