Academic teachers as forerunners and moderators of knowledge-based society
PDF (Język Polski)

Keywords

higher education
general education
social role of academic teachers
professional competence of academic teachers

How to Cite

Dziedziczak-Foltyn, A. (2016). Academic teachers as forerunners and moderators of knowledge-based society. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(28), 65–77. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4789

Abstract

In the era of knowledge society the role vested in higher education institutions consists not only in conveying knowledge and teaching skills but also in preparing students to cope with the dynamism and complexity of the modern world, i.e. equipping them with the socalled ‘added value’. Academic teachers as the people who have day-to-day contact with knowledge and who convey and create it should be first to respond to changes in the surrounding world (forerunners) on order to create conditions for added value to develop (moderators). The standards of professional competence of academic teachers presented in the paper, the new dimension of the teacher’s social role and the relations between teachers and students - all these elements are part of a profile of an academic teacher which is desirable from the perspective of a knowledge society in the making.

PDF (Język Polski)

References

Bereźnicki F. 1998 Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich a samodzielne studiowanie, w: E. Radecki (red.): Student-nauczyciel akademicki (relacje interpersonalne), Wydawnictwo Ponad, Szczecin.

Brzeziński J. 1994 Rozważania o uniwersytecie, w: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.): Edukacja wobec zmiany społecznej, Edytor, Poznań - Toruń.

Czerepaniak-Walczak M. 2001 Kompetencje emancypacyjne nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 16.

Delors J. (red.) 1998 Edukacja - jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa.

Dobre obyczaje... 1994 Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Komitet Etyki Nauki PAN, Warszawa.

Goćkowski J. 1984 Autorytety świata uczonych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Górnikiewicz J. 2000 Kompetencje komputerowe nauczycieli akademickich w opiniach swoich studentów (na przykładzie Wydziału Pedagogicznego Wszechnicy Mazurskiej w Olecku), „Edukacyjne Dyskursy. Internetowe Czasopismo Pedagogiczne” (http://ip.univ.szczecin.pl/%7Eedipp).

Gulda H. 1996 Społeczne wyzwania jako stymulatory pełnienia roli nauczyciela akademickiego w okresie transformacji systemowej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 4.

Gulda H. 2001 Wyzwania edukacyjne wyznacznikiem nowej roli nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.

Jaskot K. 1996 Uczelnia ukierunkowana na studenta, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 4.

Jaskot K. 2001 Nastawienia nauczycieli akademickich w interakcjach dydaktycznych ze studentami, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.

Kaczmarek Ż. 2005 Rekonstrukcja procesu dydaktycznego w kierunku samorozwoju studenta, w: T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.): Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.

Karwińska A., Karwiński M. 2005 Perspektywy doskonalenia dydaktyki. Dwa punkty widzenia, w: T, Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.): Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.

Kozielska M. 2004 Nauczyciel - kreator akademickiego dialogu edukacyjnego w społeczeństwie informacyjnym, materiały z V Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego we Wrocławiu (http://zjazdptp.dswe.wroc.pl).

Kubiak-Szymborska E. 2003 Partnerstwo czy pozorna styczność? O relacjach nauczycieli akademickich i studentów w perspektywie paradygmatu edukacji podmiotowej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 22.

Lewowicki T. 1988 Proces kształcenia w szkole wyższej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Malewski M. 2001 Od misji życiowej do roli zawodowej. O kryzysogennej ewolucji kompetencji w nauce, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 16.

Michalik-Surówka J. 1998 Paradygmat kompetencyjny w pracy nauczyciela, w: W. Prokopiuk (red.): Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Trans Humana, Białystok.

Mikut M. 2001 Profesjonalna refleksja jako kluczowy element kompetencji zawodowych nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.

Ostrowska U. 2000 Nauczyciel akademicki w roli badacza własnej działalności edukacyjnej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 14-15.

Pawłowski K. 2004 Społeczeństwo wiedzy - szansa dla Polski, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Szadzińska E. 2001 Kompetencje nauczyciela akademickiego w przygotowaniu nauczycieli do realizacji refleksyjnej praktyki, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.

Snieżyński M. 2001 Dialog edukacyjny, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków.

Toffler A.H. 1996 Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Wenta K. 2001 Samouctwo informacyjne w nabywaniu nowych kompetencji zawodowych nauczycieli akademickich, „Pedagogika Szkoły Wyższej” , nr 16.

Wróblewska W. 2001 Kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich wobec zmieniającej się filozofii edukacyjnej szkoły w świetle literatury i opinii studentów, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.

Zake S. 2001 Twórcza działalność nauczyciela szkoły wyższej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 17.