Nowe wyzwania walidacji w polskich uczelniach – potwierdzanie efektów uczenia się osiągniętych poza szkolnictwie wyższym
PDF

Słowa kluczowe

walidacja
potwierdzanie efektów uczenia się
edukacja pozaformalna
uczenie się nieformalne
Polska

Jak cytować

Lewicki, J. (2016). Nowe wyzwania walidacji w polskich uczelniach – potwierdzanie efektów uczenia się osiągniętych poza szkolnictwie wyższym. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, 47(1(47), 145–162. https://doi.org/10.14746/nsw.2016.1.6

Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi wprowadzenie do problematyki potwierdzania (walidowania) przez uczelnie efektów uczenia się osiągniętych poza szkolnictwem wyższym. W pierwszej jego części omówiono regulacje krajowe na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. W częściach drugiej i trzeciej naszkicowano doświadczenia wybranych projektów pilotażowych poświęconych potwierdzaniu efektów uczenia się. Ostatnią część stanowią wstępne wnioski i rekomendacje.

https://doi.org/10.14746/nsw.2016.1.6
PDF

Bibliografia

Bacia, E. (red.) (2013), Od kompetencji do kwalifikacji - diagnoza rozwiązań i praktyk w zakresie walidowania efektów uczenia się. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Bacia, E. (red.) (2014). Walidacja efektów uczenia się. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

CEFEFOP (2009). European guidelines fo r validating non-formal and informel learning. Luxembourg.

EQF Advisory Group, 3-4 February 2015, Brussels, Note AG30-4. The future o f referencing. Brussels 9.04.2015 (dokument roboczy).

EQF Advisory Group, 5-6 October 2015, Brussels, Note AG32-3. A methodology and a work programme fo r a pilot on „horizontal comparison o f levelled qualifications”. Brussels 23.09.2015 (dokument roboczy).

Jałocha, B., Prawelska-Skrzypek, G. (2013a). Uznawanie efektów uczenia się nabytych poza edukacją formalną (RPL). Przewodnik dla kandydatów. Kraków.

Jałocha, B., Prawelska-Skrzypek, G. (2013b). Jak zbudować i prowadzić centrum RPL w uczelni? Kraków.

Krajewska, A. i in. (2015). Raport z realizacji zamówienia „Opracowanie i przetestowanie koncepcji walidacji efektów wcześniejszego uczenia się oraz analiza możliwości wdrożenia opracowanych rozwiązań w szkołach wyższych w Polsce”. Łódź (materiał niepubl.).

Kraśniewski, A. (2012). Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (PO KL 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji) WAFN - zadanie 1.1.1. Potwierdzanie efektów kształcenia zdobytych w trakcie edukacji formalnej w szkołach wyższych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (materiał niepubl.).

Lewicki, J., Kurowska, K. (2016). Practical profile o f studies in Poland after the 2014 Reform. „Proceedings of INTED2016 Conference 7th-9th March 2016”. Valencia, Spain, 2930-2939.

Maniak, G. (red.) (2013). Szkoły wyższe w roli integratora uczenia się przez całe życie - finalny raport podsumowujący wyniki przeprowadzonych badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (materiał niepubl.).

Mirowska-Łoskot, U. (2015). Doświadczenie skróci studia? Na razie brak chętnych na naukę w tym trybie. Dziennik Gazeta Prawna. 10.09.2015. http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/893145,doswiadczenie-skroci-studia-na-razie-brak-chetnych-nanauke-w-tym-trybie.html [19.11.2015].

Piotrowska, D. (red.) (2013). Pilotaż koncepcji systemu przenoszenia i akumulowania osiągnięć w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (materiał niepubl.).

Piotrowska, D., Kamisznikow, A., Ziółek, M. (red.) (2013). Liczą się efekty - walidacja efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (materiał niepubl.).

Prawelska-Skrzypek, G., Jałocha, B. (red.) (2013). Uznawanie efektów uczenia się nabytych poza edukacją formalną (RPL) w szkolnictwie wyższym - wyzwania projektowania systemu, Zagreb.

Próchnicka, M. (2012) Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (PO KL 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji) WAFN - zadanie 1.1.1. Potwierdzanie efektów kształcenia zdobytych w trakcie edukacji formalnej w szkołach wyższych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych (materiał niepubl.).

Raport samopotwierdzania Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego (2013). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8, Dz.U. 2016, poz. 1594.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji, Dz.U. nr 253, poz. 1520.

Sławiński, S. (red.) (2014). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Dz.U. 2016, poz. 64.

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, t.j. Dz.U. 2016, poz. 1842.

Zalecenia Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, Dz.Urz. UE, 22.12.2012, 2012/C 398/01.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), Dz.Urz. UE, 8.07.2009, 2009/C 155/02.