Abstract
Upbringing is in the centre of interest of all societies and is indivisibly linked with authority, for which reason it lies at the basis of all political programmes – sometimes unknowingly, like in the case of traditional societies, and sometimes in a very obvious fashion, like in utopian projects, which can be seen in both Plato’s Republic and the communist experiment, as well as in democratic countries. For this reason the educational system both serves as an important instrument in the hands of political structures, and has a powerful influence on the sphere of culture. The author concentrates on the cultural or, if you prefer, civilizational aspect of today’s education in the West, with particular reference to the university, an institution which is a product of European culture and arose from features specific to Europe. In this context he writes about the place and role of evaluation in the educational system.
References
Arendt H. 2011. Między czasem minionym a przyszłym, tłum. M. Godyń, W. Madej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Arystoteles 2008. Polityka, słowo wstępne, komentarz, tłum. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Boudon R. 2008. Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, tłum. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Dąbrowa-Szefler M. 2003. System nauki i szkolnictwa wyższego. Funkcjonowanie i elementy zarządzania, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
Dobek R. 2005. Raymond Aron – dialog z historią i polityką, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Eliot T.S. 2007. Ku definicji kultury, w: T.S. Eliot: Chrześcijaństwo, kultura, polityka, tłum. P. Kimla, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Himmelfarb G. 2009. Kto się ośmieli i pozwoli ubogiemu umrzeć z głodu, w: A. de Tocqueville: Raport o pauperyzmie, tłum. J. Strzelecka, W. Turopolski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 66–83.
Kierzkowski T. 2002. Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno-gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (https://www.ewaluacja.gov.pl/Dokumenty_ewaulacyjne/Documents/eksp_05.pdf [dostęp 22.05.2015]).
Liiceanu G. 2001. Dziennik z Păltinişu, tłum. I. Kania, Pogranicze, Sejny.
MacIntyre A. 2009. Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Etyka, Genealogia i Tradycja, tłum. M. Filipczuk, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Nowakowska-Siuta R. 2005. Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Oakeshott M. 1991. Idea uniwersytetu, tłum. T. Stanek, „Res Publica”, nr 9–10.
Ortega y Gasset J. 2002. Misja uniwersytetu, tłum. H. Woźniakowski, „Pressje”, nr 1.
Strauss L. 1998. Wykształcenie liberalne i odpowiedzialność, w: L. Strauss: Sokratejskie pytania. Eseje wybrane, tłum. P. Maciejko, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, s. 259–262.
Strauss L. 2007. Czym jest edukacja liberalna?, tłum. Ł. Dominiak, „Dialogi polityczne”, nr 7, marzec.
Walzer M. 2007. Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, tłum. M. Szczubiałka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.