Open Learning. Oskar Hansen’s Social Philosophy and the Concept of Lifelong Learning
PDF (Język Polski)

Keywords

lifelong learning
education
Delors Report
open form
Oscar Hansen

How to Cite

Sobierajski, T. (2014). Open Learning. Oskar Hansen’s Social Philosophy and the Concept of Lifelong Learning. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1-2(43-44), 183–190. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1649

Abstract

The idea of lifelong learning was very strongly emphasized in the so called Delors Report, prepared almost twenty years ago for the UNO. This report contains many hints concerning 21st century education and in particular underlines the importance of lifelong education. According to the authors of the Report education should be understood as a continuous process, open and changeable, adaptable to definite needs arising from man’s development. The purpose of this paper is to combine the idea of lifelong learning with the premises of Open Form, which are the basis of Oskar Hansen’s social philosophy. Extending the view of education – as an institutional and an extra-institutional structure – and of learning to include the premises of Hansen’s Open Form and Closed Form gives us a chance to better understand the meaning of the idea of lifelong learning in the conditions of sustained social change.
PDF (Język Polski)

References

Bis D. 2012. Polityka oświatowa Unii Europejskiej w obszarze kształcenia ustawicznego, w: B. Wołosiuk, M. Nowak (red.): Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II, Biała Podlaska.

Delors J., Al-Mufti I., Amagi I., Carneiro R., Chung F., Geremek B., Gorham W., Kornhauser A., Manley M., Padrón Quero M., Savane M.-A., Singh K., Stavenhagen R., Suhr M.W., Nanzhao Z. 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb: Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO, Warszawa.

Downes S. 2007. Models for Sustainable Open Educational Resources, „Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects”, t. 3, s. 29–44.

Furmanek W. 2009. Podstawy edukacji zawodowej, Wydawnictwo Fosze, Rzeszów.

Hansen O. 2005. Zobaczyć świat. Forma Zamknięta czy Forma Otwarta. Struktury Wizualne. O wizualnej semantyce, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.

Hansen O. 2009. Forma Otwarta w architekturze. Sztuka wielkiej liczby, w: M. Lachowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk (red.): Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.

Lachowski M., Linkowska M., Sobczuk Z. (red.) 2009. Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.

Semeniuk M. 2012. Forma otwarta w twórczości różnych architektów, „Budownictwo i Architektura”, t. 11, s. 35–54.

Skrzypek M. 2009. Forma Otwarta jako narzędzie myślenia i działania, w: M. Lachowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk (red.): Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.

Sobierajski T. 2013. Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Springer F. 2011. Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Karakter, Kraków.

Wolfflin H. 1962 Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków.