A university graduate - a profile in the social context
PDF (Język Polski)

Keywords

university graduate
university graduate profile
the shaping of a university graduate profile
education
qualifications
the value of education
labour market

How to Cite

Werner, E. (2011). A university graduate - a profile in the social context. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(37), 106–118. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3231

Abstract

The author proposes a universal classification of graduate profiles in terms of ‘a graduate as an educated person’ versus 'a graduate as a qualified person’. The difference between those two categories lies in motivation to obtain more knowledge than needed for a profession and in utilising such knowledge for purposes broader than one’s career. This issue is described in the socio-economic context of modern-day Poland where, despite an increase in the number of educated people and the high individual value of education, the utility of education for individuals can sometimes be problematic. The article presents selected results from the Study of Humań Capital in Poland which reveal certain deficiencies and gaps in the professional background of university graduates. Moreover, the article discusses trends in shaping the profile of a university graduate (with students, i.e. customers on the education market, having an increasing influence on such profile, especially in terms of professional qualifications, as they want to shape the teaching curricula in various fields of study). The author concludes that the graduate profile needs to contain elements from both types discussed in the paper, as this is necessitated by the subsequent stage of social development, e.g. the wisdom-based society.

PDF (Język Polski)

References

Bilans... 2011 Bilans Kapitału Ludzkiego - premiera wyników badań PARP. Materiały konferencyjne, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Chmielecka E. 2004 Informacja, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/23.

Chmielecka E. 2008 Edukacja dla społeczeństwa mądrości (www.e-deukacja.net/czwarta/referaty).

Dąbrowa-Szefler M. 2005 Problemy zapewnienia jakości kształcenia w literaturze i w praktyce szkół wyższych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/26.

Deklaracja... 2010 Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, 12 marca 2010 roku (http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/Deklaracja_Budapest-Vienna.pdf).

Edukacja... 1998 Edukacja - jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, UNESCO, Warszawa.

Fatyga B. 2008 Wptyw zmian ustrojowych po 1998 r. na aspiracje młodzieży (www.nauki-spoleczne.info)

Hejwosz D. 2010 Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Impuls, Kraków.

Jankowski D. 2004 Edukacja wobec zmiany, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Jakubowski W. (red.) 2008 Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Impuls, Kraków.

Jawłowska A. 1975 Drogi kontrkultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Kubin J. 2005 Kultura intelektualna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.

Melosik Z. 2009 Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności i wiedzy, Impuls, Kraków.

Okoń W. 2008 Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa.

Paszkowska-Rogacz A, Tarkowska M. 2004 Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Remiszewska Z. 2009 Młodzi: wykształcenie dla sukcesu czy ryzyka? Antycypowanie dróg rozwoju, w: M. Gawrońska-Garstka (red.): Edukacja dla bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo intelektualne Polaków, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.

Rozporządzenie... 2004 Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, „Dziennik Ustaw” 2004, nr 265, poz. 2644, tekst ujednolicony: „Dziennik Ustaw” 2007, nr 106, poz. 728.

Sośnicki K. 1967 Istota i cele wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Strategia... 2010 Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku. Raport cząstkowy, Ernst & Young Business Advisory, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa.

Strawiński P 2008 Opłacalność studiów w Polsce. Model i jego wyniki, „Ekonomista”, nr 4.

Strawiński P 2009 Efekt zewnętrzny wykształcenia, „Gospodarka Narodowa”, nr 5-6.

Żukrowska K. (red.) 2007 Proces Boloński: scenariusze rozwoju, w: K. Żukrowska (red.): Co łączy, a co dzieli Unię Europejską, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa