Kariera akademicka w Europie: niestabilność w warunkach systemowej konkurencji
Main Article Content
Abstrakt
Awans naukowy w Europie musi być realizowany systematycznie i umieszczony w jasno zdefiniowanych ramach czasowych; kariery akademickie są podzielone na porównywalne etapy, a każdy z nich musi być realizowany w określonym czasie. Najważniejsze kamienie milowe kariery akademickiej pozostają niezmienne. Podziały istniejące w Polsce nie są radykalnie silniejsze niż w innych częściach Europy. Wszędzie kariera naukowa jest długa, a dochodzenie do naukowej dojrzałości (i instytucjonalnej samodzielności) rozłożone w czasie. Wszędzie młodzi w nauce są wiekowo młodsi i w żadnym nie istnieją „szybkie ścieżki” w nauce. Tradycyjnym kamieniom milowym coraz częściej towarzyszą stałe, małe kroki, niemal nieustannie oceniane przez ciała złożone z przedstawicieli wspólnoty akademickiej i przez uczelnianą administrację. Z jednej strony kariera akademicka jest dziś znacznie mniej stabilna; nie sposób brać dziś w Europie za pewnik długoterminowego zatrudnienia akademickiego, szczególnie w przypadku nowo przyjętych w szeregi kadry akademickiej. Z drugiej jednak strony, kariera akademicka staje się bardziej przewidywalna dzięki silniejszym i bardziej sformalizowanym procesom oceny, którym są poddawane policzalne, porównywalne (zarówno w ramach dyscyplin naukowych w kraju, jak i między krajowymi systemami szkolnictwa wyższego) i międzynarodowo widzialne osiągnięcia badawcze. Tradycyjny kontrakt społeczny państwa z akademią oznaczał spory zakres wolności akademickiej, dużą wolność dysponowania własnym czasem, dużą stabilność zawodową i materialny status klasy średniej. Nowy kontrakt oznacza wycofywanie się państwa ze wszystkich gwarantowanych dotąd wymiarów pracy akademickiej: malejącą wolność akademicką (w sensie rosnącego nacisku na stosowalny, a nie podstawowy charakter badań), mniejszą stabilność zawodową, malejącą władzę dysponowania własnym czasem i spadający status materialny. Tradycyjne motywy prowadzenia badań - triada: curiosity, ribbon i gold - odgrywają taką samą rolę jak w poprzednich dekadach, ale pierwszy i trzeci podlegają systematycznym ograniczeniom.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Altbach, P.G. (2007). Tradition and Transition: The International Imperative in Higher Education. Chestnut Hill: CIHE.
- Altbach, P.G. (red.) (2000). The Changing Academic Workplace: Comparative Perspectives. Chestnut Hill: CIHE Boston College.
- Altbach, P.G. (red.) (2002). The Decline o f the Guru: The Academic Profession in Developing and Middle-Income Countries. Chestnut Hill: CIHE Boston College.
- Altbach, P.G., Reisberg, L., Rumbley, L.E. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. A Report Prepared fo r the UNESCO 2009 World Conference on Higher Education. Paris: UNESCO.
- Antonowicz, D. (2012a). External Influences and Local Responses. Changes in Polish Higher Education 1990-2005. W: M. Kwiek, P. Maassen (red.). National Higher Education Reforms in a European Context: Comparative Reflections on Poland and Norway (87-110). Frankfurt - New York: Peter Lang.
- Antonowicz, D. (2012b). Europe 2050. New Europeans and Higher Education. W: M. Kwiek, A. Kurkiewicz (red.), The Modernisation o f European Universities. Cross-National Academic Perspectives (113-126). Frankfurt - New York: Peter Lang.
- Becher, T., Kogan, M. (1980). Process and Structure in Higher Education. London: Heinemann.
- Benneworth, P., Jongbloed, B.W. (2010). Who Matters to Universities? A Stakeholder Perspective on Humanities, Arts and Social Sciences Valorization. Higher Education. 59: 567-588.
- Blackburn R., Chapman, D., Cameron, S. (1981). „Cloning” in academe: Mentorship and academic careers. Research in Higher Education. 15(4): 315-327.
- Bleiklie, I., Høstaker, R., Vabø, A. (2000). Policy and Practice in Higher Education: Reforming Norwegian Universities. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Bonaccorsi, A., Daraio, C., Geuna, A. (2010). Universities in the New Knowledge Landscape: Tensions, Challenges, Change - An Introduction. Minerva. 48: 1-4.
- Bowen, H.R., Schuster, J.H. (1986). American Professors. A National Resource Imperiled. New York -Oxford: Oxford University Press.
- Brennan, J. (2007). The Academic Profession and Increasing Expectations of Relevance. W: M. Kogan, U. Teichler (red.). Key Challenges to the Academic Profession (19-28). Paris - Kassel: INCHER.
- Brewer, D.J., Gates, S.M., Goldman, Ch.A. (2002). In Pursuit of Prestige: Strategy and Competition in U.S. Higher Education. New Jersey: Transaction Publishers.
- Brown, Ph., Lauder, H., Ashton, D. (2011). The Global Auction. The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press.
- Brunsson, N. (2009). Reform as Routine: Organizational Change and Stability in the M odern World. New York: Oxford University Press.
- Brunsson, N., Olsen, J.P. (1998). Organizational Theory: Thirty Years of Dismantling, and then...? W: N. Brunsson, J.P. Olsen (red.). Organizing Organizations (13-43). Copenhagen: Fagbokforlaget.
- Bush, V. (1945). Science: The Endless Frontier. A Report to the President on a Program for Postwar Scientific Research. Reprinted July 1960, Washington DC: National Science Foundation.
- Cerych, L., Sabatier, P. (1986). Great Expectations and Mixed Performance: The Implementation of Higher Education Reforms in Europe. Trentham: European Institute of Education and Social Policy.
- Clark, B. (1983). The Higher Education System. Academic Organization in Cross-National Perspective. Berkeley: University of California Press.
- Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Organizational Pathways of Transformation. New York: Pergamon Press.
- Dill, D.D. (2014). Public Policy Design and Universityu Reform: Insights into Academic Change. W: Ch. Musselin, P.N. Teixeira (red.). Reforming Higher Education. Public Policy Design and Implementation (21-38). Dordrecht: Springer.
- Enders, J., Weert, E. de (2009). Towards a T-shaped Profession: Academic Work and Career in the Knowledge Society. W: J. Enders, E. de Weert (red.). The Changing Face o f Academic Life. Analytical and Comparative Perspectives (251-272). New York: Palgrave.
- Enders, J., Musselin, Ch. (2008). Back to the Future? The Academic Professions in the 21st Century. W: OECD, Higher Education to 2030. T. 1: Demography (125-150). Paris: OECD.
- Farnham, D. (2009). Employment Relations in Europe: A Comparative and Critical Review. W: J. Enders, E. de Weert (red.). The Changing Face o f Academic Life. Analytical and Comparative Perspectives (195-217). New York: Palgrave.
- Frank, R.H. (1985). Choosing the Right Pond. Human Behaviour and the Quest fo r Status. New York: Oxford University Press.
- Frank, R.H., Cook, Ph.J. (1995). The Winner-Take-All Society. Why the Few at the Top Get so Much More Than the Rest of Us. New York: Virgin Books.
- Geiger, R.L., Sa, C.M. (2008). Tapping the Riches o f Science. Universities and the Promise of Economic Growth. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Geuna, A. (1999). The Economics o f Knowledge Production. Funding and the Structure of University Research. Cheltenham: Edward Elgar.
- Geuna, A. (2001). The Changing Rationale for European University Research Funding: Are There Negative Unintended Consequences? Journal o f Economic Issues. 35(3): 607632.
