Education policy as a truth policy in the post-modern society
PDF (Język Polski)

Keywords

power/knowledge
self-fulfilment discourse
individualisation
liberal education policy
post modern society

How to Cite

Błesznowski, B., & Bujalski, M. (2010). Education policy as a truth policy in the post-modern society. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1-2(35-36), 160–171. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3202

Abstract

The main inspiration for for this paper came from Michel Foucaulfs concept of power/knowledge, Pierre Bourdieu’s theory of reproduction and the Ulrich Beck’s concept of reflexive modernisation. Authors aim to analyse the basie notions and ideas associated with the liberał discourse on education and knowledge reproduction in the post-modern society, characterised by globalisation of knowledge and privatisation of cognitive mechanisms. The authors posit that those processes are interrelated within the top-down, omnipresent imperative of individual self-fulfilment and rationality, which allows the market- oriented governance logie to permeate the micromechanisms of the reproduction of selfhood. As a result, we witness changes in contemporary educational curricula in the EU and OECD. Therefore, the modern education policy becomes a tool of a liberał cognition policy based on the idea of a rational actor, whereas the education system reproduces the structural marketisation of the society,

PDF (Język Polski)

References

Ball S.J. 1994 Zarządzanie jako technologia moralna, w: S.J. Bali (red.): Foucault i edukacja, tłum. K. Kwaśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls” , Kraków.

Bauman Z. 1995 Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Bauman Z. 1998 Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Beck U. 2002 Społeczeństwo ryzyka. W drodze ku innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Beck U., Giddens A., Lash S. 2009 Modernizacja refleksyjna, tłum. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Białecki I. 2006 Pojęcie kompetencji: polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/28.

Bourdieu R 2006a Medytacje pascaliańskie, tłum. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Bourdieu P., Passeron J-C. 2006b Reprodukcja. Elementy teorii nauczania, tłum. E. Neyman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Castells M. 2007 Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Deleuze G. 2007 Postscriptum o społeczeństwach kontroli, w: G. Deleuze, Negocjacje 1972-1990, tłum. M Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław.

Fatyga B., Tyszkiewicz A., Zieliński R 2001 Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Hardt M., Negri A. 2005 Imperium, tłum. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk, Wydawnictwo WAB, Warszawa.

Foucault M. 1981 Truth and Power, w: M. Foucault: Power/Knowledge: Selected Inten/iews and Other Writings 1972-1977, tłum. C. Gordon, Pantheon Books, New York.

Foucault M. 1998 Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France 1976, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa.

Foucault M. 2002 Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Foucault M. 2004 Abnormal. Lectures at the College de France 1974-1975, tłum. G. Burchell, Picador, New York.

Foucault M. 2008 Birth of Biopolitics. Lectures at the College de France 1978-1979, tłum. G. Burchell, Palgrave Macmillan, New York.

Nowak A.W. 2010 Uniwersytet to akcelerator podziałów klasowych. Z Andrzejem W. Nowakiem rozmawia Krystian Szadkowski, „Praktyka Teoretyczna” , nr 1 (http://www.praktykateoretyczna.pl/Nowak.pdf).

Ostrowicka-Miszewska H. 2007 Zakładnicy przyszłości - o dyskursywnej polityce wobec młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.