Edukacja dla innowacji (Czy tylko wybrani skazani są na sukces innowacyjny?)
Main Article Content
Abstrakt
Kształcenie umożliwiające zdobycie umiejętności funkcjonowania w układach europejskim i globalnym, w polskim przypadku musi być rozpatrywane zarówno na tle tendencji w kształceniu (zasygnalizowanych w raportach Komisji Europejskiej oraz OECD), jak i wyzwań globalnych. Na podstawie studiów doświadczeń europejskich i światowych można stwierdzić, iż priorytetem w kształceniu staje się umiejętność kreowania innowacji jako podstawowego czynnika określającego poziom konkurencyjności przedsiębiorstw, gospodarki i społeczeństwa. Dlatego też autorka koncentruje uwagę na próbie odpowiedzi na pytanie, czy polski system edukacji jest do tego zadania przygotowany oraz na poszukiwaniu wyznaczników zmian sposobów kształcenia, a także sformułowaniu propozycji programowych kształcenia na potrzeby rozwoju innowacji technologicznych. Przedmiotem artykułu jest zatem swoista wewnętrzna dyskusja mająca na celu wykazanie nieadekwatności obecnego systemu edukacji do potrzeb kreowania, zarządzania i spożytkowania innowacji, będących dla wielu kluczem do osiągnięcia sukcesu w planie międzynarodowym. Pytanie, czy wszystkie kraje powinny opierać rozwój na innowacyjności, czy w tej dziedzinie tylko wybrani skazani są na sukces?
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Annual Innovation... 2006 Annual Innovation Policy Trends and Appraisal Report Ireland 2006, European Commission, Brussels.
- Chesbrough H.W., Teece D.T. 1997 Quelle organisation choisir pour mieux innover?, „L’Essentiel du Management”, czerwiec 1997.
- E-learning... 2005 E-learning in Tertiary Education - Where do We Stand?, OECD, Paris.
- Education at a Glance... 2007 Education at a Glance 2006. OECD Indicators, OECD, Paris.
- Education at a Glance... 2008 Education at a Glance 2007. OECD Indicators, OECD, Paris.
- Education Policy... 2006 Education Policy Analysis: Focus on Higher Education 2005-2006, OECD, Paris.
- Educazione... 2008 Educazione & Scuol, 24 lutego 2008.
- Europe’s Agenda 2000... 1999 Europe’s Agenda 2000 Strengthening and Widening the European Union, European Commission, Brussels.
- Fayol H. 1901 Discours prononces par M. Henri Fayol... a la Séance Solonelle de Clôture, „Bulletin de la Société de l’Industrie Minerale”, vol. 15.
- [The] Finnish National Innovation... 2005 The Finnish National Innovation System, European Regions Research and Innovation NetWork (ERRIN), Helsinki University Press, Helsinki.
- Galwas B.A. 1995 Uwagi o wysiłku edukacyjnym społeczeństwa i konieczność kształcenia ustawicznego, w: Świat przyszłości a Polska, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.
- Giddens A. 2000 Runway World: How Globalization is Reshaping Our Lives, Routledge, New York.
- Giving Knowledge... 2007 Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Educational Resources, OECD, Centre for Educational Research and Innovation (CERI), Paris.
- Global Education... 1991 Global Education: From Thought to Action, Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), Yearbook 1991.
- Gorzelak G. 2008 Mity i fakty rozwoju regionalnego w Polsce, wystąpienie na konferencji „Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 17-18 stycznia 2008.
- Johnstone S. 2005 Open Educational Resources and Open Content, Background Note, International Institute for Educational Planning, Internet Discussion Forum on Open Educational Resources, Open Content for Higher Education.
- Kennedy P. 1994 U progu XXI wieku (przymiarka do przyszłości), Puls Publications Ltd., London.
- Krajewska A. 2004 Jakość kształcenia uniwersyteckiego - ujęcie pedagogiczne, Trans Humana, Białystok.
- Lubińska T. 2007 Stan prac nad Programem Wysokich Technologii, wystąpienie podczas III Konferencji Naukowej „Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki: siły motoryczne i bariery”, Kraków 11 stycznia 2007.
- [The] Maastricht Global... 2002 The Maastricht Global Education Declaration, Maastricht, 15-17 listopada 2002.
- McRae M. 1996 Świat w roku 2020. Potęga, kultura i dobrobyt - wizja przyszłości, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
- Making the Grade... 2006 Making the Grade: Online Education in the United States, 2006, Sloan Consortium (www.sloan-c.org/publications/survey/index.asp).
- Naisbitt J. 1997 Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań.
- Okoń-Horodyńska E. 1998 Narodowy System Innowacji w Polsce, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
- Okoń-Horodyńska E. 2004 Nauka dla gospodarki, wystąpienie na II Konferencji Uniwersytetu Jagiellońskiego „Uniwersytet dla przemysłu”, Kraków, 29 marca 2004.
- Okoń-Horodyńska E. (red.) 2007 Człowiek i społeczeństwo w obliczu globalizacji, „Studia Ekonomiczne Instytutu Ekonomii i Zarządzania”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
- Piński A., Zieliński M. 2008 Beton na uniwersytecie, „Wprost”, nr 8.
- Półturzycki J. 2001 Kształcenie otwarte - założenia i doświadczenia, „Edukacja Otwarta”, nr 1/2 (Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica, Płock).
- Report from... 2006 Report from the 29th Southeast Asian Ministers of Education Organization High Officials Meeting, International Council for Open and Distance Education (ICDE) 22-24 November, Bangkok, Thailand.
- UNESCO/IIEP 2002 www.unesco.org/iiep/virtualuniversity/forums.php