- Hacker, J.S., Pierson, P. (2010). Winner-Take-All Politics. How Washington Made the Rich Richer - And Turned Its Back on the Middle Class. New York: Simon and Schuster.
- Jongbloed, B. (2003). Marketisation in higher education. Clark’s triangle and the essential ingredients. Higher Education Quarterly. 57(2): 110-135.
- Jongbloed, B., Enders, J., Salerno, C. (2008). Higher education and its communities: Interconnections, interdependencies and a research agenda. Higher Education. 56: 303-324.
- Kehm, B. (2009). Doctoral Education: Pressures for Change and Modernisation. W: J. Enders, E. de Weert (red.). The Changing Face o f Academic Life. Analytical and Comparative Perspectives (155-170). New York: Palgrave.
- Kezar, A.J. (2001). Understanding and Facilitating Organizational Change in the 2lst Century: recent Research and Conceptualizations. ASHE-ERIC Higher Education Report. 28(4). San Francisco: Jossey-Bass.
- Kezar, A.J., Sam, C. (2010a). Understanding the New Majority o f Non-Tenure-Track Faculty in Higher Education. ASHE Higher Education Report. 36(4). Hoboken: Wiley and Son.
- Kezar, A.J., Sam, C. (2010b). Non-Tenure-Track Faculty in Higher Education. ASHE Higher Education Report. 36(5). Hoboken: Wiley and Son.
- Kogan, M., Teichler, U. (2007). Key Challenges to the Academic Profession and Its Interface with Management: Some Introductory Thoughts. W: M. Kogan, U. Teichler (red.). Key Challenges to the Academic Profession (9-18). Paris - Kassel: INCHER.
- Kwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
- Kwiek, M. (2012a). Knowledge Production in European Universities. States, Markets, and Academic Entrepreneurialism. Frankfurt - New York: Peter Lang.
- Kwiek, M. (2012b). Uniwersytet jako wspólnota badaczy? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2(40): 71-101.
- Kwiek, M. (2015a). Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej? Nauka. 3: 51-88.
- Kwiek, M. (2015b). Nierówności w produkcji wiedzy naukowej - rola najbardziej produktywnych naukowców w 11 krajach europejskich. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1(45): 269-308.
- Kwiek, M. (2015c). Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2(46): 3-34.
- Kwiek, M. (2015d). Reformy uniwersytetów europejskich: państwo dobrobytu jako brakujący kontekst badań i polityki publicznej. Człowiek i Społeczeństwo. 39: 165-196.
- Kwiek, M. (2015e). Umiędzynarodowienie badań naukowych. Polska kadra akademicka z perspektywy europejskiej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1(45): 39-74.
- Kwiek, M. (2015f). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
- Kwiek, M., Antonowicz, D. (2015). The Changing Paths in Academic Careers in European Universities: Minor Steps and Major Milestones. W: T. Fumasoli, G. Goastellec, B.M. Kehm (red.). Academic Careers in Europe - Trends, Challenges, Perspectives (41-68). Dordrecht: Springer.
- Kwiek, M., Antonowicz, D. (2013). Academic Work, Working Conditions and Job Satisfaction. W: U. Teichler, E.A. Hohle (red.). The Work Situation o f the Academic Profession in Europe: Findings o f a Survey in Twelve European Countries (37-54). Dordrecht: Springer.
- Lam, A. (2011). What motivates academic scientists to engage in research commercialization: ‘Gold, ‘ribbon’ or ‘puzzle’? Research Policy. 40(10): 1354-1368.
- Maassen, P., Van Vught F.A. (red.) (1996). Inside Academia. New Challenges fo r the Academic Profession. Enschede: CHEPS.
- Maassen, P., Olsen, J.P. (red.) (2007). University Dynamics and European Integration. Dordrecht: Springer.
- March, J.G., Olsen, J.P. (1989). Rediscovering Institutions. The Organizational Basis of Politics. New York: The Free Press.
