Creativity of the university teacher (based on the idea of innovation of Roman Schulz)
PDF (Język Polski)

Keywords

sociological concept behind the work
teaching activity of the university teacher

How to Cite

Olczak, M. (2012). Creativity of the university teacher (based on the idea of innovation of Roman Schulz). Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(39), 162–172. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3280

Abstract

The sociological concept behind the works of Roman Schulz pictures the work from the perspective of the social activity of the man, being held in specific, determining the work, socio-historical conditions, staying in interactions with: for the author, with other authors, for the work, with other creative products. The author is singling out four categories of behavior of the man, within which the work is taking place: autonomous culture-creating activity, modern human work, innovative social behavior, auto-creation. The fields of creative activity of the man constitute the canvas for the sociological model of the work, while the dimensions of the work are warp. The author is accepting universally recognized dimensions of the work, i.e. the work entity, creative product, creative process, work conditions. Putting together these two elements: the fields and dimensions of the work enables to see the multitude and diversity of the innovative activities of the man. The model of the works of Roman Schulz was analyzed in the context of the teaching work of the university teacher, and gaps, shortcomings and needs of support were shown.

PDF (Język Polski)

References

Banasiak J. 1975 Z rozważań o nauczycielu twórczym, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2.

Bańka J. 1985 Etyka prostomyślności, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Ekiert-Oldroyd D. 2003 Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje (pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości), w: K.J. Szmidt (red.): Dydaktyka twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Koć-Seniuch G. 2003 Profesjonalizacja w kształceniu nauczycieli, w: D. Ekiert-Oldroyd (red.): Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria - praktyka - perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Konecki K. 2002 Pozyskiwanie pracowników o strategicznych kompetencjach, w: H. Król (red.): Szkice z zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.

Kwiatkowski S.M., Sepkowska Z. 2000 Budowa standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce, Biblioteka Pedagogiki Pracy, Warszawa-Radom.

Morzyszek-Banaszczyk E, Iwicka-Okońska A. 2007 Nowatorstwo pedagogiczne w teorii i praktyce, „Przegląd Edukacyjny”, nr 3(60).

Okoń W. 1970 0 postępie pedagogicznym, Książka i Wiedza, Warszawa.

Olczak M. 2009 Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, „Edukacja i Dialog”, nr 04/2009(207).

Oleksyn T. 2000 Zarządzanie kompetencjami w organizacji, w: A. Ludwiczyński (red.): Szkolenie i rozwój pracowników a sukces firmy, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa.

Poplucz J. 1978 Sprawność a twórczość zawodowa nauczycieli, „Nowa Szkoła”, nr 11.

Rozporządzenie... 2002 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, „Dziennik Ustaw” z 2002 r. Nr 56, poz. 506.

Schulz R. 1989 Nauczyciel jako innowator, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Schulz R. 1990 Twórczość - społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa.

Schultz R. (red.) 1992a Kształcenie dla innowacji pedagogicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

Schulz R. 1992b Szkoła - instytucja - system - rozwój, Edytor, Toruń.

Schulz R. 1994 Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Szmidt K.J. 2001 Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.