Abstract
This article is one of the voices in the discussion on the semi-peripheral nature of knowledge production systems, inspired by the publication of Gra Peryferyjna by Tomasz Warczok and Tomasz Zarycki. Author focuses on the scenarios of the liberation of Polish social sciences from the semi-periphery of global science, while addressing the conditions for the possibility of breaking with the existing state of dependence of Polish science on central systems of knowledge production.
References
Antonowicz, D. (2015). Między siłą globlanych procesów a lokalną tradycją: Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Bourdieu, P. (1988). Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
Nye, J. (2004). Soft Power and Higher Education. W: J. Nye, Soft Power: The Means to Success in World Politics (33–60). New York: Public Affairs.
Szadkowski, K. (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne: Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wallerstein, I.M. (2004). World-systems analysis: An introduction. Durham: Duke University Press.
Yang, R. (2010). Soft power and higher education: An examination of China’s Confucius Institutes. Globalisation, Societies and Education. 8(2): 235–245.