- Martin, B., Etzkowitz, H. (2000). The Origin and Evolution of the University System. SPRU Electronic Working Paper Series. 59. December.
- Musselin, Ch. (2010). The Market for Academics. New York: Routledge.
- Musselin, Ch. (2007). Transformation of Academic Work: Facts and Analysis. W: M. Kogan, U. Teichler (red.) (2007). Key Challenges to the Academic Profession (175-190). Paris - Kassel: INCHER.
- Pinheiro, R., Benneworth, P., Jones, G.A. (red.) (2012). Universities and Regional Development: A Critical Assessment of Tensions and Contradictions. London: Routledge.
- Ruegg, W. (red.) (2004). A History of the University in Europe. T. III: Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries (1800-1945). Cambridge: Cambridge University Press.
- Schuster, J.H. (2011). The Professoriate’s Perilous Path. W: J.C. Hermanowicz (red.). The American Academic Profession. Transformations in Contemporary Higher Education (21-43). Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Schuster, J.H., Finkelstein, M.J. (2006). The American Faculty. The Restructuring of Academic Work and Careers. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Scott, P. (2003). Challenges to Academic Values and the Organization of Academic Work in a Time of Globalization. Higher Education in Europe. XXVIII (3): 295-306.
- Shattock, M. (2009). Entrepreneurialism and Organizational Change in Higher Education. W: M. Shattock (red.). Entrepreneurialism in Universities and the Knowledge Economy: Diversification and Organizational Change in European Higher Education (1-8). Berkshire: SRHE & Open University Press.
- Skolnik, M.L. (2005). Reflections on the Difficulty of Balancing the University’s Economic and Non-economic Objectives in Periods When Its Economic Role Is Highly Valued. W:G.A. Jones, P.L. McCarney, M.L. Skolnik (red.). Creating Knowledge, Strengthening Nations: The Changing Role of Higher Education (106-126). Toronto: University of Toronto Press.
- Stephan, P. (2012). How Economics Shapes Science. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Stephan, P., Levin, S. (1992). Striking the Mother Lode in Science: The Importance of Age, Place, and Time. Oxford: Oxford University Press.
- Teichler, U. (2007). The Changing Nature of Higher Education in Western Europe. W: Idem, Higher Education Systems. Conceptual Frameworks, Comparative Perpsectives, Empirical Findings (55-68). Rotterdam: Sense.
- Teichler, U., Yagci, Y. (2009). Changing Challenges of Academic Work: Concepts and Observations. W: V.L. Meek, U. Teichler, M.-L. Kearney (red.). Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics (83-146). Kassel: INCHER.
- Valimaa, J. (2008). Cultural Studies in Higher Education Research. W: J. Valimaa, O.-H. Ylijoki (red.). Cultural Perspectives on Higher Education (9-25). Dordrecht: Springer.
- Williams, G. (2012). Some Wicked Questions from the Dismal Science. W: P. Temple (red.). Universities in the Knowledge Economy: Higher Education Organisation and Global Change (19-37). London - New York: Routledge.
- Williams, G., Blackstone, T., Metcalf, D. (1974). The Academic Labour Market. Economic and Social Aspects o f a Profession. Amsterdam: Elsevier.
- Wilson, L. (1979). American Academics. Then and Now. New York: Oxford University Press.
- Wilson, L. (1995). The Academic Man. A Study in the Sociology of a Profession. New Brusnwick: Transaction Publishers.
- Yudkevich, M., Altbach, Ph.G., Rumbley, L.E. (red.) (2015). Young Faculty in the Twenty-First Century. International Perspectives. Albany: State University of New York Press.
- Ziman, J. (1994). Prometheus Bound. Science in a dynamic steady-state. Cambridge: Cambridge University Press.
- Zuckerman, H. (1996). Scientific Elite. Nobel Laureates in the United States. New York: Transaction Publishers.