‘New syllabuses’ and education of the new generation of humanities graduates in Poland
PDF (Język Polski)

Keywords

quantification and standardisation of effects of education
syllabus
competencies
USOS (university system supporting higher education)
humanities

How to Cite

Jędrzejczak, H. A. (2010). ‘New syllabuses’ and education of the new generation of humanities graduates in Poland. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1-2(35-36), 143–148. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3200

Abstract

According to the Bologna Declaration, subjects taught at universities, including humanities, should be described in standardised syllabuses. It is required that such syllabuses do not describe the knowledge that is shared but the anticipated outcomes of education and competencies to be achieved. The outcomes of education and competencies achieved by students who have received a credit should be described in a concrete and perhaps even measurable way. However, education in humanities does not render itself easily to such descriptions as the main goal of humanities education is to prepare students to be “critical interpreters of modernity, past and futurę [...] caring about high culture, responsible for its condition and status in social life”.

PDF (Język Polski)

References

Bucholc M., Śpiewak P. 2009 Produkcja uniwersytecka, „Tygodnik Powszechny”, nr 40, 4 października.

Efekty... 2010 Efekty kształcenia jako podstawa budowy programów studiów. Pomocne informacje (http://www.bjk.uw.edu.pl/filespdf/efekty_ksztalcenia_pomoc.pdf).

Gajda S. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka” , nr 1.

Innego... 2007 Innego końca świata nie będzie. Z Barbarą Skargą rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007

Merta T. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka”, nr 1.

Sarnowska-Temeriusz E. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka” , nr 1.

Skarga B. 2008 Wiedza najszczytniejsza, „Gazeta Wyborcza” , 12 lipca.